skip to main content
Český byznys

Rozjeté O2 i balkánští operátoři. To je Kellnerův byznys s tržbami přes 60 miliard

2 minuty čtení

Výkony tuzemské mobilní jedničky O2 mohou dělat nejmovitějšímu Čechovi radost. Ačkoli si telekomunikace pozici nejvýdělečnějšího byznysu Petra Kellnera vyzkoušely jen na krátký okamžik, a to kvůli krátkodobým problémům čínského Home Creditu, podle dnes zveřejněných hospodářských výsledků za první pololetí jeho O2 Czech Republic zajímavě rostlo v tržbách i v ziskovosti.

Aktuální vydání magazínu

Ostatně už teď telekomunikace tvoří z hlediska tržeb větší čtvrtinu celé PPF, stejně jako čtvrtinu čistého zisku Kellnerovy mnohamiliardové multioborové skupiny. Po dominantním finančním sektoru, kde kraluje Home Credit, Air Bank či PPF Banka, jsou mobilní operátoři bezpečně druhým nejvýznamnějším odvětvím s celkovými tržbami přes 62 miliard a EBITDA ziskem 24 miliard korun. Telekomunikace skupiny PPF dnes mají účetní hodnotu aktiv 7,5 miliardy eur, tedy asi 195 miliard korun.   

Přes velké akviziční tažení na Balkáně je ale nadále jádro telekomunikačního byznysu v Česku. Modrý operátor vládne českým mobilům a pevným linkám a i při nasycenosti tuzemského trhu solidně roste. Byť léta dvouciferných růstů už jsou zřejmě nenávratně pryč.  

Hospodářské výsledky O2 Czech Republic analytiky mile překvapily, protože firmě v první polovině roku rostly tržby ve všech oblastech. Nejvíce překvapivě ve fixních službách, tedy pevných linkách a datových připojeních pro domácnosti, kde se pozitivně projevila zejména masivně zainvestovaná služba O2 TV. Celkově společnost utržila o 2,1 procenta víc a za prvních šest měsíců takřka pokořila hranici tržeb ve výši 19 miliard korun. EBITDA byla šest miliard a marže na tomto ukazateli jí vzrostla bezmála na 32 procent. 

„Po konzistentním dlouhodobém růstu mobilních služeb se nám podařilo obrátit trend i ve fixních službách a dosáhnout růstu zákazníků vysokorychlostního internetu, což nám pomohlo zvýšit výnosy v celém fixním segmentu. Významným způsobem k růstu nadále pomáhá náš unikátní filmový i sportovní obsah v O2 TV,“ pochvaloval si v prohlášení k výsledkům generální ředitel O2 Czech Republic Jindřich Fremuth.

Někteří však varovně poukazují na fakt, že přestože se ziskovost EBITDA meziročně zvýšila o 12,6 procenta na více než šest miliard, čistý zisk se snížil o 6,2 procenta. Zástupci firmy to zdůvodňují vysokými investicemi z poslední doby. Až zbytek roku ukáže, zda se tento efekt firmě podaří vykrýt.

Po akvizici balkánských operátorů ze společnosti Telenor z konce předloňského roku skupina PPF nyní provozuje telekomunikační firmy také v Maďarsku, Bulharsku, Srbsku a Černé Hoře. Nejdůležitější část však nadále tvoří O2 v Česku a na Slovensku.  

V roce 2018 tvořily příjmy českého a slovenského O2 a síťové společnosti CETIN (vznikla oddělením od O2) čtyři pětiny všech tržeb PPF z tohoto sektoru. Obdobně to platí i o zisku. Nutno ale říci, že účetně se firmy ze skupiny Telenor staly součástí PPF až v polovině roku. Plně vypovídající srovnání jednotlivých zemí bude možné lépe vyčíst až příští rok.