Zasněžené pláně a lesy, 30 stupňů pod nulou a dechberoucí zelená záře. Přesně tak to vypadá ve Finsku za polárním kruhem – pokud tedy na tu záři máte štěstí.

A pak tu taky jsou hromady Japonců, na které štěstí rozhodně mít nemusíte. Ti sem totiž ve velkém cestují pouze za jedním cílem – podívat se do vesničky Santy Clause nedaleko laponského městečka Rovaniemi.


Vesnička Santy Clause nedaleko laponského města Rovaniemi. Foto: Jan Strouhal

Naše mise ale byla zcela jiná – do těchto extrémních podmínek jsme vyrazili testovat Škodu Karoq s pohonem na všechna čtyři kola.

K tomu nám posloužila zamrzlá jezera jednoho ze tří center Lapland Drivingu, kde se ukryty hluboko v lesích nacházejí čtyři testovací okruhy, jež prověří nejen každou čtyřkolku, ale prověřily by i spřežení samotného Santy.


Testování karoqu na sněhu. Foto: Ivo Hercik, Škoda Auto

Škodu Karoq nemá smysl dlouze představovat. Je to druhé „esúvéčko“, které mladoboleslavská automobilka po kodiaqu představila světu. Stalo se tak loni a karoq je nástupcem „sněžného muže“ yetiho, tedy staršího modelu mladoboleslavské automobilky.

Čtěte také: Druhé Q z Boleslavi. Jak se zrodil karoq, nástupce sněžného muže

Fakticky jde o vůz, který je něco mezi yetim a kodiaqem – je prostorný, ale přitom ne tak objemný jako zmiňovaný „medvěd“. To mu ale dává do vínku větší míru mrštnosti.

Pro účely testování jsme si osedlali naftový Karoq TDI s pohonem na všechna čtyři kola a se 110 kW pod kapotou s maximální rychlostí dosahující 200 kilometrů za hodinu. O tyhle parametry ale zase tolik nejde.

Důležité je, co má v sobě za podpůrné systémy, které vám i při jízdě na ledu zajistí bezpečí. Není to totiž jen osazenými pneumatikami Nokian Hakkapeliitta 9.

První test je zde. Ovšem takový rozehřívací. Sedám do vozu, kde vás zaujme digitální přístrojová deska, kterou Škoda použila poprvé v karoqu a teď se postupně dostává na další modely.


Foto: Jan Strouhal

Na startu je „má“ čtyřkolka karoqu a po mém levém boku verze s náhonem na dvě kola. Před námi zasněžená rovinka, na které máme porovnat akcelerace obou zvenku stejných, zevnitř natolik rozdílných vozů.

Sešlápnu plyn a karoq ani na chvíli nezaváhá. Elektronická uzávěrka diferenciálu krásně rozloží pohon na kola a odpruží mě bez jakéhokoli podkluzu ihned dopředu. Pak už mohu ve zpětném zrcátku jen sledovat, jak mému soupeři podkluzují kola a těžce se odlepuje od startovní čáry. Jasně, tahle hra byla spíše na polechtání si ega.

Při dalších jízdách už jde do tuhého. Jde o dva klikaté okruhy, jeden pokrytý sněhovou vrstvou a ve druhém se pohybujete na uježděném ledu. Ideální podmínky pro Santovy sáně, pro auto to ale může být noční můra. Ale se čtyřkolkou se bát nemusíte.

Pokud máte zapnutý snowmode nebo elektronickou stabilizaci (ESC) navíc s protikluzem (ASR), auto vás do podkluzů vůbec nedostane. A pokud se otrkáte a vypnete i ten protikluz, ani tak vás nenechá vyletět ze silnice.

Ve smyku i díky elektronické uzávěrce diferenciálu (EDL) sami cítíte, jak si jednotlivá kola dle potřeby sama přibrzďují nebo naopak přidají, aby se vůz srovnal do základní polohy. A i když máte ve smyku nohu na pedálu, auto vám i tak zpomalí do bezpečné rychlosti. Nebo rovnou zastaví.


Testování karoqu na sněhu. Foto: Ivo Hercik, Škoda Auto

Na dalším okruhu už mi jeden z přítomných instruktorů, který jako ostatní patří k profesionálním rallye jezdcům v barvách Škodovky, radí, ať si vypnu stabilizátor, a vyzkouším si tak zcela jiné chování vozu.

V praxi to znamená, že zatáčky projíždím bokem. Ne tak profesionálně, jak bych chtěl, ale když se po pár kolech otrkám a zjistím, že je potřeba pomocí brzdy, pumpováním plynu a stočením volantu reagovat několik sekund před zatáčkou, už se začínám cítit jako ten rallye jezdec, který zatáčky řeže bokem napřed. To ale na běžné silnici rozhodně nezkoušejte.

Třešničkou na dortu celého testu je jízda po zledovatělém kole o průměru zhruba 80 metrů, kde s karoqem využívám zkušenosti z předchozích jízd. Samozřejmě s vypnutými stabilizátory, abych si užil opravdu co nejdelší jízdu bokem napřed.

Pak už s bílým šípem mizím s dalšími kolegy do zasněženého lesa. Nejdříve ovšem zapínáme mód offroad. A je s podivem, jak se karoq v hlubokých závějích bez problémů pohybuje. Jako byste seděli v traktoru. V pohodlném traktoru.


Foto: Jan Strouhal

Když projíždíte těsně kolem kmenů jehličnatých stromů tak typických pro Laponsko, senzory vás při těsném projíždění kolem nich samy upozorní, že si můžete snadno škrábnout lak.

A mód offroad oceníte hlavně tehdy, když jedete do prudkého klesání. Auto vám samo začne přibrzďovat, aniž byste cokoli museli dělat. A tak i extrémní terény projíždím s pocitem bezpečí, že mě nenechá sklouznout do protějších stromů.


Foto: Jan Strouhal

Suma sumárum, pokud jezdíte v létě do těžko přístupných míst bez zpevněných cest, kdy vám déšť může s běžným autem snadno zamezit v návratu zpět, nebo pokud jste vášnivými lyžaři a často cestujete na hory nebo jste prostě jen fanda extrémních terénů – karoq je tu pro vás.

Podle mě vám i ten Santa Claus bude nakonec závidět.

Úvodní foto: Ivo Hercik, Škoda Auto