Aktuální vydání magazínu Forbes

Rozhodnost i tolerance. Jak vás změní studia v zahraničí

Pošli to dál

Pokud máte doma náctiletého středoškoláka, který by rád studoval v zahraničí, možná s ním také řešíte klasické rodičovské dilema: odloučení od rodiny versus dobrá životní zkušenost.

Vězte, že pobyt mimo domov, samozřejmě v bezpečném prostředí, dá vašemu potomkovi mnohem víc než jen zlepšení jazykových dovedností. Obvykle s sebou přináší také velký skok v osobnostním rozvoji. A to v tomhle věku není k zahození.

Ale popořádku. Studiem na zahraniční škole si člověk pochopitelně vylepší především jazyk samotný, což pak může usnadnit třeba následné studium na zahraniční univerzitě v dané zemi nebo v daném jazyce. Škola často zahraniční studenty donutí rozumět i slangu a nářečí. To se hodí, když chce člověk splynout s vrstevníky. 

Havaj, americký ráj na zemi. Místní způsob života se promítá do každodenního chodu Hawaii Preparatory Academy. Aloha!

Dobrou průpravou pro život je i setkání s jiným způsobem vzdělávání a celkově středoškolským životem. Zahraniční školy se od těch českých zpravidla liší řadou věcí: předměty, strukturou a pojetím studia i přístupem pedagogů. Takovou zkušenost má Češka Anna Pásková, která studuje prvním rokem na Hawaii Preparatory Academy, kde nastoupila do 2. ročníku.

„Co mě nejvíc překvapilo, je, jak se jedna věc dá učit několika způsoby, například výuka matematiky a celkově vědy jsou pojaty velmi rozdílně oproti Česku,“ popisuje.

Havajská škola, jejíž kampus leží jen 15 minut od pláže, má svou vlastní laboratoř, kde zkoumá hlavně udržitelnost životního prostředí a alternativní zdroje energie. Od roku 1987 se věnuje i výzkumu želv a spolupracuje s vědci z NASA na projektu připravujícím misi na Mars. O tom si na české střední můžete nechat jen zdát.

11. listopadu 2018 se v pražském hotelu Four Seasons uskuteční veletrh Soukromé internátní školy a jazyková centra v zahraničí, kterého se zúčastní přední internátní školy a jazyková centra z USA, Kanady a Evropy. Studenti zde budou mít možnost mluvit se zástupci vzdělávacích institucí a získat nejaktuálnější informace o:

    • letních jazykových programech na školách a univerzitách,
    • systémech vzdělávání v různých zemích,
    • zvláštnostech studia na internátní škole,
    • mimoškolních činnostech, výletech a zábavních akcích,
    • nákladech na program,
    • požadavcích na přijetí,
    • perspektivách přijetí na univerzity.

Registrovat se na prezentaci

Stejně jako většina amerických středních klade i škola Anny velký důraz na volnočasové aktivity, které jsou povinné, a tvoří tak pevnou součást dne studentů. Jde zároveň o nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak se začlenit do nového prostředí a najít si přátele.

„Vybrala jsem si kroužek roztleskávaček, s nímž cestujeme po Havaji a předvádíme naši sestavu na zápasech. Pomohlo mi to mimo jiné v hledání kamarádek,“ potvrzuje Pásková.

Nedaleko kalifornských pláží v Santa Barbaře leží privátní Dunn School. Studenti tu můžou chytat vlny, jak funguje podnikání, se učí na provozu vlastní kavárny. Celý její výdělek jde na financování stipendií.

To, jak mladé lidi změní studia v zahraničí, popisuje výzkumná zpráva Evropské unie Erasmus Impact Study vydaná v roce 2014. Vyplývá z ní, že zahraniční pobyt během studií má významný vliv na osobnostní rozvoj člověka. Vlastnosti jako tolerance, sebedůvěra, zvídavost, rozhodnost, schopnost řešit problémy a znalost vlastních silných a slabých stránek se u studentů v programu Erasmus zvýšily o 42 procent, uvedla před časem společnost EDUin, která se zabývá vzděláváním. To podle zprávy zvyšuje šanci na úspěšnou kariéru.

Zvláště zaměstnavatelé ve východní Evropě, kam zpráva řadí i Českou republiku, si zahraničních zkušeností cení víc než kde jinde. Z průzkumu mezi šesti stovkami zaměstnavatelů vyplynulo, že jim dávají velkou váhu ve výběrových řízení a takovým uchazečům svěřují zodpovědnější funkce a nabízejí vyšší platy.

Co člověk, to příběh

Studenti, kteří se do světa vydali, dávají závěrům unijní zprávy za pravdu. Shodují se zpravidla na tom, že si po návratu domů připadali dospělejší a dozvěděli se hodně nejen o jiné kultuře a mentalitě, ale hlavně sami o sobě. Odloučení od rodiny a kamarádů prostě člověka donutí vystoupit z komfortní zóny a postavit se na vlastní nohy.

„Z takové cesty se vždycky vrátí jiný člověk, lepší, zocelenější a více nad věcí, mohu to jen doporučit,“ říká podnikatel a majitel české softwarové firmy ABRA Jaroslav Řasa. Se studiem dětí v zahraničí má zkušenost prostřednictvím svého syna a ve vzdělávání se také osobně angažuje. Stál například u zrodu Soukromé školy výpočetní techniky a je mecenášem Nadačního fondu Neuron na podporu vědy.

„Studium v zahraničí je vždycky přínos. Nejde jen o znalosti, více jde o poznání, jak v dané zemi lidé myslí, co je pro ně důležité, čím se zabývají a co spíše ignorují. Student pozná kulturu, zvyky a obyčeje, kterými žijí normální lidé. Vycítí mravní nastavení společnosti. To všechno mu pomáhá nahlížet na věci z více úhlů pohledu. V neposlední řadě si udělá přesnější obrázek o své zemi a více si jí váží,“ míní Řasa.

Škola pro umělce. Americká Idyllwild Arts Academy je místo, kde se učí hudba, divadlo, tanec nebo design. Absolventi se uplatňují mimo jiné na Broadwayi.

Podle Anny Páskové je právě rozmanitost osobností a kultur to, co považuje za specifikum svojí školy, kde je zhruba pětina studentů ze zahraničí. „Je tu tolik studentů a tolik různých příběhů, které stojí za to vyslechnout, poznat a čerpat z nich i pro svůj další život,“ míní.

Jít sám do úplně nového prostředí je přes všechny plusy zpravidla náročné a stresující. Pásková proto radí spojit se dopředu s budoucími spolužáky. Od nich totiž získáte informace, které nikde na internetu nevyčtete.

„Já jsem to udělala hned poté, co jsem se na Hawaii Preparatory Academy přihlásila, a řekla bych, že to bylo dobré rozhodnutí,“ říká. Její rada na závěr zní – hlavně se nebát. „Prvních pár dní bude nejspíš hodně náročných, ale zanedlouho se člověk bude cítit jako doma. Studovat v zahraničí je jedna z nejlepších zkušeností a myslím, že by to každý student měl zažít.“

Čtěte také