„Ju,“ provolává jedna skupinka malých fotbalistů na druhou. Ta vzápětí kontruje: „Ve.“ Za asistence trenéra se motivační pokřik zrychluje, až dochází k naprostému splynutí: „Juve!“ Mladíci v černobílých pruhovaných dresech následně vybíhají spořádaně na trávník. Tenhle moment si očividně užívají, aniž by tušili, že jsou součástí velkého sportovního byznysu.

Loga Juventusu Turín se ve zmodernizovaném areálu v malé středočeské obci Líbeznice, kousek za Prahou, objevují už druhé léto. Slavný italský celek tu svým jménem zaštiťuje fotbalový kemp, který má českým dětem umožnit vyzkoušet si, jaké to je, být alespoň na chvíli součástí tohoto gigantu.

A že se nejedná o pouhý trénink s míčem, nasvědčuje právě už zahajovací rituál. Zástupci Juventusu mají pětidenní akci důsledně naplánovanou a osobně na její průběh dohlížejí. Každý krok má své opodstatnění. Jen aby tuzemští pořadatelé licenci na projekt Juventus Academy dostali, museli splnit nespočet přísných podmínek obsáhlého manuálu, který je pro všechny pobočky na světě stejný.

„Cílem akademie je nejen zlepšit fotbalové dovednosti dětí, ale také formovat jejich chování, aby z nich vyrostli dobří lidé. Juventus zastává názor, že skvělým hráčem typu Cristiana Ronalda se nikdy nestane ten, kdo v jádru není dobrým člověkem,“ popisuje Tomáš Klečka, ředitel kempu.

Podle jeho slov akademie probíhají odlišným stylem, než jak jsme u nás zvyklí například u pražských „S“ nebo plzeňské Viktorie.

Hráči se v areálu scházejí již v 7.30 a opouštějí jej v 17.30. Během té doby je čekají čtyři hodinu a půl dlouhé tréninky vyplněné odpočinkem a stravováním. „To je taková porce, že není možné, aby se děti po pěti dnech nezlepšily.“

Celý fotbalový týden organizují tři profesionální trenéři z Turína, které doplňuje devět českých koučů. Rozděleni v šesti skupinách po dvou dohlížejí dohromady na 86 dětí ve věku 6 až 12 let, jež se fotbalu věnují převážně v amatérských klubech.

Z toho plyne, že primárním záměrem kempu není rekrutování talentů, které by v budoucnu vyběhly na trávník turínského Allianz stadionu, nýbrž spíše snaha o získání přízně nových fanoušků.

„Když dáte dětem možnost trénovat v dresu Juventusu, budou mít na klub dobré vzpomínky a vzájemné spojení bude silnější než při pouhém sledování fotbalu v televizi. Děti budou značce daleko více věřit a dost možná do ní v budoucnu více investovat,“ říká Klečka, jenž zároveň vlastní českou a slovenskou licenci světové značky Coerver Coaching, provozující v obou zemích celkem 35 kempů ročně.

Jen pokud vynásobíme cenu kempu (v ČR 8 tisíc korun, z nichž si Juventus bere licenční poplatek v nižších desítkách procent) počtem účastníků akademií zhruba na 80 místech planety, dostaneme miliony eur, jež následně přitečou do klubové kasy.

Přitom marketingový projekt Juventus Academy netkví pouze v pořádání fotbalových kempů. Sestává ještě z dalších tří pilířů, jako je zážitkový výlet do Turína, turnaj pro účastníky akademií po celém světě nebo celoroční tréninkový program na klubové úrovni.

To vše rodiče platí. A i díky těmto příjmům pak italský gigant může kupovat další hvězdy, od nichž se očekává, že kromě výkonů mužstva pozvednou mimo jiné taky prodeje merchandisingu nebo přilákají lidi přímo na stadion.

Tomáš Klečka, který se pořádání fotbalových kempů věnuje osm let a ročně na jejich konání vybere 15 milionů korun, chtěl do Česka původně pořídit licenci na akademii Realu Madrid. Když ovšem Cristiano Ronaldo, idol mnoha dětí, v létě 2018 přestoupil do Juventusu, přeorientoval se na Apeninský poloostrov.

Tomáš Klečka | Foto Juventus Academy

Spojil se tak s agentem Jiřím Müllerem. Oba před lety působili v agentuře Nehoda Sport, jež během aktivní kariéry zastupovala Pavla Nedvěda, držitele Zlatého míče z roku 2003 a současného viceprezidenta Juventusu. Právě toto spojení celý proces vyjednávání značně usnadnilo.

Loni Juventus Academy Czech Republic nabídla malým fotbalistům jeden týdenní turnus. Letos již byly dva (oba vyprodané na podzim 2019) a zatím to vypadá tak, že napřesrok přibudou také jiné akce, které licence umožňuje.

Zároveň nikde není psáno, že děti, kterým rodiče takový zážitek zaplatí, nikdy neobléknou skutečný dres Juventusu, kde černou a bílou polovinu dělí růžová linie. Ostatně, jak se anglicky píše na billboardech podél líbeznického hřiště: stačí snít a proměnit sny ve skutečnost.