skip to main content
Jak být lepší

S věkem ubíhá čas rychleji. Jak ho zpomalit?

1 minuta čtení

Čím jste starší, tím čas ubíhá rychleji. Letní prázdniny přicházejí každý rok dříve, stejně jako narozeniny vašich dětí.

Těm ale na rozdíl od vás naopak ubíhá čas pomalu, míní psycholog a autor knihy Making Time (Jak se dělá čas) Steve TaylorJen se jich schválně zeptejte, jak dlouho trval školní rok nebo nedávná návštěva vzdálené příbuzné.

Proč každému ubíhá čas jinak? Je to jeden ze základních zákonů času, je přesvědčen Taylor. Ten zní: Čas se zpomaluje, když jsme vystaveni novým podnětům, zrychluje se ve chvílích, ve kterých jsme dobře zorientovaní.

To vysvětluje, proč dětem ubíhá čas pomalu (neustále poznávají něco nového), zatímco vám, dospělým a v jednom kuse pracujícím, protéká mezi prsty. Naštěstí existují dvě strategie, jak plynutí času alespoň trochu zpomalit.

Strategie 1: nové zážitky

První ze strategií vyplývá ze základního zákona času. Jakmile se vystavíte neznámým podnětům, zážitkům a lidem, jakmile narušíte rutinu, vnímání ubíhajícího času se zpomalí.

Pokud tedy chcete plynutí času alespoň trochu zkrotit, zkoušejte nové věci. Třeba měsíční výzvu, během které zažijete každý den něco nového, neobvyklé procházky po městě nebo delší pobyt v zahraničí.

Reklama

Jestli jste pochybovali, zda se zapsat na kurz kanoistiky nebo vázání květin, neváhejte a účast potvrďte. To samé udělejte, pokud vás pozvali kamarádi na letní akci s neznámými lidmi. A ty lístky na festival si také kupte.

 Strategie 2: vnímejte přítomnost

Druhou strategií, jak ovlivnit plynutí času, je praktikování mindfulness neboli všímavosti. V praxi to znamená, že věnujete pozornost tomu, co děláte, místo toho, abyste se nechali unášet proudem svých myšlenek.

Jak všímavost praktikovat? Jde to téměř kdykoli a při jakékoli činnosti. Třeba ve sprše nebo při cestě na autobus. Při cestě vlakem nebo při večeři s vaší drahou polovičkou. Zkrátka se snažte být teď a tady a nikde jinde.

Jakou strategii si zvolíte vy? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.

Reklama
Reklama
Reklama