Zbývají ani ne tři týdny do chvíle, kdy mladoboleslavská automobilka naživo ukáže skutečnou podobu zlomového modelu. Tím bude první plně elektrické SUV Škoda Enyaq iV, které na jedno nabití slibuje dojezd až 500 kilometrů. Dnes ukázala skici, které odhalují, jak bude auto vypadat. 

Chybí spalovací motor pod kapotou, převodovka s řadicí pákou nebo palivová nádrž. Novinka, vznikající na domácí půdě v Mladé Boleslavi, přiváží něco, co u českých aut nebylo běžné. Díky nově představeným skicám je navíc zase o něco jasnější, jak bude Škoda Enyaq iV reálně vypadat.

„Sázíme na emocionální designový jazyk značky Škoda, kterým se vyznačují už modely Scala, Kamiq a nová, čtvrtá generace modelu Octavia,“ okomentoval vzhled novinky Karl Neuhold, vedoucí designu exteriéru značky Škoda.

„Pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky, vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV. Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující kosmickou loď.“

Elektromobil je postavený na platformě MEB, kterou budou využívat všechna e-auta napříč koncernem Volkswagen, včetně Volkswagenu iD.3, od něhož si firma slibuje, že se z pohledu prodejů stane něčím jako Volkswagenem Golf mezi elektrickými auty. Použití nové platformy umožňuje například umístit baterie v podlaze vozu, což z pohledu cestujících přináší víc prostoru v interiéru auta.

Novinkou, na kterou si řidiči škodovek také budou muset zvykat, pokud tedy nepočítáme škodovky z éry socialismu, bude pohon zadní nápravy, zvolit ale půjde i pohon všech čtyř kol. Eletrické SUV se navíc s největší pravděpodobností bude nabízet ve dvou karosářských variantách – jednak jako klasické SUV, ale i ve verzi kupé s rychle klesající zádí. 

Nový způsob stavby vozu se samozřejmě musel projevit i na jeho designu. Karoserie je tak vyšší, než by byla v případě použití běžného motoru, což však opticky dohání větší délkou mezi nápravami. Navíc jednotlivé součásti elektrického motoru zabírají méně místa, což podle Neuholda dovoluje pracovat s kratšími převisy vzadu i vpředu, laicky řečeno, nová škodovka nemá opticky tak velký kufr a dlouhou kapotu.

Na co se kladl důraz, je výrazná maska škodováckého elektromobilu. „Je výrazným identifikačním rysem značky. V případě vozu Enyaq iV je protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu,“ poznamenal Neuhold. 

Škoda Auto vstupem do kategorie elektrických SUV pokračuje v trendu současného automobilového průmyslu, pro který je tato třída vozů stále zásadnější. Podle údajů společnosti JATO Dynamics, která vyhodnocuje prodejní výsledky v 27 evropských státech, podíl na trhu v případě SUV tvoří už 40 procent, byť meziročně došlo kvůli pandemii k prodejnímu poklesu o 18 procent.

Nápad nabídnout zákazníkům elektrické SUV se jako smysluplný jeví i při pohledu na to, jak se prodejně daří automobilům, které ať už zčásti či úplně pohání elektřina. Zatímco loni v červnu řidiči v Evropě zaregistrovali mírně přes 111 tisíc takovýchto aut, letos už jich bylo 183 tisíc, což představuje víc než 50procentní nárůst.

Provozní zisk Škody Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru téměř o tři čtvrtiny na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy Kč) z 10,2 miliardy eur před rokem. Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň.