Devadesátá léta. Česko zažívá uvolněnou porevoluční éru, konzum bují a národ objevuje své možnosti. Nataša Foltánová tou dobou žije v Kanadě, kde je atmosféra o poznání jiná. Klade se větší důraz na ohleduplnost k přírodě, začínají se prosazovat ekologické směry.

Foltánová s tímto myšlením už tehdy souzní, ale než otevře svou ekodrogerii, uplyne ještě mnoho let.

Až když se Foltánová vrátí do Česka a přemýšlí, jak nahradit přípravky na praní a mytí ekologickými variantami. Kamarádka jí poradí, ať zkusí mýdlové ořechy, plody stromu rostoucího v Himálaji na pomezí Indie a Nepálu. Obsahují přírodní saponát saponin, díky kterému se dají využít i na praní prádla. Foltánová jich objedná 100 kilo a začne je ve vlastním balení nabízet k prodeji.

Tak vznikla v roce 2008 firma Tierra Verde, sídlící v Popůvkách nedaleko Brna. A vznikla do časů, které byly co do přístupu Čechů k ekologii odlišné.

Okolnosti Foltánové tehdy ještě nepřály. „Věděla jsem, že chci prodávat ekologické prostředky a nevytvářet při podnikání žádný odpad. Na taková témata tehdy nikdo neslyšel,“ ohlíží se Foltánová. „Prvních pár let jsme si museli oddřít.“

Těžké časy však přečkala. Pomohlo jí, když firemní zboží začal nabízet řetězec drogerií DM. Největší posun ale přišel s proměnou celé české společnosti. V současnosti kladou zákazníci na ekologii mnohem větší důraz, což se odráží i v rychlém růstu firmy.

Pomáháme těm, kdo chtějí změnit domácnost na bezodpadovou, ale zatím nevědí, jak na to.

Počet zaměstnanců se zvýšil na 50 a obrat vyskočil skokově: za poslední rok ze 30 na 70 milionů korun. „Kdybych s tím nápadem přišla až teď, bylo by to rovnou snazší. Ekologické firmy dnes slaví úspěch,“ přemítá.

Postupem času své portfolio rozšiřovala. Cíl byl jasný: nenabízet jen jeden ekologický prostředek, ale soubor více různých produktů pro udržitelný život na jednom místě. Po mýdlových ořeších přišel prací gel s levandulí, sáčky z biobavlny, menstruační kalíšek nebo čisticí prostředky pro chovatele domácích mazlíčků.

„Když chcete změnit styl fungování vaší domácnosti na bezodpadovou, poskytneme vám všechno, co potřebujete,“ hlásí hrdě Foltánová. Má za to, že řada lidí by chtěla fungovat ekologičtěji, ale neví, jak přesně začít.

„A tak se jim snažíme dávat vše v balíku. Vysvětlujeme jim nejenom to, jak přípravky používat, ale i proč a čím jejich používáním pomohou,“ říká Foltánová.

Snaží se předcházet i dalšímu nešvaru současnosti, nadprodukci obalů. „Přebalujeme produkty do obalů, které mají méně vrstev, část nabízíme v bezobalové formě. Za dva a půl roku jsme ušetřili 20 nebo 30 tun plastu,“ vypočítává.

Produkty Tierra Verde chce k zákazníkům dostávat plynule. Věří, že si zákazníci musí změnou myšlení projít sami – a sami dospět k rozhodnutí, že chtějí používat šetrnější produkty.

„Náš zákazník to musí mít v sobě srovnané. Když naše produkty zkusí a pak přijde, že prádlo nevoní tak výrazně jako po vyprání v klasickém prášku, řeknu mu, že to je pravda a že se můžeme sejít za dva roky,“ říká Foltánová. „Často totiž lidi přiměje ke změně chování až třeba to, že se jim dítě začne osypávat z oblečení vypraného naparfémovanými pracími prostředky.“

Obrat v myšlení dobře ilustruje i změna zákazníků firmy. „Před 10 lety k nám chodili spíše alternativněji smýšlející lidé,“ popisuje Foltánová. Zato dnes? Obyvatelé měst, manažeři, bohatší vrstvy.

„Jsou to lidé, kteří vědí, co chtějí. Dostatečně už si užili a teď chtějí žít odpovědněji,“ líčí Foltánová, v čem spočívá naděje nejenom pro její byznys, ale i pro životní prostředí.