Křivka exportu švýcarských hodinek za poslední rok připomíná skluzavku na dětském hřišti na palubě Titaniku. Do propuknutí pandemie všechno tikalo jako, ech, švýcarské hodinky, ale s úderem prvních dopadů pandemie covidu-19 nabral export směr ke všem čertům a pokračoval v něm až do června, kdy se klouzavý průměr začal trochu zklidňovat.

V červenci sice propad stále pokračoval, oproti červnu byl ale už jen poloviční. Za pět minut dvanáct se hodinkám ze Švýcarska daří pomalu zbrzďovat galajízdu do zapomnění, nicméně v prodejích stále vykazují meziroční pokles o 17 procent. Konkrétně o 1,6 miliardy švýcarských franků, v přepočtu 1,8 miliardy dolarů či 39 miliard korun.

Podle aktuálně zveřejněných údajů Federace švýcarských výrobců hodinek (Fédération de l’industrie horlogère suisse FH) zakusí hodinkářský export ze země v letošním roce pokles o 30 procent.

Spásou pro švýcarské hodinky je především 59procentní vzestup exportu do Číny, v níž už druhým měsícem roste opětovná poptávka po luxusním zboží. Zatímco procenta exportu do USA, Hongkongu a Německa jsou ve srovnání s předchozími měsíci stále v minusu (Japonsko vykazuje -32 procent; Hongkong, kde se toho děje mnohem víc než jen nákaza covidem-19, je na tom nejhůř: -43 procent), sbírá se vedle Číny taktéž zájem ve Velké Británii (o titěrné 2,5 procenta, ale přece).

59 %

O tolik vzrostl export švýcarských hodinek do Číny.

Dobré zprávy pro svět švýcarských hodinek si ale dávají na čas. Podle červnového materiálu v respektovaném německojazyčném švýcarském listu Neue Zürcher Zeitung hrozí, že dopady koronavirové krize v zemi mohou z celkových šesti stovek značek švýcarských hodinek vymazat z existence 50 až 100.

Vesměs platí, že luxusní značky si své pozice drží celkem s přehledem, ovšem levnější padají mnohem strměji (dražší hodinky oproti nim poklesly jen o třetinu). Zatímco hodinky s cenou přesahující 3 tisíce franků (72 tisíc českých korun) se propadly o 11,1 procenta, hodinky pod exportní cenou 200 franků (5 tisíc korun) se v prudkém poklesu dostaly až na -41,5 procenta.

Luxusní brandy jako Rolex, Patek Philippe, Richard Mille nebo Audemars Piguet tak oproti nim zůstávají v klidu. Neue Zürcher Zeitung ve své zprávě zmiňují, že koronová krize s nejžádanějšími kousky v podstatě ani nehnula, naopak přispěla k tomu, že se na ně v nejtužších karanténních dobách vytvořily dlouhé čekací seznamy.