Aktuální vydání magazínu Forbes

Škoda nechce být jen simply clever, ale i beautiful. Ukázala to na nástupci rapidu

Pošli to dál

Je to podobně zásadní změna, jako kdyby Baťa přepsal cenovky svých bot za 999 korun a začal je prodávat… třeba za 1046 korun. Nebo si představte Plzeňský Prazdroj, jak začne vyrábět cider a svůj slavný ležák odsune na druhou kolej. Zkrátka nasadí image, na kterou nejste vůbec zvyklí.

Právě takovou revoluci chystá i Škoda, doteď známá hlavně jako výrobce praktických a dostupných aut, kde mají háčky na nákupní tašky v kufru přednost před designem. Jenže to se teď mění. Česká automobilka už nechce být jen „simply clever“, ale také „simply beautiful“.

V praxi to poprvé předvedla dnes večer v izraelském Tel Avivu, kde ve světové premiéře odhalila nový model Škoda Scala. Pokud jste doteď měli škodovky zafixované jako nudná auta bez emocí, nástupce rapidu vás překvapí – je to první odvážnější, emotivnější a výraznější škodovka.

„Scala představuje důležitý krok v dalším vývoji designového jazyka značky Škoda, není to jen praktický a dostupný vůz pro všechny, jak si lidé u našich aut už zvykli, ale navíc má i velmi dynamický, sportovní a emotivní vzhled,“ kýve hlavou nový šéfdesignér Škody Oliver Stefani.

Nečekejte, že by se ze Škody stalo bláznivě stylové Lamborghini – rozdíl je ale i tak znát. Scala má zaoblenější víko přední kapoty, které dává autu sportovnější vzhled, výraznou příď s ostřeji řezanými světly a nezvyklé prodloužené sklo na pátých dveřích, které už nezdobí žádné logo, ale rovnou sebevědomý nápis ŠKODA, což se má projevit i na dalších budoucích modelech.

K nepoznání je tahle škodovka, která se v hierarchii zařadí mezi fabii a octavii, i uvnitř. I tady se stejně jako u exteriéru vychází z konceptu Vision RS, který Škoda představila v říjnu na autosalonu v Paříži. Dominantní je nezvykle vysoko posazený displej multimediálního systému, zmínit je potřeba i měkčené plasty nebo příplatkový virtuální kokpit s úhlopříčkou 10,25 palce.

„Novým modelem otevíráme další kapitolu vozů kompaktní třídy. Jedná se o zcela nový vůz, který ve své třídě výrazně posouvá měřítka v oblasti technologií, bezpečnosti a designu. A to dokládá i svým novým názvem,“ prohlásil v Tel Avivu předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

Jméno auta pochází z latinského výrazu scala, což znamená žebřík nebo schody, a automobilka se jím zřejmě snaží odstřihnout od minulosti spojené s rapidem, který tak úplně nesplnil očekávání. Loni se ho v Evropě prodalo necelých 67 tisíc, scala by ale měla mít dvojnásobné prodeje.

To, že ji Škoda představila právě v Izraeli, také není náhodou. Izrael patří mezi rychle rostoucí trhy, Škoda je tady nejprodávanější evropskou značkou, jen za letošní rok sem mladoboleslavská automobilka dodala 20 tisíc vozů, což zvýšilo její tržní podíl na osm procent, a modely Rapid a Superb se tady staly nejoblíbenějšími vozy ve svých třídách.

Loni navíc Škoda v Tel Avivu, který se stává klíčovým IT centrem, založila pobočku své inovační laboratoře Škoda Auto DigiLab, která tady spolupracuje už se 13 izraelskými startupy. Symbolika s novým autem, které má v nižší střední třídě posunout obvyklé hranice v oblasti konektivity a moderních technologií (k dispozici je například i asistent pro jízdu v pruzích), je zřejmá.

Nový model se ale nerodil úplně lehce. Je to poslední model, na kterém ještě pracoval bývalý šéfdesignér Jozef Kabaň, který však mezitím odešel do BMW, takže design dokončoval už tým designérů pod vedením Kabaňova nástupce Olivera Stefaniho.

„Chceme, aby byla každá škodovka snadno rozpoznatelná, takže i tady je jasně patrná DNA. Podívejte se na přední masku a typickou mřížku chladiče nebo hranu, která se táhne po celém boku,“ ukazoval nadšeně Stefani.

Škodovka se také musela dohodnout na použití jména Scala s Renaultem, který stejný název ještě nedávno používal pro své levné sedany v Indii, Mexiku nebo Egyptě, což pravděpodobně českou automobilku omezí mimo Evropu, kde bude muset scalu prodávat pod jiným jménem.

Svou premiéru má sice scala za sebou, ale vyrábět se začne až na začátku roku, takže první zákazníci se jí dočkají v prvním pololetí. Základ nabídky tvoří benzinový třívalec 1.0 TSI (o výkonu 70 a 85 kW), který doplní čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a turbodiesel 1.6 TDI (85 kW). Hybridu nebo elektromotoru se tady nedočkáte, ale pořídit půjde i verze na stlačený zemní plyn.

Cenu, za kterou se v Česku bude scala prodávat, oznámí Škoda v lednu. Očekává se ale, že se bude pohybovat kolem 350 tisíc korun.

Čtěte také