Britská ikona s BMW v zádech má za sebou historicky rekordní rok. Loni se na celém světě prodalo 4107 Rolls-Royců, což je nejvíce za 115 let historie značky.

„Rostli jsme ve všech regionech a dosáhli jsme působivých výsledků. A jsem přesvědčen o tom, že letošek bude ještě lepší,“ komentoval výsledky Torsten Müller-Ötvös, výkonný šéf Rolls-Royce Motor Cars.

Nakročeno má automobilka dobře, na Vánoce totiž začala dodávat prvním zákazníkům nejluxusnější SUV světa – loni představený Rolls-Royce Cullinan (test vyšel v prosincovém Forbesu). Dosavadní zkušenosti přitom ukazují, že právě SUV dnes tvoří největší prodeje luxusních, a dokonce i sportovních značek.

Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek testoval cullinan pro prosincový Forbes.

Rolls-Royce tak nabídne superbohatým aktuálně nejrychleji rostoucí třídu aut a svou touhu po SUV nebudou muset uspokojovat jinde, což by prodejům mělo pomoci.

Byť je otázka, zde nebude model Cullinan kanibalizovat vlastní největší limuzínu Phantom. Podle lidí z oboru jde ale spíše o „druhý rolls do rodiny“ a pozice phantomu, který loni patřil k tahounům prodejního růstu, zůstane neohrožena.

Celkově největším odbytištěm pro Rolls-Royce každopádně zůstaly Spojené státy a dalším významným trhem byla vedle domácí Británie a vůbec západní Evropy pochopitelně Čína.

Nejluxusnější SUV světa, Rolls-Royce Cullinan. Foto: Rolls-Royce

V Česku se loni podle statistik Svazu dovozců automobilů prodalo 15 Rolls-Royců, což je o jeden více než předloni. Podle Evy Kadlec Dědochové, šéfky tuzemského zastoupení Rolls-Royce Motor Cars Prague, které se zaměřuje také na slovenský trh, jenž jeho prodeje dále zvyšuje, byl loňský rok ve znamení „Bespoke“. Tedy úprav vozů na míru.

„Prakticky každé dodané auto bylo individuální. Velkou radost mi udělal unikátní Rolls-Royce Dawn vzdávající hold československým letcům za druhé světové války v RAF pro českého majitele. Jeden ze speciálních 55 vozů pro celý svět v edici Wraith Luminary si zase našel domov na Slovensku,“ dodala Eva Kadlec Dědochová pro Forbes.

Dealerství, které otevřelo v Česku v dubnu 2016, patří do skupiny CarTec Group. Přirozeně ho využívají také Slováci, protože v Bratislavě britská automobilka zastoupení nemá, a aktuálně chybí show room značky dokonce i ve Vídni. Velký cullinan bude pravděpodobně dobře fungovat i na českém trhu.

Foto: Rolls-Royce

„V těchto dnech předáváme první vozy jejich majitelům. Přestože konkrétní čísla prodejů nekomentujeme, jsem ráda, že naše výsledky jsou násobky plánu pro první rok 2016. Tehdy jsme uvedli, že v prvním roce chceme dosáhnout dvojciferného čísla,“ říká Eva Kadlec Dědochová.

Vozy Rolls-Royce se od roku 2003 vyrábějí v západním Sussexu u městečka Goodwood, nedaleko slavného závodního okruhu, kde BMW vybudovalo zcela novou továrnu. Značku získalo již před 20 lety po rozstřelu s koncernem VW, jemuž zase patří Bentley.

V Goodwoodu dnes pracuje přes dva tisíce lidí a továrna se věnuje především stavbě karoserií, interiérů a individualizaci každého auta, zatímco technické agregáty pocházejí z Německa. Rolls-Royce se dnes pochlubil také tím, že loni přibral do výroby 200 nových lidí.