Jsou sporty, jejichž prodlouženou rukou je streetstyle. Jmenovitě basketbal, baseball a fotbal. Golf mezi sporty spojené s ulicí nepatří, respektive nepatřil. Donedávna bylo golfové oblečení exemplárně uncool, obzvlášť v tuzemských provedeních – vzpomeňme na obří boom golfu v Česku před zhruba patnácti lety, kdy tyto milé události s sebou nadlouho přinesly i promenádu neskutečně příšerných outfitů na greenech.

V posledních letech se ale situace mění. V módně civilizovaných zemích se do golfové výzbroje stále častěji soukají stylově uvědomělí mileniálové. A na to reagují i značky dříve s golfem spíše nespojované.

Na nedávném sanfranciském PGA Championship (ze zřejmých důvodů šlo o první major sezony) byly u profesionálních hráčů k vidění nejenom kloboučky a batikovaná trička, ale dokonce, držte se, tepláky! Šlo však o skandinávskou nóbl značku J Lindeberg, do které se v rámci sponzorské úlitby oděl Viktor Hovland.

Vzato zeširoka, celý turnaj byl pohledem radostným, ať už si o batice myslíme cokoli, a změny golfového módního klimatu se chytají rovněž výrobci tenisek. Sneakers kultura zkrátka dosáhla už i břehů bytostně konzervativního golfu. Proto se golfovými spiky nově pyšní například podešev některých modelů erbovní značky Jordan, stejně jako možná nejslavnější model adidasek s názvem Superstar.

Právě golfová úprava superstarek se šesti spiky momentálně zabírá u nejstylovějších ze stylových golfistů, podobně jako před mnoha dekádami uhranula původní varianta newyorským raperům. V jistých částech Bronxu šlo v první polovině osmdesátých let o vyložený kult a příznivci hip hopu a breakdance na tamějších block parties s vytaženými tkaničkami od svých adidasek nad hlavou hlasitě povzbuzovali tanečníky, MCs i DJs.

Mimochodem, Američané svou lásku ke třem pruhům projevili dost opožděně, v Británii už byly dávno kultovní mezi fotbalovými fanoušky, kteří si jich povšimli při pohárových taženích anglických klubů Evropou.

O třicet let později sbírá golfová úprava modelu adidas Superstar oblibu mezi übertrendy golfisty jistě i proto, že jde o přísně limitovanou edici. Což je ovšem podle autora těchto řádků poněkud v rozporu s halasným tvrzením marketingu adidasu, kde se míní, že superstarky v golfu se brzy stanou stejným hegemonem jako kdysi v basketu.

První model Superstar vznikl už v roce 1969, kdy se jednalo o basketbalovou botu určenou pro evropské a později i americké palubovky. V následném roce zamířily do obchodů, a tím tedy letos slaví půlstoletí (to jen, pokud byste potřebovali vysvětlení, proč se v adidasu tolik snaží s golfovou verzí).

Tip pro potenciální sběratele? Až si budete pořizovat své superstarky pro běžné nošení, podívejte se, zda je jako země výroby uveden Vietnam, anebo Francie. Pokud narazíte na druhou možnost, můžete si mocně gratulovat – ve francouzské rodinné továrničce Ateliers Heschung se model vyráběl původně.

Není to úplná výhra ve sportce, ale stejně jste udělali terno.