Přes celosvětově klesající prodeje nových aut, které se v prvním pololetí meziročně snížily o pět procent a kolem černé nuly se drží jen ve střední a východní Evropě, vykazuje skupina Volkswagen ještě poměrně dobrá ekonomická čísla.

Vyšší prodejní ceny, nové modely a tlak na náklady ve výsledku znamenaly, že skupina za první pololetí utržila 125 miliard eur, což je pětiprocentní nárůst. A o necelá dvě procenta jí vzrostl také provozní zisk na 10 miliard eur.

Pokles prodejů se přitom nevyhnul ani skupině, do které patří také mladoboleslavská Škoda Auto. Volkswagen Group prodala za první pololetí 5,4 milionu aut, což je meziročně o 2,8 procenta méně. Klesaly značky Volkswagen, Audi i Škoda, nahoru šly naopak Seat a Porsche.

U Škody Auto se projevily významně nižší prodeje v Číně. V prvním pololetí dodala celkově zákazníkům 620 tisíc aut, což je meziročně o 4,9 procenta méně. Bez čínského trhu by si ale udržela růst o 1,6 procenta, když na ostatní světové trhy dodala 495 tisíc vozů. To je také nakonec číslo, které by mělo více zajímat zaměstnance české fabriky a tuzemské dodavatele autoprůmyslu, protože auta pro čínský trh se vyrábějí přímo v Číně.

Z hlediska finančních čísel si Škoda Auto udržela rostoucí trend, byť jen v řádu jednotek procent. Provozní zisk největší české továrny v letošním prvním pololetí meziročně vzrostl o 3 miliony eur na 824 milionů eur (21 miliard Kč) a tržby se zvýšily o 10,8 procenta na 10,2 miliardy eur (260 miliard Kč). Oběma číslům ovšem pomohlo regionální převzetí odpovědnosti za prodeje značky v Indii, které se dříve vykazovaly ve skupině jinak.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Celkově čeští průmyslníci dodávající do automotive branže hlásí meziroční zpomalení byznysu s tím, že naplno by se mělo projevit na podzim.

Ochlazení poptávky po nových autech vzhledem k nejistému vývoji celosvětového hospodářství se tak časem propíše i do reálné české ekonomiky, ať už propouštěním, nebo nižšími platy.