skip to main content
Světový byznys

Roušky z papíru nebo ve stylu dirndlu. Německé firmy je vyrábějí, aby přežily

3 minuty čtení

V Německu začne od pondělí 27. dubna po dlouhých dohadech platit povinnost nosit roušky na veřejnosti, a to ve všech spolkových zemích. Nepůjde sice o povinnost plošnou, na kterou jsme zvyklí z Česka, ale místní firmy a startupy i tak začaly přeorientovávat své byznysy a v době ekonomického útlumu vyrábějí právě roušky.

V Berlíně seženete roušku jako vedlejší zboží v mnoha menších obchodech, které mohou mít otevřeno: v optice, krejčovství, ale i v cukrárně. Jejich ceny se většinou pohybují okolo 10 eur za kus (asi 280 korun). 

Soustřeďují se na ně také větší firmy, které v nich vidí záchranu svého byznysu. Německo už nyní počítá se ztrátami v miliardách eur – podle průzkumu odborníků z Institutu pro ekonomický výzkum Ifo předpokládá každá pátá německá firma velké propouštění zaměstnanců a 84 procent německých firem zaznamenalo v dosavadním průběhu krize výrazný pokles obratu.  

Roušky by mohly být alespoň malou náplastí na tyto ztráty. I tady si je sice lidé vyrábějí sami, ale zdaleka ne v takové míře jako v Česku. Velmi aktivní jsou v tomto směru právě Češi, kteří v Německu žijí: vznikají tu různé české iniciativy a spolky propagující roušky a od začátku koronavirové krize je šije například i Česká škola bez hranic.

Mezi jeden z nejmedializovanějších příkladů nového byznysu patří startup one2safe z Kornbachu, který vznikl teprve v dubnu a čistě kvůli potřebě schovat si nos a ústa. Vyrábí jednorázové roušky z papíru určené speciálně na krátkou dobu nošení, tedy třeba na nákupy do supermarketu, na jízdu v hromadné dopravě nebo do čekáren u lékaře.

Firma na svých stránkách upozorňuje, že nejde o výrobek s medicínskou certifikací, ale o jednoduchou základní ochrannou pomůcku v době pandemie. Svoje roušky doporučuje do všech provozů, kam vcházejí zákazníci. Ráda by, aby je distribuovaly samotné obchody u svých vchodů s krátkým výkladem, jak si roušku vyrobit a nasadit.

Roušky one2safe jsou vyrobené z pásků z tvrdého papíru, který si zákazník jednoduše sám složí, a obchody nebo i jiní zájemci si je mohou objednat a rovnou si na ně nechat natisknout i logo. Papírové masky lze v e-shopu pořídit za necelých pět eur, tedy asi 140 korun.

Do ochranného byznysu se nově pustil také berlínský zubní lékař Philipp Gebhardt, který začal ve své ordinaci na 3D tiskárně místo rovnátek vyrábět ochranné štíty na obličej. Jde o konstrukci z laminátové fólie se čtyřmi dírami, která se dá jednoduše složit. Jeho štíty lze navíc odeslat poštou v obálce, protože jsou ploché.

Reklama

Mezi Gebhardtovy zákazníky patří jak jednotlivci, tak další lékaři, ale štíty už dodával třeba do nemocnice v Itálii. Vyrobí jich zhruba 15 denně a inspiroval i další kolegy z oboru. V Německu je aktuálně už 20 ortodontistů, kteří štíty vyrábějí a distribuují ve svém okolí.

Tento virtuální tým je propojený na sociálních sítích, kde sdílí a vylepšuje své výrobní know-how.

Na roušky přeorientovaly své dosavadní podnikání i některé německé módní značky. Ve velkém rozjela rouškovou výrobu firma Befeni, jinak zaměřená na výrobu luxusních pánských košil na míru. Zákazníci si u ní mohou objednat ručně šité roušky z košilové látky, kus za cenu od šesti do deseti eur.

Z jejich prodeje věnuje Befeni část peněz na nadaci univerzity v Essenu, kde se zaměřují na výzkum koronaviru. „Každý den zveřejňujeme sumu, kterou jsme díky prodeji roušek vybrali,“ tvrdí majitelé, kteří měli na účtu k 24. dubnu už téměř 50 tisíc eur.

Němci si mohou pořídit také ochranné masky na obličej ve stylu dirndlu. Známý výrobce krojů pro Oktoberfest, firma Babs Würtz Trachtenmanufaktur, teď místo tradičních úborů s hlubokými výstřihy a bohatě zdobenými krajkami šije právě roušky.

Za jeden výrobek s typickými květinovými motivy zákazníci zaplatí v přepočtu kolem 250 korun. Majitelka z Essenbachu dodává část svého zboží zdarma i zdravotníkům. 

Oktoberfest se letos po mnoha letech konat nebude, a o své zakázky tak ve velkém přichází celý průmysl kolem tradičního pivního svátku, který se koná pravidelně v září. Jedna z největších masových akcí v zemi má každoroční obrat víc než miliardu eur.

Tvoří však jen střípek z mozaiky škod, které už koronavirová pandemie na německé ekonomice napáchala. Nikdo zatím přesně neví, jak dlouho budou různá omezení platit.

Podle průzkumu už zmiňovaného institutu Ifo sami podnikatelé odhadují, že omezení veřejného života budou trvat do srpna. Ekonomové propočítali dosavadní účet krize nyní na téměř 500 miliard eur a Německo letos očekává pokles HDP o sedm procent. 

Reklama
Reklama
Reklama