Funky, cool, udržitelný a eko. Všemi těmito atributy se pyšní nový startup z amerického Salt Lake City. Nuno vyrábí hedvábné oblečení a doplňky s výraznými barevnými vzory z recyklovaných plastových lahví.

Produkty značky Nuno, což je mimochodem japonský výraz pro látku, jsou nejen šik a osobité, ale jejich látka je neskutečně hebká. Když jsme poprvé četli o látce vyrobené z recyklovaných PET lahví, napadlo nás spíš něco, co by se vyjímalo na pultech sexshopů. Nemohli jsme být dále od pravdy!

Společnosti jako Nuno, které nacházejí kreativní, použitelné a stylové využití pro recyklované plasty, vytvářejí poptávku, která má potenciál změnit trh. Zvýšená poptávka po recyklovaných plastech přitáhne nové recyklační společnosti, které uvidí příležitost a zahájí provoz. Více „recyklovačů“ povede k tomu, že se bude recyklovat vyšší procento plastů.

Ann Hintze, zakladatelka Nuna

Trhy fungují, pokud poskytnete správné pobídky. A co je lepší způsob, jak vytvořit poptávku, než nabídnout módní, poutavé a barevné kimono nebo šátek?

Anebo „plyšová“ mořská zvířátka, jaká z recyklovaných PET lahví vyrábí podnikatel Malte Niebelschuetz. K výrobě jedné hračky je jich potřeba šest a vzniká z nich recyklovaná textilie, která slouží jako výplň i látka na šití plastového plyšáka. Produkty německého podnikatele usazeného v Kalifornii mají navíc silný vzdělávací charakter – každá ze čtyř nabízených hraček nese jméno i příběh, který děti učí, proč a jak plastový odpad poškozuje vodní ekosystémy.

Snaha menších subjektů ale samozřejmě nemůže vyvážit přístup globálních značek. Ve snaze propagovat své environmentální snahy v Evropě – především skrze stahování plastových brček ve svých pobočkách – vytvořila společnost McDonald’s plavky v ikonickém červeném a žlutém pruhovaném designu právě ze svých brček.

Společnost byla často kritizována za propagaci konzumní kultury, a zejména za spoléhání se na plasty na jedno použití. Před dvěma lety proto oznámila přechod na brčka papírová, ale paradoxně se ukázalo, že jsou méně recyklovatelná než dřívější plastová. Dvě britské děti navíc zahájily petici na podporu kampaně za méně plastových hraček v Happy Meals, kterou podepsalo více než půl milionu příznivců.

Poté, co EU odhlasovala zákon o zákazu jednorázových plastů s platností od roku 2021, reagovala společnost McDonald’s okamžitě a kompletně odstranila plastová brčka ve všech svých 1470 restauracích po celé Francii. Ta je totiž pro McDonald’s druhým největším trhem (po USA) a rychlý krok eliminoval odhadem 3,2 miliardy plastových brček, která se tam každoročně rozdala.

S odstraňováním plastových brček ze všech poboček v Rakousku se společnost rozhodla tuto skutečnost zveřejnit vytvořením plavkové kolekce ze svých plastových brček a plastů vylovených z moře. Plavky byly vytvořeny vídeňskou značkou Poleit a budou se losovat na stránkách společnosti McDonald’s.

Ta si vytyčila za cíl, aby do roku 2025 veškeré zákazníky používané obaly pocházely z obnovitelných, recyklovatelných nebo certifikovaných zdrojů – a to ve všech 37 tisících pobočkách po celém světě.