Ve zdravém byznysu hraje roli i míra společenské zodpovědnosti. Obzvlášť u nadnárodních korporací, jejichž činnost má globální dopady. Není proto divu, že v 21. století je i etický rozměr předmětem analýz, na jejichž základě jsou sestavovány žebříčky nejetičtějších firem. Dobré chování přináší dobré jméno – a na to slyší i nejcyničtější CEO.

„V roce 2018 jsme zaznamenali pokles důvěry, z čehož si firmy vzaly ponaučení, a tak byly letos mnohem otevřenější a přizpůsobovaly se vyšším etickým standardům,“ řekl Stephen Hahn-Griffiths z Reputation Institute, který od roku 2011 sestavuje žebříček společensky nejzodpovědnějších firem na světě. Pokles důvěry, o kterém mluví, se v metrice Reputation Institute projevil průměrnou ztrátou 1,4 bodu. Letos naproti tomu důvěra v korporace mírně vzrostla, konkrétně o 1,6 bodu.

Žebříček vznikl na základě dotazování vzorku 230 tisíc lidí z 15 zemí světa, provedeného v průběhu ledna a února 2019. Zahrnuje firmy s ročním obratem od miliardy dolarů, které mají v daných zemích své pobočky a o kterých má povědomí alespoň 20 procent tamní populace.

„Nedá se říct, že by se společnosti začaly chovat nějak dramaticky jinak, prostě jen v otázkách etických pravidel vystupují uvěřitelněji,“ vysvětluje Hahn-Griffiths. „Než ředit své etické snahy v mnoha různých oblastech, firmy se rozhodly zaměřit důkladně na jedno konkrétní téma. A tím nejvíce ovlivnily výsledné skóre.“

Firmy pracující s tématem korporátní zodpovědnosti dlouhodobě a promyšleně nabraly renomé, které prodává. „Je to zkrátka strategická příležitost pro jakýkoli byznys,“ vysvětluje Hahn-Griffiths. „Vysvětlit světu, že to, co děláte, má pozitivní dopad na společnost, a to způsobem, který je vlastní jen a jen vaší firmě. Přesně to vám dnes může pomoct se výrazně odlišit,“ dodává.

100 %

odpadu z výroby chce Lego od roku 2025 recyklovat.

Letošní žebříček vede hračkářský obr, kterému ještě loni patřila příčka třetí. Legu se vyplatila vytrvalá snaha věnovat se otázkám udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí. Loni začala firma při výrobě svých ikonických hracích kostiček používat polyetylen na rostlinné bázi. Jde o první krok na dlouhé cestě, kterou si dánská firma vytyčila a na jejímž konci mají být nejpozději v roce 2030 kostky vyrobené kompletně ze surovin z udržitelných zdrojů.

Firmě se rovněž povedlo přiblížit na rozdíl pouhých sedmi procentních bodů k cíli recyklovat do roku 2025 plných 100 procent odpadu z výroby. Na dosah má ostatně i další metu, kterou je vyprodukovat tolik energie z obnovitelných zdrojů, kolik spotřebuje. Lego z toho důvodu investuje do budování větrných elektráren v moři u pobřeží Německa a Velké Británie.

Další firmou, která věnuje udržitelnému rozvoji a růstu velké úsilí, je Danone. Sto let starý konglomerát produkující jogurty sice sídlí ve Francii, ale jeho iniciativa nazvaná „Jedna planeta, jedno zdraví“ má, jak název napovídá, celosvětové ambice.

Například v Argentině otevřelo Danone ve spolupráci s neziskovými organizacemi a vládními úřady Centrum pro kojence a děti, v němž jsou rodičům k dispozici dětští lékaři a výživoví poradci, pomáhající dětem během první tisícovky dnů jejich života.

Na Novém Zélandu pak firma podnikla zásadní krok k potlačení veškerých svých emisí do roku 2050. Investice 20 milionů dolarů do nového provozu na výrobu dětských produktů z kravského mléka snížila emise oxidu uhličitého o 20 tisíc tun ročně.

Zodpovědné firmy se dnes mohou připojit k iniciativě Organizace spojených národů nazvané „Cíle udržitelného rozvoje“, což je seznam 17 ekonomických, sociálních a ekologických výzev s termínem plnění do roku 2030.