skip to main content
Světový byznys

Šperky pro klidnější svědomí. Pandora bude používat jen recyklované zlato a stříbro

2 minuty čtení

V jednu chvíli seriózní záležitost, následně terč posměšků, charakterizovaný několikametrovými frontami ven z obchodů. Výrobce šperků Pandora zažívá, podobně jako třeba Under Armour na poli sportovního oblečení, výkyvy popularity. Nyní však přichází s velkou změnou.

Dánská společnost, která je co do objemu největším výrobcem šperků na světě, dnes na svém webu oznámila, že k výrobě bude používat čistě recyklované zlato a stříbro. Slibu plánuje dostát do roku 2025, po němž by se nově vytěžených drahých kovů neměla dotknout. Argumentuje přitom dramatickým snížením uhlíkové stopy – v případě zlata až šestisetnásobným – a zároveň stejnou úrovní výrobků.

„Stříbro a zlato jsou krásné šperkařské materiály, které mohou být recyklovány donekonečna, aniž by ztrácely svou kvalitu. I vytěžené před staletími jsou tyto drahé kovy jako nové,“ uvedl ke změně CEO společnosti Alexander Lacik. „Chceme zabránit tomu, aby končily na skládkách, a stát se tak součástí cirkulární ekonomiky,“ dodal.

Firma, založená v Kodani před téměř čtyřiceti lety, už dnes používá 71 procent recyklovaného stříbra a zlata. Více než polovinu spotřebovaného materiálu, zhruba 340 tun ročně, tvoří při výrobě právě stříbro, následované menšími objemy zlata, palladia a mědi. Příslib se podle firemního vyjádření týká všech použitých materiálů.

Reklama

Pandora sama sebe označuje jako dostupný luxus – prodává ve více než 100 zemích světa a zaměstnává 28 tisíc lidí. Poslední dekáda pro ni byla jako na houpačce: zaspala nástup onlinu, začala doplácet na menší návštěvnost obchodních center a na to, že mnohé (nejen) náctileté přestalo zajímat sbírání ikonických náramkových přívěsků.

Pandora (PANDY) se nyní obchoduje zhruba za třetinu all-time high.

Firma vstoupila na burzu v roce 2010 a na vrcholu popularity v roce 2016 se její akciový titul obchodoval i těsně pod hranicí tisíce dánských korun. Dnes je to ovšem zhruba třetina. Lacik, jenž do ředitelského křesla nastoupil loni v dubnu, se snaží strategickým kormidlem otáčet směrem k minimalističtějším produktům s méně slevovými akcemi, k silnější digitální přítomnosti a právě také udržitelnosti.

Pandora loni vykázala tržby 21,9 miliardy dánských korun (přes 78 miliard korun), tedy o čtyři procenta méně než v roce 2018. Zisk se jí za stejné období propadl rovnou o 40 procent.

Reklama
Reklama
Reklama