Ve Spojených státech má 62 procent domácností Amazon Prime. To je o sedm procent více, než kolik přišlo k posledním prezidentským volbám (!). Tato zhruba stovka milionů uživatelů nyní očekává, že k nim objednávka připutuje v tentýž den, kdy byla učiněna, a gigant ze Seattlu dělá vše pro to, aby se tak stalo.

Vyřešit tento zákaznicko-centrický úkol znamená vyřešit logistiku a Jeff Bezos to tak nějak tradičně dělá po svém. Doslova.

Jeho kurýrní divize Amazon Logistics podle posledních odhadů, zveřejněných minulý týden investiční bankou Morgan Stanley, v Americe obsluhuje zhruba polovinu všech vlastních objednávek – o zbytek se dělí USPS, UPS a FedEx.

Amazon Logistics momentálně doručuje 2,5 miliardy balíků ročně, FedEx je celkem na třech miliardách a největší tamní hráč, společnost UPS, jich podle odhadů ročně doručí 4,7 miliardy.

Morgan Stanley tvrdí, že současná trakce Amazon Logistics směřuje k 6,5 miliardy ročně doručených balíků do dvou let. Jinými slovy, Bezosovo logistické rameno pekelně roste a brzy se z něj může stát největší kurýrní služba v zemi.

Americký guvernér Phil Murphy na slavnostním otevření výdejního centra ve státě New Jersey

Je to podobné, jako když Amazon na svém tržišti pozoruje zvýšený zájem o nějakou produktovou kategorii: pod privátní značkou do ní vstoupí sám, protože marže. Doprava ho ale ročně vyjde na desítky miliard dolarů, a tak zde typické „bezosovské zefektivnění“ může mít na výsledovku dopad vskutku dramatický.

Druhou věcí je, že partnerští kurýři sváteční nával balíků Amazonu ne vždy zcela zvládají. Pnutí už letos vyústilo v rozchod, když FedEx neprodloužil smlouvu o doručování balíků Amazonu, nejprve leteckou cestou a později i pozemní. Že se prý raději otevře jiným partnerům v rámci „širšího e-commerce trhu“.

Logistický trh dosahuje ve Spojených státech 900 miliard dolarů.

„UPS je stále skvělým partnerem v obsluhování zákazníků Amazonu,“ nechala se slyšet mluvčí Amazonu letos v srpnu. Tahle láska k byznysovému bližnímu svému ale možná potrvá jen do chvíle, dokud bude pragmaticky zapotřebí.

Zajímavé okamžiky nastanou, až se Amazon dostane do situace, kdy nejenže téměř nebude služby externích kurýrních přepravců potřebovat, ale začne nabízet volné kapacity vlastní flotily třetím stranám. Bezos si moc dobře uvědomuje potenciál logistického trhu, jehož velikost ve Státech dosahuje 900 miliard dolarů.

Podle Morgan Stanley postupuje Amazon nanejvýš efektivně, naplno využívá svou technologickou základnu a současných objemů dosahuje zhruba s pětinovou flotilou, než jakou disponují ostatní (konkurenční?) velcí kurýři. Klíčem ke škálovatelnosti je především samotný systém, kdy Amazon jednak využívá zcela vlastní dopravu, ale zároveň konstantně nabírá partnerské kontraktory, kteří balíčky dovážejí pod jeho brandem.

I v tomhle světle je hezké si připomenout, že UPS vznikla v roce 1907, FedEx v roce 1971 a Amazon Logistics? Před pěti lety.