skip to main content
Světový byznys

Smutný zástup padlých ikon? Obchodní dům Neiman Marcus stojí před úpadkem

3 minuty čtení

New York se sotva stačil oklepat z krachu impéria Barneys a problémů populárního concept storu 10 Corso Como, americké pobočky slavného milánského obchodního domu, a je tady další velká rána. Před úpadkem stojí legendární síť obchodních domů Neiman Marcus, která má podle stávajících informací ještě tento týden požádat o ochranu před věřiteli.

A nejde jen o obchodní domy Neiman Marcus, ale také o ikonický Bergdorf Goodman – oba jeho obchodní domy vlastní Neiman Marcus Group.

Hlavním důvodem pádu další z amerických retailových ikon je dle majitelů dopad současné koronavirové pandemie: všech 43 jejích obchodů muselo zůstat zavřených. Skupina přitom zaměstnává přes 14 tisíc lidí.

Problémy populární nákupní sítě, založené slavným dallaským milionářem Herbertem Marcusem už v roce 1907, jsou ale komplexnější, než aby je způsobilo jen několik týdnů současné pandemie. O tom ostatně svědčí i fakt, že dluhy skupiny Neiman Marcus Group dosahují v současnosti téměř pěti miliard dolarů.

Přitom pořizovací cena, za kterou obchodní domy Neiman Marcus v říjnu 2013 koupil stávající vlastník, losangeleská finanční skupina Ares Management ve spolupráci s investičním konsorciem Canada Pension Plan Investment Board, byla šest miliard.

Dluhy skupiny Neiman Marcus Group dosahují téměř pěti miliard dolarů.

Neiman Marcus je přitom jednou z těch amerických podnikatelských ikon, o nichž se točí výpravné filmy. Herbert Marcus (1878–1950), kdysi nákupčí pro dallaského obchodníka s látkami, založil svou firmu v roce 1907 se sestrou Carrie Marcus Neiman a jejím manželem A. L. Neimanem. Podnikavé trio Neimanových-Marcusových využilo dobré obchodní nápady i našetřený kapitál a společně rozjelo byznys, který byl pro ostatní vzorem.

Zapojili do něj i své děti – ostatně ještě na přelomu tisíciletí se v Neiman Marcus angažoval Herbertův syn Harold Stanley Marcus, mnohaletý předseda představenstva celé skupiny. Harold, který používal své druhé jméno Stanley, zemřel roku 2002 v úctyhodných 97 letech a zdá se, že právě s jeho odchodem začaly nekonečné změny majitelů a další problémy, které nyní vyeskalovaly.

Soumrak retailu? Ne, jen změna, která musela přijít

Jsme možná teprve na začátku jiné pandemie, než je ta koronavirová. Jak se shodují američtí analytici, retailový trh čelí největšímu dramatu od ekonomické krize roku 2008.

„Ať se teď stane cokoli, nebudu překvapen, když se kvůli pandemii do podobné situace brzy dostanou i další velké obchodní domy,“ napsal tento týden ve své analýze k problémům sítě Neiman Marcus analytik Warren Shoulberg.

Další z potenciálně ohrožených sítí, Nordstrom nebo Macy’s, prozatím bojují. Ale nejde jen o boj s pandemií a s ní spojenými opatřeními – problémy jsou mnohem hlubší.

Reklama

Retail se totiž už řadu let dynamicky mění a i ty nejluxusnější značky, jejichž obchodní domy byly přímo chrámy luxusu a synonymy přebytku 80. a 90. let, procházejí největší změnou ve své historii. Mění se rychleji než kdy předtím a s nimi i jejich butiky, ať už jsou provozovány přímo, nebo třeba právě v rámci velkých světových obchodních domů.

Mění se také marketingové strategie, a hlavně chování zákazníků a způsob, jakým nakupují třeba právě luxusní zboží. V dnešní době si kabelku Louis Vuitton, kabát Max Mara, sukni Prada i zavinovací šaty Diane von Fürstenberg v jakékoli velikosti i barevné variantě pořídíte pár dotyky na svém mobilním telefonu během pauzy na kávu a kurýr vám je během několika desítek hodin doručí prakticky kamkoli na světě.

Provozování velkého obchodního domu je jednoduše příliš drahé a neflexibilní. A to nejen v době koronavirové krize.

Mění se způsob, jakým zákazníci nakupují luxusní zboží.

Že není tak snadné, aby skončil velký obchodní dům s takovou tradicí? Loni přesně tohle zažil symbol newyorských nákupů a jeden z nejluxusnějších obchodních domů světa, Barneys.

Byl založen už roku 1923, kdy geniální obchodník Barney Pressman, jeden z nejbohatších lidí své doby, vycítil potenciál luxusních evropských módních značek na americkém trhu – a dokázal je všechny dostat na jedno místo, v duchu nejslavnějších evropských předválečných obchodních domů, jako byly Printemps, Harrods a Selfridges.

Loni v srpnu majitelé Barneys požádali o vyhlášení konkurzu a ochranu před věřiteli. Hlavní důvod? Prý stále rostoucí nájmy a neustále klesající tržby. Barneys nezveřejňoval své finanční výsledky, nicméně před bankrotem stál už několikrát: v roce 1996, kdy požádal o ochranu před věřiteli, a o 13 let později během světové finanční krize, která jej těžce zasáhla.

V obou případech se slavnou značku podařilo zachránit, ale loni už to do třetice nevyšlo. „Neříkám, že je to opravdu konec. Ale nikdo nebude překvapený, pokud přijde definitivní likvidace Barneys. Konci jsou rozhodně blíže než kdykoli předtím,“ uvedl před rokem analytik retailového trhu Richard Kestenbaum pro Forbes.com. Čtyři měsíce nato zavřely obchodní domy Barneys nadobro.

Ikony končí a milovníky klasického nakupování čekají nové časy. Respektive, ty časy už jsou podle všeho tady.

Pandemie je jenom uspíšila.

Reklama
Reklama
Reklama