Je to bizarní rošáda. Dlouhých 26 let byla generálním partnerem Českého olympijského výboru (ČOV) automobilka Škoda. Spojení nejlepších sportovců a největší firmy v Česku dávalo smysl, bylo logické a nejspíš by pokračovalo i dál. Přesto teď končí a Škodu střídá Toyota.

Japonská automobilka se stala hlavním sponzorem českých olympioniků na začátku letošního roku a bude jím minimálně dalších šest let. „Moc si té podpory vážíme a vnímáme ji jako dlouhodobou spolupráci,“ říkal dnes šéf ČOV Jiří Kejval na akci, kde Toyota spojení oznamovala.

Předseda ČOV Jiří Kejval na oficiálním oznámení nového partnerství

Když pak ale sestoupil z pódia, přiznal, že měl zároveň z výměny klíčového partnera pořádně těžkou hlavu: „Bylo to pro mě složité, Škody si vážím a neřekl bych proti ní jediné křivé slovo.“

Proč k tomu tedy došlo? Kejval ve skutečnosti neměl vůbec na výběr. Toyota se totiž už v roce 2015 stala hlavním sponzorem Mezinárodního olympijského výboru a součástí dohody bylo, že se nejpozději v roce 2017 stane partnerem i všech národních olympijských výborů. 

Němci se tak museli rozejít s automobilkou Audi, marně se bránili i Švédové, kteří byli roky spojeni s Volvem, a ustoupit museli nakonec i Češi, byť do Toyoty přesedli jako jedni z posledních. „Dostali jsme výjimku do konce roku 2018. Jsme zkrátka součástí velkého celku,“ usmívá se Kejval.

Smířit se s tím musela i Škoda, přestože ve sponzorování špičkových sportovců chtěla pokračovat. „Dosavadního partnerství s Českým olympijským výborem si velice vážíme a jako značka bychom v něm rádi pokračovali. Je nám velice líto, že nemáme možnost jednat o prodloužení této spolupráce i do budoucna,“ říkal už dříve mluvčí české Škody Auto Vítězslav Pelc.

Šéf ČOV Jiří Kejval, ředitel české pobočky Toyoty Martin Peleška (zleva) a čestí olympionici

Toyota má s olympijským hnutím velké plány, které by se měly poprvé v praxi představit příští rok v létě během olympiády v Tokiu, kde by sportovce a fanoušky měla vozit auta na alternativní pohon a dost možná už i s autonomním řízením. Toyota se chce předvést před celým světem, a hlavně tady, na domácí půdě, její partnerství ale poběží minimálně do roku 2024, takže bude zahrnovat ještě Zimní olympijské hry v Pekingu v roce 2022 a letní olympiádu o dva roky později v Paříži.

„Chceme Toyotu představit světu ne jako automobilku, která jen prodává auta, ale jako firmu, která zlepšuje mobilitu. Protože když vás nic neomezuje v pohybu, dokážete cokoli,“ říká šéf české Toyoty Martin Peleška a připomíná i spojení s paralympijskými hrami.  

Na spojení s Toyotou ale nakonec vydělají i Češi, což potvrzuje i sám Kejval, podle kterého není problém v novém sponzorovi, ale spíš v nepříjemném rozchodu s tím předchozím.

„Je to pro nás nová výzva. Když o Toyotě mluvím jako o partnerovi, v centrále MOV v Lausanne mě vždycky opraví. Oni mluví o společné misi, a to se mi líbí,“ pochvaluje si Kejval.

Snowboardistka Eva Samková

Kolik přesně platila Škoda za spojení s ČOV, není jasné, ale minimální sazba pro generálního partnera je kolem 40 milionů korun za čtyřletý cyklus. Toyota by měla každopádně do rozpočtu olympioniků přinést víc peněz, navíc se bude podílet na dalších projektech ČOV.

Jedním z nich má být zvýhodněný pronájem dodávky Proace, do které se vejde až devět lidí. „V tom vidím jednu z největších výhod. Všichni víme, jak náročné je dovézt děti na závody, protože komerční pronájem aut je pro spoustu sportovních klubů nedosažitelný,“ dodává Kejval. 

Automobilku pak čeká v Česku zviditelnění, o kterém si doteď mohla nechat jen zdát. Loni automobilka prodala v Česku 10 310 aut, což znamená meziroční nárůst o 17 procent. V pořadí nejprodávanějších značek se Toyota posunula na deváté místo a na českém trhu zvýšila svůj podíl na 3,7 procenta.