skip to main content
Byznys

Štvalo ho být nižší než manželka, tak si vyrobil zvýšené boty. Dnes s nimi podnikají oba

3 minuty čtení

Na počátku všeho byl výškový rozdíl – mezi mužem a ženou, které dělilo několik centimetrů. Žena byla vyšší. A muž nechtěl na svatebních fotkách vypadat vedle nevěsty menší, tak si uřízl z klapek podpatek a nalepil ho na své společenské boty.

To bylo před 15 lety. Muž byl strýcem Víta Do Phama, kterému se strýcova historka připomněla, když potkal svou současnou manželku Daju. Pravda, měřila sice o tři centimetry méně, ale do společnosti si ráda nazouvala lodičky s vysokým podpatkem.

Aby spolu byli výškově vyrovnaní, i Viet „Vít“ Do Pham si chtěl přidat o pár centimetrů víc. Strýcův nápad ale vylepšil, aby nebylo poznat, jak si kutilsky vypomohl: místo nalepeného podpatku zvenku si boty vypolstroval zevnitř několika vložkami.

A jak se z řešení problému stalo podnikání? Viet „Víťa“ Do Pham je čerstvě vystudovaný právník, který předtím nikdy nepodnikal a vše se učí za chodu, stejně jako jeho žena Daja Do Pham. Ta však vystudovala marketing a pracovala chvíli i pro známou obuvnickou firmu Baťa.

Oba se chtěli pustit do podnikání a společně vytvořit něco vlastního. A tak propojili svou lásku k módě a designu s neotřelým řešením výškového rozdílu na společenských akcích.

„Chtěli jsme podnikat v něčem, co bude mít přidanou hodnotu a bude třeba i dalším lidem pomáhat s jejich problémem,“ vysvětluje Daja Do Pham. A její manžel hned dodává: „Zároveň jsme věděli, že mnoho mužů má vyšší partnerky a naše boty jim mohou zvednout nejenom výšku, ale i sebevědomí.“

Protože mladý právník a podnikatel pochází z Vietnamu, nechal prvních 200 párů bot vyrobit právě ve své rodné zemi. Netušil tehdy, jaké chyby se dopouští.

„Vietnamci dokážou slíbit úplně všechno – řekli mi, že všechno bude hotové, že to do dvou týdnů vyrobí a pošlou do ČR. Já jim důvěřoval,“ povzdechne si dnes.

„Zaplatili jsme objednávku, ale když jsem odjížděl, tak z toho nebyla ani polovina hotová a zbytek říkali, že nám dopošlou,“ vysvětluje mladý právník.

Po návratu do Česka a spuštění e-shopu se objevil další zádrhel. „Zjistili jsme, že nám vyrobili úplně jiné boty, z jiného materiálu a na boty našili znaky,“ dodává Daja Do Pham. A tak jim nezbylo než boty uschovat ve skladu a popřemýšlet, jak v obuvnickém podnikání postupovat dál.

Reklama

Protože Daja pochází ze Slezska, spojili své know-how s továrnou v Polsku s padesátiletou tradicí, zajišťující výrobní kvalitu i zodpovědný přístup.

Výsledkem jsou dophamsky, jak jim manželský pár láskyplně říká, které pořídíte v e-shopu nebo si je rovnou můžete zkusit v jejich showroomu v Praze 1. Boty se cenově pohybují okolo tří tisíc a mezi nejčastější zákazníky patří Češi, Slováci a Vietnamci, oborově pak lékaři, právníci, bankéři nebo podnikatelé.

Zvenčí vypadají normálně, vevnitř je skrytý klín a zadní dílec je oproti společenským botám vyšší.

A objevili se také zcela výjimeční zákazníci. „Psal mi jeden patnáctiletý kluk, který chtěl naše boty, ale že jsou drahé, že si to nemůže dovolit zaplatit z vlastního, jestli mu nedáme slevu,“ vzpomíná Do Pham.

„No jasně, že mu dáme slevu. Mě potěšilo, že se zeptal.“

V showroomu v ulici Na Příkopě jsou na dřevěných polínkách vyskládány všechny druhy dophamsek. Základní černé a hnědé i ty atypické. V designu se manželé inspirovali italskou a britskou gentlemanskou módou.

Boty zvenčí vypadají úplně normálně, ale vevnitř mají skrytý klín. A rozdíl oproti běžným společenským botám je v zadním dílci, který je o něco vyšší.

„Máme aktuálně boty od pěti do sedmi centimetrů a nechceme to zvyšovat dál, i když máme poptávku od některých zákazníků, kteří by uvítali ještě víc. Ale nemyslíme si, že by to pak bylo úplně pohodlné,“ shodují se manželé.

Zvyšující boty neboli takzvané „elevator shoes“ už jsou známy například v Americe nebo ve Španělsku, v Česku je to ale stále horká novinka. A podle toho to vypadá i na sociálních sítích dophamsek, kde se kromě již spokojených zákazníků a jejich referencí objevuje i dost nenávistných komentářů od lidí, kteří produkt nepotřebují a baví je označovat své méně vzrostlé známé.

Dobře tu ale funguje heslo „negativní reklama je taky reklama“, protože právě toto ironické označování generuje manželskému páru další objednávky. Kam plánují Do Phamovi dorůst podnikatelsky?

„Chtěli bychom časem otevřít větší prodejnu v Praze a Bratislavě. A mým cílem je také vrátit se s našimi botami jednoho dne do Vietnamu a ukázat těm, kteří nás podvedli, že díky nim jsme to dotáhli takhle daleko,“ říká mladý podnikatel.

Jednoho dne se možná zaměří také na zvyšující boty pro ženy. Poptávku od Češek i Vietnamek žijících v Česku mají už teď.

Reklama
Reklama
Reklama