skip to main content
Design

S Italem v kuchyni. Šéf ikonické značky Smeg představil v Praze lednici za milion

2 minuty čtení

Jejich firma je synonymem toho nejlepšího italského designu a špičkové gastronomie. Její zakladatelé, rodina Bertazzoniových, patří do nejvyššího italského byznysu, americký Forbes je před časem označil dokonce za jednu z deseti nejvlivnějších italských podnikatelských rodin současnosti. „Přitom se stále jenom snažíme dělat na špičkové úrovni to, s čím před 70 lety začal můj děda, ty nejlepší věci do kuchyně,“ říká Vittorio Bertazzoni, majitel a generální ředitel značky Smeg.

Sám je třetí generací rodinné firmy, kterou jeho dědeček založil krátce po druhé světové válce v italském Reggio Emilia, označovaném za „spižírnu Itálie“ – právě z tohoto kraje s centrem v Parmě ostatně pochází špičkové parmazány, parmská šunka i další italské delikatesy. Gastronomie a vše, co k ní patří, tu vždy byly na prvním místě. A Vittorio, sám původní profesí právník, řízení rodinné firmy před lety převzal od svého otce.


Návrhy módní dvojice Dolce & Gabbana pro Smeg jsou inspirovány sicilským venkovem a rustikálními motivy. Foto: Pavel Mikeska

Sešli jsme se na italské ambasádě, která sídlí v Praze na Malé Straně. V tomhle honosném prostředí totiž rodina Bertazzoniových tento týden oslavila novou kolekci, kterou pro ni navrhlo legendární italské módní duo Dolce & Gabbana.

Jako partnera a distributora si teď totiž Smeg vybral českou společnost Potten & Pannen Staněk, jejíž příběh z Forbesu dobře znáte. „Jednání trvala dva a půl roku, ale jsem strašně rád, že se to povedlo,“ řekl nyní Forbesu Pavel Staněk. V jeho obchodě na Újezdě teď bude k vidění i naprosto unikátní kus značky Smeg – lednice, kterou ve spolupráci s rodinou Bertazzoniových ručními malbami dotvořili právě Dolce a Gabbana. „Je jich jen několik desítek kusů na světě a jednu máme odteď i v Praze,“ těší se Staněk, který pestrobarevnou ledničku inspirovanou tradičními vzory sicilského venkova představil i během slavnosti na italské ambasádě.

V pražském obchodě bude tato lednice k mání za 1 115 000 korun. „Jde o sběratelský kus. Každá lednice z této limitované série je ručně malovaný originál, dvě stejné na světě neexistují. Je to umělecký kousek a k němu samozřejmě špičková technologie značky Smeg. Tomu odpovídá i její cena,“ vysvětlil Pavel Staněk.

Pavel Staněk, majitel české společnosti Potten & Pannen Staněk (vlevo), majitel značky Smeg Vittorio Bertazzoni a unikátní lednice z kolekce Dolce & Gabbana.  Foto: Pavel Mikeska

V jeho Potten & Pannen bude teď k dispozici téměř kompletní sortiment značky Smeg, která bývá přirovnávána k „Vespě mezi kuchyňským náčiním“. K dostání tu bude retro kolekce, která je poctou 50. a 60. letům 20. století, ale právě i kolekce, kterou pro Smeg navrhli Domenico Dolce a Stefano Gabbana.

„S Domenicem se znám roky, určitě víc než 12 let, a vždycky jsme spolu chtěli něco udělat,“ říká Vittorio Bertazzoni. „Příležitost přišla teď a z výsledku jsme všichni nadšení,“ říká šéf Smegu a prohlíží si pestré spotřebiče vystavené v regálech – v designu Dolce & Gabbana můžete mít od Smegu třeba i toustovač, varnou konvici, celou škálu mixérů nebo kuchyňský robot.

Aktuální vydání magazínu

„Jsem moc rád, že jednání s českým partnerem vyšla a jsme teď přítomni i v Praze,“ říká Vittorio Bertazzoni, který osobně českou metropoli dobře zná. „Jako každý Ital miluju fotbal, v Praze jsem byl na fotbale poprvé asi v 15 letech, tehdy jsme hráli se Spartou,“ směje se Vittorio Bertazzoni, dnes už otec dvou dětí. „Praha je velmi blízká italským městům, i tady se mísí moderní, dynamický přístup s tradicemi a historií, na ulicích vidíte gotickou, renesanční i zcela moderní architekturu, připadám si tu opravdu skoro jako doma,“ říká Bertazzoni. Teď je tu doma i jeho Smeg.