Robinhood, miláček amerických retailových investorů, se v pondělí na svém blogu pochlubil masivním investičním kolem. V rámci Series G do mobilní aplikace na bezpoplatkové obchodování akcií přitéká dalších 200 milionů dolarů, a to při valuaci 11,2 miliardy dolarů. Jakkoli srovnání s veřejně obchodovanými firmami kulhá, tak přece jen zmiňme, že jde například o zhruba dvojnásobek hodnoty Ralph Lauren Corporation.

Investorem je D1 Capital Partners, investiční vehikl z New Yorku, který o sobě dal vědět letos v červenci, když poslal taktéž 200 milionů dolarů do fintechového startupu TransferWise.

„Jsme pyšní, že lidé více než kdy dříve využívají Robinhood, aby se naučili investovat a spravovat své peníze,“ uvedl na svém Twitteru spoluzakladatel a CEO Robinhoodu, americko-bulharský podnikatel Vladimir Tenev.

Z jeho komentáře je, stejně jako firemního blogu, cítit jakási opatrnost a důraz na edukativní charakter. Robinhood se zde chlubí velkým grafickým znázorněním 250procentního nárůstu letošní návštěvnosti svých vzdělávacích materiálů, které zahrnují snadno stravitelné informace o investování, tržních trendech a finančních pojmech.

Celý příspěvek lze číst jako reakci na vlnu kritiky, která se na velepopulární aplikaci snesla poté, co si v červnu sáhl na život dvacetiletý mladík Alexander Kearns. Ten uzavřel přes Robinhood komplikované opční obchody, kterým zjevně nerozuměl, a dostal se do domnělé ztráty 730 tisíc dolarů.

Oscilovat mezi demokratizací finančního systému a lákáním nezkušených uživatelů do složitých obchodů je zkrátka náročné. Robinhood generuje značnou část svých příjmů tím, že prodává tzv. order flow, tedy obchodní pokyny svých klientů vysokorychlostním obchodníkům. A právě opční obchody jsou podle zveřejněných regulatorních dokumentů pro Robinhood nejvýnosnější.

Celkem si firma za druhé čtvrtletí z prodeje order flow přišla na 180 milionů dolarů, což jen dokazuje rychlost jejího růstu – za Q1 to byla „jen“ zhruba polovina. Aktuálními daty stran uživatelské báze se firma nepochlubila, poslední známé číslo jsou tři miliony nových uživatelů za první čtvrtletí. Pokud by Robinhoodu vydrželo obdobné tempo růstu, je namístě odhadovat, že celkem jich nyní bude okolo 15 milionů.

Kromě aktuální investice (mimochodem tento rok už třetí) firma nabíjí i co do lidského kapitálu – na začátku měsíce její řady rozšířila marketingová ředitelka Christina Smedley, která měla dříve na starosti aktivity v PayPalu či Facebooku. Pro balancování na oné tenké hraně se nepochybně Robinhoodu bude hodit.

Na své cestě k lepší reputaci firma taktéž zablokuje přístup k datům, na základě nichž běží server Robintrack.net hodinově aktualizující, které tituly uživatelé Robinhoodu drží.