Její značkou bylo vždy její psaní – a její styl. Originální, vtipná, osobitá, ostrá. Teď je Candace Bushnell zpět. Víc než 20 let poté, co vydala svůj debut Sex ve městě. V něm prostřednictvím svých sloupků, psaných původně pro The New York Observer, tehdy poskytla zcela nový pohled na kulturu seznamování a namlouvací rituály manhattanských vyšších vrstev. Teď přichází Candace Bushnell s novinkou.

Po Sexu ve městě vydala samozřejmě i mnoho dalších, různě úspěšných knih. 4 blondýnky, Krása na prodej (Trading Up), Džungle rtěnek, podle níž byl rovněž natočen seriál, nebo román One Fifth Avenue. Vybudovala si skutečné literární impérium. Svého času patřila i podle amerického Forbesu k nejvlivnějším i nejbohatším spisovatelkám světa.

Člověk by řekl, Candace Bushnell je za vodou. Jenže není. Před časem totiž světově proslulá spisovatelka s velkým jměním na účtu šokovaně přihlížela tomu, jak se její impérium, reputace i sláva rozpadají. Stačila maličkost. Jeden ošklivý rozvod. A vše, co po rozvodu pro ženu středního věku, která už oslavila padesátiny, následuje.

A právě o tom se Candace Bushnell rozhodla napsat svou novou knihu. Je ještě autobiografičtější než kterákoli jiná: spisovatelka už píše prostě o sobě, svých zážitcích, svých skutečných životních zvratech a o všem, co jim předcházelo. V Americe vyšla novinka loni pod titulem Is there still Sex in the City?

V Česku její nová kniha vyšla letos v nakladatelství Jota s marketingově snazším názvem – prostě jako Sex ve městě 2.

V nabídkách českých knihkupectví ale možná i proto nový román trochu prošuměl. Možná i kvůli koronaviru. A je to škoda. Čtete-li ho jako realistickou biografii, a ne jako další holčičí limonádu, je totiž Sex ve městě 2 téměř mrazivý.

Obálka nové knihy Candace Bushnell | Foto Jota

„Být single je pořád stigma,“ píše Candace Bushnell a dokládá to na vlastním příkladu. Jenže tentokrát ne z pohledu svobodné třicítky s divokými vlasy i povahou, která tráví noci v baru a dny v luxusních buticích, střídá muže a píše o tom sloupky, které jí na to zboží z luxusních butiků trochu nepravděpodobně vydělávají. Tentokrát je na tom hrdinka-autorka poněkud hůř. Opuštěná, rozvedená, bezdětná – a padesátnice.

Sex ve městě 2 je satirický příběh o životě, byznysu a lásce ze všech úhlů – autorka vychází z vlastních zkušeností a situaci rozvedených žen popisuje přesně, barvitě a živě.

„Měla jsem totiž výhodu – alespoň zdánlivě: Na rozdíl od milionu jiných žen, které se toho roku rozvedly, jsem měla to štěstí, že jsem sama vydělala dost peněz, abych měla rezervu pro příslovečné horší časy, které ve středním věku zákonitě přijdou,“ píše Candace Bushnell hned v úvodní kapitole své nové knihy.

K jejímu napsání přitom nevedl rozvod sám, ale spíše to, co po něm následovalo. S exmanželem se totiž spisovatelka v románu i v realitě v rozvodovém vyrovnání dohodla, že přepíše společnou hypotéku jejich luxusního apartmá v centru New York City sama na sebe.

„Můj bankéř mě pořád ujišťoval, že všechno bude v pořádku. Ale nebylo. Nedokázala jsem si představit, že by mohl nastat nějaký problém. Můj bankéř taky ne. Hlavně proto, že jsem měla dostatečné úspory na to, abych mohla celou hypotéku splatit,“ popisuje upřímně světoznámá autorka.

Bankovní algoritmus ji ale vyhodnotil jako nespolehlivou a málo bonitní. A hypotéku jí zamítl.

A hned ze čtyř důvodů. Proto, že je:

a) žena,
b) single,
c) na volné noze,
d) je jí přes padesát.

„Není tu někdo, kdo by se za vás jako za ženu zaručil? Otec? Strýc? Nehodláte se znovu provdat, aby to mohl udělat nový manžel?“ přesně takhle se padesátileté světoznámé autorky ptala ve druhé dekádě třetího tisíciletí její banka, na jejímž účtě měla dotyčná uložené nemalé peníze, které si v předchozích 20 letech sama vydělala.

Candace Bushnell to tak šokovalo, že celou situaci vzala jako výchozí bod svého nového románu o ženách přes padesát, které se o sebe znovu musejí postarat samy. A povedla se jí výtečná sonda do současné moderní společnosti, kde se o svobodě a emancipaci žen hodně mluví, ale když dojde na lámání chleba, ukáže se, že je jejich situace pořád ne nepodobná konci 19. století.

„Být single žena je prostě stále stigma, i když se to všechny ty instagramové filtry snaží lakovat na růžovo,“ píše trefně Candace Bushnell.

Chudák osamělá milionářka? Už ne

Candace Bushnell ví, o čem mluví. Zažila skutečně celosvětovou popularitu. Dle jejích sloupků, které v polovině 90. let psala pro The New York Observer, vyšla kniha, jež se stala globálním bestsellerem. A podle knihy začala roku 1998 vysílat kabelová HBO seriál. Provokativní, zábavný, současný, módní a dnes už ikonický.

Sex ve městě a jeho autorka, Candace Bushnell, její alter ego, Carrie Bradshaw, a její tři kamarádky, vzory všech světových singles.

Představitelky hlavních hrdinek seriálu Sex ve městě: Sarah Jessica Parker, Kristin Davis, Kim Cattrall a Cynthia Nixon | Foto Forbes.com

Ať si po 20 letech o Sexu ve městě myslíte, co chcete, ve své době se stal obrovským fenoménem, který definoval další dekády světové televizní zábavy.

První díl série na motivy novinových sloupků Candace Bushnell pustila HBO do éteru 6. června 1998. A hned během léta se z novinky stala kultovní záležitost. Důvod? Placená kabelová televize si mohla dovolit to, na co celostátní volně dostupné kanály nemohly ani pomyslet. Ohromnou popularitu sérii zajistily nejen čtyři silné ženské hrdinky (do té doby věc nevídaná), ale hlavně jejich otevřené diskuse o sexu, vztazích, hovorová, mnohdy vulgární mluva, více než nekorektní humor (mluvíme o nekorektnosti politické, genderové, rasové – podívejte se na první epizody, za hranou tam bylo skoro všechno).

Také televizní byznys právě Sex ve městě nenávratně změnil, třeba tím, jak definoval product placement, tedy placené umisťování reálných výrobků do děje. Lodičky od Blahnika, notebook od Applu, Absolut vodka, košile od Prady, kabelka Birkin od Hermès nebo slavná Baguette od Fendi – to všechno se dostalo nejen na obrazovku, ale i přímo do replik scénáře.

Na každý z dílů šesti sezon Sexu vě městě se dívalo okolo 12 milionů diváků v reálném čase, další stamiliony viděly 94 epizod seriálových příběhů Carrie, Mirandy, Charlotte a Samanthy v nesčetných reprízách. Vysílací práva postupně získalo 100 zemí světa včetně Česka. Následovalo 54 nominací na cenu Emmy (a sedm trofejí), 24 nominací na Zlaté glóby (a osm ocenění).

A konečně téměř tři čtvrtě miliardy dolarů, které vynesly oba filmy natočené po konci seriálu. Sex ve městě celosvětově vydělal 420 milionů dolarů, druhý díl dalších téměř 300 milionů dolarů. Kritika zejména druhý film strhala, kina však byla zcela plná.

A tato žena, mimořádně dobře placená autorka toho všeho, stojí za několik let ve své bance a má problém, protože je – jenom žena. „Jedna z věcí, které jsou na středním věku skvělé, je skutečnost, že většina lidí začne být o trošku příjemnější a shovívavější. Je to proto, že než jste dosáhli středního věku, už jste v životě něco opravdu zažili. Pár věcí jste se naučili. Taky jsem se něco naučila. Jako vztyčený prostředník ukázaný bance jsem v tu chvíli splatila celou hypotéku a byt v domě, kde jsem kdysi byla dost šťastná, jsem pronajala. A odstěhovala se. Tak začal můj nový život,“ píše Candace Bushnell a otevírá svůj nový příběh na pomezí beletrie a autobiografie.

Můžeme rozhodně doporučit. Jak říká Candace, s některými věcmi bude ještě hodně práce.