Hvězdný tenista Roger Federer, který v únoru kvůli operaci kolene odešel do ústraní, se vinou dalšího, květnového zákroku na kurty vrátí až v roce 2021. Ostatní tenisoví profíci přitom neztrácejí naději, že si budou moci po koronavirové pauze zahrát už v srpnu.

Ačkoli se Federerova tenisová kariéra ocitla na mrtvém bodě, byznysové impérium se mu i nadále rozrůstá. Naposledy debutovala tahle tenisová ikona s vlastními teniskami pod názvem The Roger, inspirovanými profesionální tenisovou obuví, ale určenými k běžnému nošení. Ty vznikly ve spolupráci se startupovou švýcarskou značkou On, s níž se dal dvacetinásobný grandslamový šampion dohromady ke konci roku 2019.

„Minimalistickým a pohodlným botám od značky On jsem propadl už před lety. Chtěl jsem vytvořit volnočasové tenisky, které by byly stejně lehké, komfortní i flexibilní,“ uvedl Federer v prohlášení oznamujícím uvedení výrobku na trh.

V souladu s partnerskou smlouvou podepsanou se značkou On do ní Federer v listopadu zainvestoval a podle zasvěceného zdroje mu teď patří její „významný“ podíl. Od roku 2010, kdy tahle soukromá společnost vznikla, už hlásí dvojnásobný nárůst ročních tržeb. Její výrobky jsou k dostání v šesti tisících obchodů nacházejících se v 55 zemích světa. Největším odbytištěm jsou ovšem pro tuto značku Spojené státy, kde v kategorii funkční běžecké obuvi zabírá podle analytické skupiny NPD tržní podíl ve výši 6,6 procenta.

Na konci května ovládl švýcarský rodák žebříček nejlépe placených sportovců světa podle časopisu Forbes, a to díky 106 milionům dolarů, na něž si za posledních 12 měsíců přišel díky turnajům, sponzorským partnerstvím i účasti na různých akcích. Od roku 1990, kdy začal Forbes sledovat příjmy sportovců, se přitom Federer stal vůbec prvním tenistou, který se umístil na přední příčce.

Za spojení svého loga s Federerovým jménem bylo jeho 13 sponzorů ochotno dát od tří do 30 milionů dolarů. Jediným dalším sportovcem, který si za pouhý rok jen na sponzorských smlouvách dokázal vydělat 100 milionů dolarů, je golfista Tiger Woods. „Jeho jméno je bez poskvrny,“ vysvětluje David Carter, profesor sportovního podnikatelství na Marshall School of Business, spadající pod Univerzitu Jižní Kalifornie. „A právě proto se o něj společnosti, které si to můžou dovolit, přetahují.“

Federer byl po dlouhých 20 let hlavní tenisovou tváří značky Nike, s níž měl podepsanou sponzorskou dohodu. Jenže v roce 2018 si daly americký sportovní gigant a švýcarská tenisová legenda sbohem, načež Federer uzavřel desetileté partnerství za 300 milionů dolarů s japonským oděvním brandem Uniqlo. Ten ale nevyrábí obuv, a tak Švýcar využil příležitosti a připsal si na konto další partnerství, tentokrát se značkou On.

Jak uvádějí její představitelé, tenisky The Roger jsou z veganské kůže a při jejich výrobě se bere zřetel na minimalizaci uhlíkové stopy i plýtvání materiálem. Navíc se nepodobají klasické tenisové obuvi s těžkou gumovou podrážkou. Tahle novinka totiž využívá patentované technologie CloudTec, která má zajistit „jemný dopad a za ním i prudké vymrštění ze země“.

První limitovanou sérii obuvi pod názvem Centre Court 0-Series, čítající pouhých tisíc párů, si zájemci mohou pořídit prostřednictvím online loterie na stránkách značky On anebo exkluzivně v síti obchodů Dover Street Market za 249,99 dolaru. Roger Federer své tenisky světu představil v pondělí ráno během živého přenosu, který připadl na výročí 17 let od prvního z jeho rekordních osmi vítězství ve Wimbledonu.