skip to main content
Auta

Tesla je S3XY. Elon Musk světu ukázal nový Model Y

4 minuty čtení

Některým zákazníkům ještě ani nestihl dorazit domů nový Model 3 a už se mohou těšit na další novinku. Po třech divokých letech od uvedení „trojky“ šéf americké automobilky Tesla Elon Musk světu odhalil dlouho očekávaný Model Y.

„Má vlastnosti SUV, ale řídí se jako sportovní auto,“ prohlásil v noci na pátek Musk na pódiu v kalifornském Tesla Design Center.

Jde už o pátý model Tesly, který začne brázdit silnice, a jak americká média vtipně poznamenávají, Tesla je nyní opravdu s3xy. Naráží tím na dřívější modelové řady S, 3, X doplněné o nynější Y.

Zdroj: Tesla

Nový Model Y americké automobilky je přesně takový, jaký jej Musk ještě před oficiálním představením sliboval – tedy zhruba o 10 procent větší a dražší než Model 3. Y je postavený na podvozku „trojky“ a ze 75 procent složený z těch samých komponent.

Podle Muska by novinka měla také jako její předchůdce dosáhnout na nejvyšší bezpečnostní standardy, mít stejný software i funkce a lze ji nabít pomocí nedávno představeného V3 Superchargeru. Ten je schopný za jednu hodinu dodat tesle šťávu v souhrnu až na tisíc kilometrů dojezdu.

Model Y bude nabízen ve čtyřech verzích. Jejich společným jmenovatelem bude například panoramatická skleněná střecha, zavazadlový prostor o objemu téměř dvou kubíků nebo možnost až sedmi míst k sezení.

Základní verze Standard Range s maximální rychlostí 193 km/h, zrychlením z nuly na sto za 5,9 sekundy a s dojezdem 370 kilometrů na jedno nabití bude začínat na 39 tisících dolarů (v přepočtu necelých 900 tisíc korun).

Verze Long Range s maximální rychlostí 210 km/h při zrychlení z nuly na sto za 5,5 sekundy a s dojezdem 480 km bude začínat na 47 tisících dolarů.

Čtyřkolka Dual Motor AWD s dojezdem 450 km na jedno nabití, maximální rychlostí 217 km/h a zrychlením z nuly na sto za 4,8 sekundy se začne prodávat za 51 tisíc dolarů.

A verze Dual Motor Performance, která bude mít též dojezd 450 km s maximálkou 240 km/h a zrychlením z nuly na sto za 3,5 sekundy, vyjde v základu na 60 tisíc dolarů.

K zákazníkům by novinka měla začít putovat na konci příštího roku kromě základní Standard Range verze, která bude podle plánu dostupná na jaře 2021. Zákazníci budou novinku moci objednávat online při složení zálohy 2500 dolarů.

Tesla se tak i v tomto případě bude držet své strategie nejdříve prodávat dražší verze a pak z nich financovat výrobu a prodej dostupnější verze.

Elon Musk si chce novinkou ukousnout ještě víc z rostoucího trhu elektromobility a dostat značku Tesla k co nejvíce lidem. Do tohoto segmentu se ženou všechny největší světové značky, třeba Jaguar se svým i-Pace, Audi s vozem Etron nebo Volkswagen s futuristickým ID, jehož prodeje startují v květnu. Tesla před nimi ale začíná mít solidní náskok.

Americká automobilka v posledních měsících upevňuje své pozice jak doma, tak v zahraničí. Ve Spojených státech se v prosinci minulého roku stal Model 3 za Toyotou Camry, Hondou Accord a Hondou Civic čtvrtým nejprodávanějším vozem vůbec.

V Evropě se Tesle daří v Norsku, zemi známé svou náklonností k elektoautům, a hlavně jejich podporou. Pro akcionáře je potěšující zejména fakt, že je nejoblíbenějším elektrovozem taky v Německu, které zaznamenává velký boom rozvoje elektromobility. Firma loni zakončila prodejně nejúspěšnější rok v historii, když vyrobila celkově 350 tisíc vozů proti 120 tisícům v roce 2017. Letos by to dle Muska mělo být už půl milionu.

Zdroj: Tesla.com

I přes prodejní úspěchy tu ale zůstává zásadní problém – Tesla se horko těžko dostává do černých čísel, což se jí povedlo poprvé na konci loňského roku. A Elon Musk opakovaně tvrdí, že i následující čtvrtletí budou zisková. Jenže firma je zatížená dluhem ve výši téměř jedné miliardy dolarů, který musí v pravidelných splátkách splácet, k tomu už se ovšem Musk nevyjadřuje.

Rodáka z JAR současné dluhy podle veřejných prohlášení příliš netrápí. „Konkurenční síla Tesly nebude v autě, bude v továrně,“ vysvětloval už loni analytikům i akcionářům a za příklad z minulosti dal automobilku Ford, která se nestala úspěšnou díky svému modelu T, ale díky novému systému pásové výroby v továrně River Rouge.

Tak uvidíme, jestli Tesla bude mít vedle svých „s3xy“ vozů i sexy továrnu.