Tři strhující charakterové studie právě zamířily do televize. Zatímco Skandál po anglickuÚtěk z vězení v Dannemoře odkazují na skutečné události kriminální minulosti, dlouho očekávaná Geniální přítelkyně adaptuje úspěšný bestseller, jenž má armádu fanoušků i v Česku.

Proč byste právě tyto minisérie měli vidět?

Skandál po anglicku

Homosexualitu v Británii dekriminalizovali v roce 1967, být otevřeným gayem, natož vyoutovaným politikem ale ještě dlouho poté nešlo.

Třídílná britská minisérie otevírá kauzu politika a předsedy liberální strany Jeremyho Thorpea (Hugh Grant), jenž se v pozdních 60. a 70. letech zoufale snažil zbavit svého exmilence Normana Scotta (Ben Whishaw), který se ho pokoušel vydírat. Pak se hodně věcí pokazilo… i když scénář si realitu pochopitelně přibarvuje.

Režisér Stephen Frears kauzu rozplétá velmi svižným a prohnaným způsobem, neboť z ní nedělá politické drama, ale spíše tragikomickou charakterovou studii o tom, kam vede potlačovaná sexualita. Ať už ze strany společnosti, nebo jednotlivců.

Grant i Whishaw přitom předvádějí své nejlepší výkony za dlouhou dobu. Ustrašený, avšak dost možná skutečně zamilovaný Thorpe opakuje, že nevěří na lásku mezi muži, Scott je zase narcistní mistr pasivní agresivity, sebelítosti a citového vydíraní.

Čtěte také: Vlci, teror a děsivé rituály. Jaké původní filmy Netflixu byste měli vidět?

Celý skandál by se přitom vůbec nemusel stát, kdyby tehdejší společnost alespoň tolerovala homosexuály. Frears tak svým dílem vlastně říká, že rovné zákony zachraňují životy – a to v hávu rozšafné černé komedie, která zpackanou krimi linkou místy připomene poetiku Guye Ritchieho nebo bratrů Coenových. „Advokáta mám ze Swansea, vsaď se, že jeho přijede ze Ženevy a hodí to na nás,“ říká jeden ze sígrů minisérie, která svým účtováním s dějinami homosexuality připomene American Crime Story: Vraždu Gianniho Versace.

Útěk z vězení v Dannemoře

I osmidílný projekt stanice HBO otevírá skutečnou událost, tentokrát z roku 2015. Titulky nejen amerických médií tenkrát ovládl bizarní útěk dvou odsouzených vrahů z věznice v severní části New Yorku.

Z maximálně hlídané instituce by se ale pravděpodobně nikdy nedostali, kdyby jim nepomohla jedna ze zaměstnankyň. Tilly Mitchellová měla ve vězení na starosti krejčovskou dílnu a s oběma muži udržovala sexuální poměr. Po nějaké době svolila, že do mraženého masa schová pilníky, a tím celou akci uvedla do pohybu.

Je to právě představitelka Tilly, oscarová Patricia Arquette (Chlapectví), která první díly minisérie ovládá. Fascinujícím způsobem totiž hraje příslušnici pracující třídy, která by se chtěla mít lépe. Ve svých očích je prohnaná, v realitě ale nemotorně naivní, a tak skončí špatně.

Herečka si ale ze své postavy nijak neutahuje, jen v ní zosobňuje tragédii amerických maloměšťáků, podobně jako Margot Robbie svým ztvárněním krasobruslařky Tonyi Harding v nedávném dramatu Já, Tonya.

Režírujícího herce Bena Stillera a showrunnery Bretta Johnsona a Michaela Tolkina ale zajímá i mikrokosmos věznice, kde fungují jiné zákony a kde každý něco potřebuje. Málokdo z personálu si však uvědomuje, že odsouzenci reálně potřebují jen jednu věc, a to dostat se ven. Zajímavé je tak sledovat nejen Arquette, ale i představitele zmíněných vrahů Paula Dana, a zejména Benicia Del Tora, jenž si pokládá takřka filozofické otázky o fungování světa, ale také přesně ví, co chce.

Geniální přítelkyně

Úspěšná knižní tetralogie Geniální přítelkyně uchvátila svět příběhem přátelství dvou kamarádek, které přežilo několik dekád. Začalo nenápadně, a to v zaprášených ulicích italské Neapole.

Rozdílné Elena a Lila spolu chodily do jedné třídy a zprvu to nevypadalo, že se stanou přítelkyněmi. Tajemná, nebojácná, divoká a geniální Lila však Elenu přitahovala. Dívky se staly důvěrnicemi, jež stanuly „samy proti světu“. Jejich pouto však bylo mnohem komplikovanější. A temnější.

Na začátku prvního dílu již postarší Elena začíná celý příběh sepisovat, když zjistí, že Lila zmizela. Ve velkorysé osmidílné minisérii, již zaštítil i Paolo Sorrentino, se pak začínají rozvíjet přediva vztahů v drsné neapolské čtvrti, kde vládne právo silnějšího a kterou jako by ovládal bublající vztek.

V tomto tavicím kotli řevu a násilí se spřátelí dvě dívky, které se realitě rozhodnou postavit. Ale která manipuluje s kterou? Bude ještě hodně vzrušující to sledovat. Na HBO.