Možná jste zaznamenali, že studio Warner Bros. oficiálně odložilo film The Flash. Ten sice neměl pevně stanovené datum vydání, ale studio si jej jako horký brambor přehazuje už několik let.

WB se dlouho nemohlo rozhodnout, kdo bude superhrdinský snímek vlastně režírovat. Letos v únoru nakonec padla volba na Johna Francise Daleyho a Jonathana Goldsteina, kteří mají na kontě krimi oddechovku Noční hra. Do hlavní role je stále obsazený Ezra Miller, ale natáčení třetího dílu úspěšné série Fantastických zvířat (spoiler alert: jeho postava Credence Barebona nejspíš přežila Grindewaldovy zločiny) všechno protahuje.

Vzhledem k tomu, že kouzelnický svět J. K. Rowling je důvěryhodná a zaručená značka, což DC Films nejsou, se zdá upřednostnění Fantastických zvířat jako rozumný krok.

Čtěte také: Jak série Mission: Impossible zachránila kariéru Toma Cruise

V říjnu uplynuly přesně čtyři roky od schůze akcionářů, na které Warner Bros. oznámilo své produkční plány pro smršť filmů ze série DC Films na následujících šest let. Pojďme si shrnout, co Warneři plánovali a co a kdy se do kin skutečně dostalo.

Pod hlavičkou DC Films studio naslibovalo uvedení 10 filmů (pokud nepočítáme Muže z oceli) s premiérami rozesetými od března 2016 do června 2020. Snímky Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti z března 2016 a Sebevražedný oddíl ze srpna 2016 vyšly pěkně podle plánu. V listopadu 2017 měla premiéru Liga spravedlnosti a Wonder Woman přišla do kin dokonce o něco dřív, než bylo v plánu – už 3. června 2017.

Podobně Aquaman, který byl původně plánován na 27. červenec 2018, doplave do sálů až v prosinci 2018 – musel se sklonit před Mission: Impossible – Fallout, která si v distribučním plánu vykolíkovala prostor jako jasný letní letošní trhák. V plánovaném čase – v dubnu 2019 – se nakonec dočkáme i filmu Shazam.

Nedočkali jsme se (a možná už se ani nedočkáme) dalšího dílu Ligy spravedlnosti, která byla původně zamýšlena jako dvoudílný film, přičemž druhá část měla jít do kin 14. června 2019, a stále se odkládá výše zmiňovaný The Flash. O filmech jako CyborgGreen Lantern Corps si asi zatím můžeme nechat jen zdát.

Místo toho dostaneme pokračování Wonder Woman a samostatný snímek o Jokerovi, kterého ztvární Joaquin Phoenix (tedy jiný herec než v Sebevražedném oddíle, kde se role Jokera ujal Jared Leto). Čeká nás taky pěkná filmová nálož zaměřená na ženské hrdinky a padouchy, třeba na Harley Quinn v podaní Margot Robbie. Jestli se tyto filmy alespoň trochu povedou, nebude to vůbec špatná útěcha za výše zmíněné nedodělky.

O kvalitách a přijetí jednotlivých snímků fanoušky se můžeme dohadovat, jak chceme, ale peníze propálila jen Liga spravedlnosti, která ale i tak utržila 658 milionů dolarů.

Drahé a zbytečné přetáčky vystřelily rozpočet snímku na částku převyšující 300 milionů dolarů, bohužel bez kýženého návratového efektu. Nejlépe si vedl Batman vs. Superman, který celosvětově vydělal přes 873 milionů dolarů (že šlo ale o dost špatný film, si myslel i sám představitel Batmana Ben Affleck).

Sebevražedný oddíl Davida Ayera pak studio upravilo tak, aby více připomínal populární Strážce galaxie z konkurenční franšízy Marvelů. I přes mizerné recenze tento snímek utržil 325 milionů dolarů ve své domovině a dalších 745 milionů dolarů ve světě, a to nepočítáme promítání v Číně.

Takže ano, dává smysl, že se bude točit druhý díl, a ano, je ironické, že k režírování byl najat James Gunn chvíli poté, co ho Disney kvůli urážlivým tweetům vyhodil právě ze série Strážci galaxie. Navíc Wonder Woman režisérky Patty Jenkins byla takovým úspěchem mezi diváky i kritiky (413 milionů dolarů v USA a 821 celosvětově), že hlavní hrdinka v podání Gal Gadot nyní může svou franšízu udržet i beze zbytku vesmíru DC Films.

Čtyři roky po svém velkolepém příchodu se ale franšíza DC Films nachází v nejisté pozici. V říjnu 2014 byli tihle superhrdinové ve Warner Bros. považováni za sázku na budoucnost – měli navázat na sérii veleúspěšných dokončených ság, kterými byly trilogie o Temném rytíři Chrise Nolana, osmidílná série o Harrym Potterovi a šestidílné vyprávění o Středozemi Petera Jacksona.

Takže když byl Batman vs. Superman tak strašlivě ztrhán a Sebevražedný oddíl v zásadě celý přestříhala společnost zabývající se výrobou filmových trailerů, vrhlo to na celé studio špatné světlo. Zákulisní dramata a živelné online diskuse ohledně DC filmů zastínily všechno ostatní, co studio Warner Bros. dělalo.

Přitom s filmem Gravitace v roce 2013 vydělalo 274 milionů dolarů doma a dalších 723 ve světě, se V zajetí démonů začalo budovat novou hororovou sérii. Interstellar utržil ve světě 489 milionů dolarů (o domácí produkci se postaralo studio Paramount/Viacom Inc.).

V roce 2014 získalo dvě nové značky s filmy LEGO příběhGodzilla. A v roce 2017, kdy byli všichni rozčarovaní z výsledků Ligy spravedlnosti, zvládlo Warner Bros. dosáhnout částky 700 milionů dolarů s filmem IT, s Wonder Woman utržit 400 milionů pouze v USA a z Dunkerku Chrise Nolana udělat nejvýdělečnější film o druhé světové válce v historii.

To samozřejmě neznamená, že by si mělo Warner Bros. zasloužit medaili nebo i jen menší firemní oslavu s dovezenou pizzou. Tarzan ani Král Artuš trháky zrovna nebyli. Nicméně WB dělá vlastně dobrá rozhodnutí a slušné filmy ve všech oblastech, s výjimkou DC Films.

S hity Crazy Rich Asians, MEG: Monstrum z hlubinZrodila se hvězda se veze na vlně úspěchu, takže je opravdu načase přestat ho sledovat jen optikou (ne)úspěchů DC Films a uvědomit si, že filmy této franšízy jsou jen jedním z vajíček v bohatém a rozmanitém hnízdě Warner Bros.

Nejenže studio nepotřebuje samostatný film o Batmanovi ani pokračování Muže z oceli. Warner Bros. nepotřebuje franšízu DC Films jako takovou. Obrovský úspěch WB umožňuje DC Films fungovat, nikoli naopak. Studio se zachránilo samo tím, že nezanevřelo na malé filmy a zároveň zůstalo zavázáno velkému množství rozmanitých multiplexových trháků.

Warneři tak nepotřebovali žádného Supermana. Stačil mu jeden děsivý klaun a Lady Gaga.