skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na ales.miklik@forbes.cz.

Startupová bonanza. Proč je lepší investovat v USA než v Evropě

3 minuty čtení

Češi neradi riskují a svoje peníze mají radši pěkně nablízku. Jejich investice tak většinou zůstávají doma nebo míří maximálně do sousedních zemí. Ale proč znovu prosévat několikrát přebraný písek na vlastním pískovišti, když za oceánem je mnohem větší šance najít zlatý nuget?

Obzvlášť investování do startupů na zámořském venture kapitálovém trhu může být pro české investory zajímavé. „Americký trh je podstatně větší, likvidnější a vyspělejší. V první řadě pro samotné startupy, které se zde mohou dlouho rozvíjet bez nutnosti expanze do zahraničí, a sekundárně i pro investory, kteří mají nesrovnatelně větší výběr,“ vysvětluje Tadeáš Trojan, řídící partner investiční společnosti Powder Gate.

Newyorská firma s česko-americkým týmem investičních specialistů si buduje pozici ambasadora velkých i menších českých investorů na tamním trhu. „Soustřeďujeme se na dvě třídy aktiv. Dlouhodobá, fundamentálně orientovaná na investování do akcií amerických firem a vedle toho právě na startupy,“ doplňuje Trojan.

Investice do akcií rozjetých firem jsou sice jistější, ale většinou znamenají i nižší zhodnocení. Mezi startupy je větší pravděpodobnost výraznějšího zisku, je však také třeba počítat s větším rizikem. „Investice do startupů je založena na důsledném uplatňování Paretova pravidla, kdy drtivou většinu zisku vygeneruje velmi malý počet vysoce úspěšných společností. A abyste měli šanci sestavit fungující portfolio, potřebujete velký počet zajímavých investičních příležitostí a fungující infrastrukturu pro získávání a ověřování informací,“ říká Tadeáš Trojan.

Nabitý americký trh

Na malém českém pískovišti je startupů na prosévání mnohem méně než na nepřeberné startupové scéně v USA, kam univerzity a výzkumné instituce stahují talenty z celého světa. Americký trh přitahuje i zkušené špičkové manažery, kteří umějí projekt nejen nastartovat, ale také následně uřídit tak, aby z nápadu vznikla firma schopná uspět ve velmi tvrdé konkurenci. To vše právě v USA zvyšuje šanci, že trefíte do černého, nebo dokonce ulovíte takzvaného jednorožce, tedy startup, který překoná hodnotu miliardy dolarů.

Pro srovnání, v Evropě se ve druhém kvartálu 2019 proinvestovalo 8,1 miliardy eur do 1089 investičních kol. V USA to za stejné období bylo přes 25 miliard dolarů do více než dvou tisíc investičních kol. Za stejné období bylo ve Spojených státech vygenerováno prostřednictvím startupových exitů 130 miliard dolarů, a přestože téměř polovinu z toho udělal Uber, je to pořád propastný rozdíl proti 3,6 miliardy eur vygenerovaných v Evropě za celou dosavadní část roku 2019.

Za každou success story ale v Americe stojí neustálé detailní vyhodnocování situace na nabitém trhu. „Každoročně posuzujeme stovky příležitostí a snažíme se vyhledat společnosti, které splňují tři základní kritéria. Jsou řízeny geniálními zakladateli, řeší velký a z pohledu společnosti důležitý problém a mají neortodoxní, těžko replikovatelné řešení,“ popisuje Trojan práci investičních specialistů.

Žádné emoce, náročný screening

Čeští investoři se často rozhodují na základě emocí. To si Powder Gate v USA nemůže dovolit. Tvrdě jde po investičním potenciálu startupů. Není rozhodující, do jakého oboru začínající firma míří, ale jak je schopná změnit poměry na trhu.

Vlajkovou lodí startupového portfolia Powder Gate je bostonská společnost Ginkgo Bioworks, která vyvíjí a dodává revoluční biotechnologická řešení pro zemědělství, potravinářství i kosmetický průmysl. Specializovaný server Pitchbook.com ji označil za druhý nejhodnotnější biotechnologický startup ve Spojených státech. 

Powder Gate vstupovala do Ginkgo Bioworks v prosinci 2017, kdy byla firma investory oceněna na 1,2 miliardy dolarů. Aktuální hodnota se přehoupla už přes čtyři miliardy. „Hledáme firmy, které jsou schopné přinést převratné řešení pro dostatečně velký trh. V tomto ohledu je Ginkgo ideálním prototypem. Už dnes jsou jeho řešení široce využitelná, což dokládají obchodní partnerství s lídry různých oborů, jako jsou společnosti Bayer, Coca-Cola, ExxonMobil, Roche nebo Cargill.

Důležitým faktorem pro nás byla i vysoká kvalita týmu, který společnost zdatně rozvíjí na vysoce konkurenčním americkém trhu. Zakladatelé si dokázali vydobýt důvěru předních investorů, zákazníků i spolupracovníků. To dokládá seznam investorů, počet joint ventures nebo také jarní příchod bývalého šéfa společnosti Bayer Marijna Dekkerse do pozice předsedy představenstva,“ popisuje Trojan.

Správné načasování a rozložení investic

O úspěchu investice do Ginkgo Bioworks rozhodlo také načasování vstupu. V počáteční fázi je investice rizikovější, naopak když rychle rostoucí startup naplno ukáže svůj potenciál, je o něj mezi investory velký zájem, zvyšuje se vstupní investice a zároveň klesá možný výnos.

Zkušený investor dokáže trefit správný okamžik. Riziko však u startupů nikdy eliminovat nelze. I proto by měla být investice dobře promyšlená a odborníci doporučují vkládat vždy jen přiměřenou část prostředků. „V našich fondech je minimální výše investice 250 tisíc dolarů, ale nedoporučujeme investorům, aby vklad přesáhl 10 procent jejich celkového portfolia,“ dodává Tadeáš Trojan.