Streamování momentálně vládne světu. Koronavirová krize přesunula veškerý kulturní provoz na internet a skrze síť se přenáší všechno od divadel přes stand-upy až po zbrusu nové filmy.

Studio Universal dalo krátce po zavření kin k dispozici filmy jako Neviditelný muž či Lov, to samé udělal Disney v pátek s pixarovkou Frčíme a dnes se připojila i studia Sony (Bloodshot), Warner Bros. (Birds of Prey) či STX (Gentlemani). Příští týden budou k dispozici třetí Mizerové nebo videoherní adaptace Ježek Sonic.

Už 10. dubna bude rovnou na tzv. video on demand (VOD) animák Trollové: Světové turné, a dokonce se už spekuluje o tom, že červnová premiéra blockbusteru Wonder Woman 1984 kina úplně vynechá a zamíří rovnou na internet. Šlo by o bezprecedentní krok, který zejména američtí kinaři vnímají jako nůž do zad.

Ještě donedávna totiž platilo, že kina mají exkluzivní devadesátidenní slot před uvedením filmu online. Z online nákupů filmů si však studia ukrajují více peněz než z kinopremiér, a navíc nemusí tolik utrácet za marketing, jehož náklady leckdy překročí i samotný výrobní rozpočet.

Je otázkou, kolik lidí si nové filmy zakoupí samostatně, když mají doma celou nabídku na Netflixu, HBO či Amazonu, kde nový obsah přibývá v rámci předplatného takřka denně. Jisté však je, že kinotrh bude těžké nastartovat do stejných otáček i po krizi, kvůli níž diváci ještě více přivyknou streamování.

V posledních dnech mu ale přicházejí na chuť možná až moc, a tak Netflix na měsíc snížil přenosovou rychlost videí, aby neohrozil hladké fungování internetu. Filmový a seriálový apetit skoro 170 milionů uživatelů se totiž postará přibližně o 13 procent internetového provozu a videa celkově obsáhnou až 60 procent datového toku.

Objevují se také studie, podle kterých je masové streamování stále škodlivější pro životní prostředí. Aktuální dokument televize BBC Dirty Streaming: The Internet’s Big Secret například nastiňuje, jak nástup nových streamovacích služeb zasahuje do životního prostředí a jak jejich provoz přes vzdálená datová centra a podzemní kabely spotřebovává ve velkém energii vytvořenou spalováním fosilních paliv.

Portál Save on Energy na studii navázal výpočtem ekologické stopy těch největších hitů na Netflixu. Jak si vedly?

Třetí řada seriálu Stranger Things, kterou zhlédlo asi 64 milionů účtů, se například rovná vypuštění 189 milionů kilogramů oxidu uhličitého. Osmdesát milionů účtů, které si pustily film Bird Box, vydalo tolik CO2 jako cesta autem z Londýna do Istanbulu, kterou by člověk podnikl 38 879krát za sebou.

Filmový průmysl však řeší jiné starosti spojené se streamováním videoobsahu. Netflix musel zastavit natáčení druhé řady Zaklínače i čtvrté řady Stranger Things, přesto však tvrdí, že produkční stopku letos předplatitelé pravděpodobně nepocítí. Streamovací gigant zároveň vytvořil fond ve výši 100 milionů dolarů na pomoc filmařským profesím zasaženým krizí.

Co se týče kin, zůstává otázka, zda krizi přežijí – a pokud ano, jak distributoři vyřeší plánovaný přetlak na podzim, kdy by se měly v kinech objevit aktuálně zrušené tituly.

V Hollywoodu je momentálně bez práce 120 tisíc lidí.

Do konce jara neproběhnou žádné velké premiéry a předpokládaným blockbusterům typu Black Widow či Mulan možná uvolní sloty podzimní tituly jako Eternals nebo Venom 2. Ty by se mohly přesunout blíž k Vánocům, jenže tam už mají zabookované termíny třeba West Side Story nebo Duna. Prekérní situaci neulehčuje ani otazník ohledně prázdninových premiér velkofilmů jako Top Gun: Maverick či Tenet.

V Hollywoodu je momentálně bez práce 120 tisíc lidí, natáčení filmů jako Avatar 2, Matrix 4 nebo Fantastická zvířata 3 bylo pozastaveno a na blíže neurčené datum se přesunul i květnový filmový festival v Cannes.

Co se týče Česka, očekává letos Asociace producentů v audiovizi propad až o 75 procent a ztráty ve stovkách milionů korun, neboť se i u nás stopla natáčení, včetně marveláckého seriálu The Falcon and the Winter Soldier nebo druhé řady seriálu Carnival Row.

Loni tu přitom vzniklo 80 zahraničních filmů a seriálů, které přinesly do ekonomiky investici ve výši téměř devíti miliard korun, a producenti tak budou chtít od vlády jasnou strategii dalšího vývoje.

Naděje už možná vysvitla v Číně, kde plánují v nejbližším termínu znovunastartovat kinotrh uvedením prvního Harryho Pottera ve 4K rozlišení a 3D formátu.

V Česku mimochodem streamování a kinozážitek elegantně propojila distribuční společnost Aerofilms v projektu Moje kino LIVE. Na YouTube za poplatek streamuje svoje tituly (včetně premiér) s živými úvody i vtipným chatem, kde kinaři z Bio Oko či Aera vítají diváky, kteří spolu mohou rovněž komunikovat.

Zkuste to, nový film se „promítá“ každý den večer.