Ať už jste v pozici manažera, vedoucího týmu, nebo zaměstnavatele, bez schopnosti delegovat práci se neobejdete. I přesto, že rozhoduje o tom, jestli budete průměrnými, nebo výjimečnými lídry, dokáže se s ní poprat jen málokdo, míní autor knihy The Manager’s Dilemma Jesse Sostrin.

Naštěstí – stejně jako ostatním činnostem – se dá umění delegování naučit. Podívejte se na následující tipy.

Naučte se nechat práci druhým

Máte problém připustit si, že by někdo pracoval na projektu, který jste do té doby měli na starosti jen vy? Myslíte si, že nikdo nemá dostatečné kompetence na to, aby daný úkol udělal stejně dobře? Chyba. Možná to nebudete chtít slyšet, ale i vy jste nahraditelní.

Nebojte se úkol přenechat svým spolupracovníkům nebo podřízeným – od toho tam jsou. Dejte jim instrukce, ze začátku na ně dohlížejte a smiřte se s tím, že vaším úkolem je pozorovat dění spíše shora. Zároveň je ujistěte, že v případě jakýchkoli problémů se na vás mohou obrátit.

Rozvrhněte si role

Důležitým předpokladem pro to, aby se lidem pod vámi dobře pracovalo, je jasné vymezení rolí. Pokud máte na starosti projekt, musí být dopředu jasné, kdo má jaké kompetence, v jakých případech můžete vy jako vedoucí zasáhnout a kdy je naopak práce zcela na vašich podřízených.

Díky jasné hierarchii budete mít jistotu, že žádnou práci neuděláte dvakrát, zároveň budete mít lepší přehled o chodu celého projektu. A vaši podřízení se nebudou zbytečně stresovat tím, že se jim kdykoli můžete dívat pod ruce.

Instrukce jsou vaše práce

Dávání instrukcí, stanovování deadlinů, kontrolování zatím odvedené práce – to všechno si musíte jako manažer a lídr pohlídat. Zvolte vhodný kanál, skrze který budete se svými podřízenými komunikovat, naplánujte kontrolní porady a pravidelné schůzky. Budete díky nim v obraze nejen vy, ale celý tým.

Základem je důvěra

Už jste někdy pracovali pod šéfem, který vám na každém kroku dával najevo, že vám a vašim výsledkům nevěří? Nechtějte, aby se to stalo i vašim podřízeným. Pokud máte v týmu někoho, komu nevěříte, vyměňte ho.

Dobré je, když v rámci delegování úkolů zdůrazníte, proč kdo jakou činnost dostal. Hrajte na jejich silné stránky – nakopne jim to sebevědomí a vás to ujistí v tom, že práci rozdělujete dobře.

Nezapomeňte na feedback

Jestli chcete, aby váš tým dobře fungoval, nesmíte zapomínat na pravidelnou zpětnou vazbu. Zkuste se vyhnout negativnímu feedbacku a spíše svým zaměstnancům připomínejte, co se jim povedlo. Ujistí je to v tom, že má smysl v práci pokračovat.

Klidně si dejte za úkol, že každé dva týdny/měsíc pošlete všem svým podřízeným krátký komentář k jejich poslední práci. Nemusíte vypisovat romány, jde o to, aby věděli, že jejich práci sledujete a že se zajímáte.

Nechte zhodnotit i sebe

Jednostranný feedback vám nikdy neposkytne celý obrázek o fungování týmu. Nezapomeňte se proto zeptat svých zaměstnanců, jak se jim pod vámi pracuje, jak jim vyhovuje vaše komunikace, zapojení v jejich práci atd. Každý podřízený je jedinečný a vyhovuje mu jiný přístup, proto se ho snažte každému ušít na míru.