skip to main content
Vzdělávání

Středoškolák boduje s aplikací, která chce zlepšit vyučování v Česku

3 minuty čtení

Když na vás Ondřej Gonzor začne mluvit, máte pocit, že se bavíte s ostříleným členem startupové scény. Je to samé MVP, KPI, lean, funding… Až byste po chvíli zapomněli, že je mu teprve 16 let.

I v tomhle věku už ale stihl vymyslet mobilní aplikaci, která má ambice posunout české školství kupředu.

Jmenuje se Pochopim.to a funguje jednoduše – učitel se v ní po skončení hodiny zeptá, zda žáci měli s něčím problém, a ti se anonymně vyjádří. Na základě jejich zpětné vazby může upravit další výklad nebo například zařídit doučování.

Za svůj počin nyní Ondřej vyhrál celostátní podnikatelské klání pro středoškoláky Soutěž a podnikej.

Porota, v níž zasedali spoluzakladatel Liftaga Juraj Atlas, ředitel reklamní agentury Zaraguza Marian Fury či Pavlína Louženská, vyzdvihla odvětví, které si mladý podnikavec vybral, i kvalitu prezentace a hloubku jeho znalostí. Kromě toho, že díky vítězství získal cenné kontakty, ho v létě čeká i obchodní cesta do Chicaga, kde budou Pochopim.to testovat tamní střední školy.

Motivací k vlastnímu projektu byl pro Gonzora původně problém, který znal ze školy. Vždy totiž vynikal v matematice a fyzice, čehož jeho spolužáci neváhali využívat.

Učitel založí dotaz a vygeneruje unikátní kód, kterým se žáci dostanou do dané vyučovací hodiny. Pak už stačí jen odpovědět.

„Téměř každou přestávku se kolem mě shromáždili a chtěli něco vysvětlit. Za učitelem nechodili, protože nechtěli vypadat hloupě,“ vzpomíná Gonzor na situace, které ho před rokem donutily přemýšlet nad možným řešením.

A protože už měl od 12 let zkušenosti s programováním iOS aplikací (vyvíjel například první verzi aplikace proti šikaně Nenech to být), rozhodl se dostat zpětnou vazbu z hodin právě do telefonů. Společně se dvěma spolužáky, designérem Tomášem Vrbovským a vývojářem Janem Kaiferem, proto navrhli a naprogramovali prototyp, s nímž na podzim roku 2018 začali obrážet střední školy v okolí Prahy.

Aplikaci, která zatím funguje v betaverzi, dostali do rukou stovek středoškoláků a zhruba tři čtvrtiny z nich by ji podle testování pravidelně využívaly. Co trojici ale překvapilo, byla reakce učitelů.

„Čtvrtina pedagogů uvedla, že nikdy nedostane zpětnou vazbu ke své práci. Když se podíváte na statistiky, kolik z nich se potýká se syndromem vyhoření – je to zhruba každý pátý -, tak z toho mrazí,“ popisuje Gonzor a dodává, že právě absence zpětné vazby je jedním z důvodů, proč tolik učitelů nevidí ve své práci smysl.

Po sérii několika návštěv škol, kdy se více než polovina dotázaných učitelů za existenci jejich aplikace přimluvila, tak došel s parťáky k závěru, že řeší dvojí problém.

Ondřej Gonzor při prezentaci na akci Soutěž a podnikej, jejímž je Forbes partnerem.

V dalších měsících Gonzora a jeho tým čeká spousta mravenčí práce – navštěvovat další školy, vysvětlovat svůj přínos a snažit se navazovat strategická partnerství s organizacemi typu Učitel naživo, aby se povědomí o Pochopim.to dostalo k co nejvíce lidem.

S vypilovanou verzí aplikace má v září přijít na řadu také předplatné – buď 99 korun měsíčně za učitele, nebo zhruba 1500 korun měsíčně na pokrytí celé školy. „Z reakcí cítíme, že pokud dostaneme prostor vysvětlit náš přínos, většina škol by do toho byla ochotná investovat,“ upozorňuje Ondřej.

Přes všechny nadšené reakce od studentů, pedagogů i ředitelů zůstává stále nohama na zemi.

„Nemyslím si, že by jedna středoškolská apka dokázala změnit české školství. Čemu ale věřím, je, že můžeme být jednou ze součástek této transformace… A to je pro mě pádný důvod v tom pokračovat.“