Sázka na populární SUV, do kterých se se zpožděním pustili na konci roku 2016, se vyplácí. Mladoboleslavská Škoda loni opět překonala své rekordní finanční výsledky i počet prodaných aut – a tentokrát ještě výrazněji. Jedním z důvodů je i celosvětový úspěch SUV Škoda Kodiaq.

Čtěte také: S českým šípem u Santy Clause aneb Krocení karoqu v ledovém království

Toho se loni celosvětově prodalo 100 tisíc kusů, což je sice méně než u modelů Superb, Rapid, Fabia i Octavia, kterých se loni prodalo 419 tisíc, jenže právě největší škodovácké SUV táhne prodeje v Číně, která je pro automobilku s 325 tisíci prodanými vozy suverénně největším trhem.

Předseda představenstva Škody Bernhard Maier představuje výsledky.

Celkem Škoda loni vyrobila a prodala 1,2 milionu aut, což je meziročně o 6,6 procenta více a také nejlepší výsledek ve 123leté historii společnosti. Nejvíc vozů prodala po Číně v Německu (173 tisíc), Česku (95 tisíc), Velké Británii (80 tisíc), Polsku (66 tisíc) a Rusku (62 tisíc).

I díky tomu pak vyletěly vzhůru i finanční výsledky – oproti roku 2016 se tržby Škody zvýšily o 74 miliard korun (nárůst o 20,8 procenta) na 422 miliard korun, ještě rychleji pak vzrostl (o 34 procent) zisk po zdanění, který v minulém roce činil v přepočtu 32 miliard korun. Jen pro srovnání, je to zhruba dvakrát tolik, co za rok vydělá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

V rámci koncernu Volkswagen, pod který Škoda spadá, rostly tržby rychleji pouze jedné značce – Porsche. „Tenhle úspěch stojí na třech pilířích. Prvním je práce 35 tisíc mužů a žen, které zaměstnáváme, druhým je konkurenční výhoda, kterou nám dává koncern, a třetím naše přesvědčivé modely, kterých máme v nabídce sedm, což je nejvíc v historii Škody. Motorem našeho růstu je jednoznačně kodiaq,“ potvrzuje předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

Za posledních pět let se provozní zisky Škody více než ztrojnásobily a to, jak se jí bude dařit v budoucnu, je klíčové i pro celou českou ekonomiku.

Největší tuzemská firma se totiž sama podílí více než pěti procenty na HDP celé země a se zaplacenými 7,3 miliardy korun je největším plátcem daní v Česku.

„Naše čísla jsou skvělá, ale pro mě je mnohem důležitější, že jsme stabilní firma, která tyhle výsledky může opakovat i v budoucnu, protože jde o udržitelný růst,“ připomíná Maier.

Osmapadesátiletý německý manažer má teď se Škodou velké plány. Příští rok chce představit první čistě elektrický model Citygo a plug-in-hybrid Superb, ve stejném roce se pak v Mladé Boleslavi otevře nová lakovna za 5,5 miliardy korun, která zvýší kapacitu o 600 vozů na 2700 aut denně.

V příštích dvou letech chce Škoda investovat 50 miliard korun do elektromobility a digitalizace, během stejné doby chce také představit 19 nových nebo upravených modelů, v roce 2020 by podle svých plánů měla prodávat v Číně až 600 tisíc aut ročně, za dalších pět let chce uvést na trh 10 různých elektromobilů a o rok později, tedy v roce 2026, by měla vyrábět už dva miliony aut.

Nepochybujte, že to Maier zvládne – klíčová otázka zní jinak. Kde se tolik aut bude vyrábět, když už teď Škoda nestíhá a například na SUV Kodiaq si někteří zákazníci počkají i půl roku?

„Samozřejmě že to nezvládneme jen výrobou v Česku. Hodně důležité pro nás budou i fabriky v Číně a Rusku, kde jsme už provoz na vyšší kapacitu přizpůsobili. Momentálně řešíme variantu výroby v Indii, ale tady ještě analýzy nejsou hotové, takže vám zatím nemůžu říct víc. A zároveň se snažíme rozšířit směnný provoz v Česku,“ plánuje německý šéf Škody.

Potíž, na kterou ale jeho společnost v Česku naráží, se jmenuje zaměstnanci. Škodovce už delší dobu chybějí schopní lidé, kterých momentálně zaměstnává už téměř 35 tisíc. V Česku je rekordně nízká nezaměstnanost, lidé se také nejsou moc ochotni stěhovat za prací. Na konci března navíc vyprší platnost kolektivní smlouvy a dohoda o nové stále není – odboráři požadují růst mezd o 18 procent, vedení firmy nabízí zhruba polovinu. Další kolo jednání je naplánované na příští týden.

„Česko má za sebou vynikající vývoj, v mnoha ohledech, jako je nezaměstnanost, produktivita nebo nízké úrokové sazby, patří už teď v rámci EU ke špičce. Jenže demografický vývoj, který měl v posledních dvou letech nejvíc negativní dopad od revoluce, tohle ohrožuje. Takže pokud chceme v Česku dál růst, musíme zvýšit vnitřní migraci, lépe využívat současné výrobní kapacity a také rozšiřovat automatizaci a robotizaci,“ dodává Bernhard Maier.