skip to main content

Sedm psů, sedm miliard. Proč je Tlapková patrola světový fenomén

2 minuty čtení

Odvážné Tlapky už doběhly do kina. Jedním z pěti nejnavštěvovanějších filmů v českých kinech je momentálně Tlapková patrola. Ovšem ani ve světě tomu není jinak. I v konkurenci Lvího krále, nového Spider-Mana a nového dílu akčního hitu Rychle a zběsile.

Vítejte ve světě rodičů dětí předškolního věku.

Tahle země přitom opravdu není pro starý. Kluk ze zátoky Adventure Bay, jeho sedm mluvících psích kamarádů, každý z nich oblečený v uniformě některého z členů složek integrovaného záchranného systému, to všechno v CGI animaci. Parta z Tlapkové patroly poprvé spatřila světlo světla v roce 2013 v produkci kanadského studia Spin Master Entertainment. Od té doby před nimi není úniku. Psí kluci Marshall, Rubble, Chase, Rocky a Zuma, psí holka Skye a jejich velitel, předškolák Ryder, ovládli nejprve lokální kanadskou TV Ontario, následně velkou americkou stanici Nickelodeon… a pak celý svět.

Nápad Keitha Chapmana (mimochodem tvůrce podobně úspěšné postavičky Bořka Stavitele) byl vlastně prostý. Spojit dohromady všechno, co mají děti (a hlavně malí kluci) rády, tedy akci, dobrodružství, legraci, vtipná zvířátka a oblíbená povolání hasiče, policisty, záchranáře, pilota nebo třeba řidiče buldozeru. Byla to geniální rána přímo na komoru. Nebo spíš na peněženky nebohých rodičů. Aby Tlapková patrola bavila (a mohla tudíž marketingově obsáhnout) i malé holky, přibyla pro jistotu ke kokršpanělí fence – pilotce jménem Skye hned v druhé sezoně seriálu ještě fenka huskyho jménem Everest, horská záchranářka a další holka do psí party dobrodruhů.

Povedlo se. Tlapková patrola se postupně prodala do 160 zemí světa (v Česku má licenci televize Nova, ale „Odvážné Tlapky už se ženou“, jak zní ústřední slogan seriálu, i na dalších soukromých dětských kanálech ). Letos v červnu se začala vysílat sedmá řada šestadvaceti zbrusu nových půlhodinových epizod. A světová hračkářství, papírnictví i obchody se sladkostmi i dětskou módou postupně zaplavil gigantický doprovodný merchandising s motivy stále populárnějších psích hrdinů. Prakticky není úniku, máte-li doma děti předškolního věku.

Spin Master Entertainment navíc vytvořilo i vlastní herní a vývojářskou divizi – a Tlapková patrola se vedle nekonečného množství hraček všeho druhu, her, dětského oblečení, sušenek a časopisů přesunula i na herní konzole PlayStation, Xbox One a Nintendo Switch. Nickelodeon navíc vyvinul ve spolupráci se Spin Master Entertainment a studiem Outright Games i sérii mobilních aplikací. Tlapková patrola se postupně stala vůbec jedním z vůbec nejvýnosnějších brandů pro Spin Master, jemuž podle nedávných odhadů BBC News jen na tržbách z retailu už vydělala více než sedm miliard dolarů.

Konkurence přitom není malá, studio vlastní i licence na kompletní merchandising k dalším veleúspěšným dětským seriálům, jako je Máša a medvěd, Angry Birds, My Little Pony – Přátelství je magické nebo Prasátko Peppa. Ovšem víc než pětadvacet procent všech tržeb studia Spin Master a všech jeho divizí dnes právě tvoří produkty a licence spojené s Tlapkovou patrolou. Roční tržby studia Spin Master přitom nyní přesahují 1,5 miliardy dolarů, firma zaměstnává 1600 lidí v šestnácti zemích světa a stále roste.

Z Tlapkové patroly se stal popkulturní fenomén, který neunikl ani pozornosti známých osobností – od politiky až po showbyznys. O Tlapkové patrole jako o  „kanadském rodinném stříbru“ a  „nejmilejším programu jeho rodiny“ se ve veřejném projevu zmínil oblíbený kanadský premiér Justin Trudeau, otec tří dětí ve věku od pěti do jedenácti let. Zpěvák a producent Justin Timberlake, známý milovník animáků, v The Tonight show Jimmyho Fallona nedávno zmínil, že jeho nejmilejší animovanou postavičkou je v současnosti Chase (a psího plyšáka měl při tom v ruce). Komik Jimmy Kimmel na loňských Oscarech v přímém přenosu v souvislosti s nízkým věkem jednoho z nominovaných herců vtipkoval, že se diví, že ho na ceremonii nedoprovází Tlapková patrola.

Aktuální vydání magazínu

Odvážné tlapky zkrátka vládnou všem. A nejde jen o severoamerický trh. Podle respektované společnosti NPD Group, přední světové agentury na průzkum trhu, se Tlapková patrola stala od roku 2015 „nejvýnosnějším novým titulem“ na hračkářském trhu ve Velké Británii a podobná situace nastala i třeba ve Francii, kde jsou věci s Tlapkovou patrolou podle analýz NPD Group číslem jedna mezi bestsellery v kategorii „dětské produkty pro předškolní věk“. Podle Dave Brandona, CEO světového hračkářského řetězce Toys „R“ Us, je produkce spojená s Tlapkovou patrolou od roku 2015, kdy licence vstoupila na světový trh, „jednoznačně nejžádanějším novým licenčním zbožím“, které konkuruje například Legu nebo licencím na hračky a hry spojené s produkcí studií Disney a Pixar. Tlapková patrola stejně dobře funguje i na Středním východě, v Dubaji, v Koreji, v Japonsku nebo na Islandu.

Není divu, že po dvou desítkách vydaných DVD letos v létě vstoupil do kin celého světa i celovečerní film – co na tom, že jde ve skutečnosti jen o několik navzájem pospojovaných nových krátkometrážních epizod poskládaných tak, aby se předškolní publikum nenudilo. Jejich rodiče to prostě nějak zvládnou.

Držte si klobouky. Odvážné tlapky už se ženou!