Na první pohled to nedává žádný smysl. Za 17 let své existence automobilka Tesla ještě žádný rok neskončila v zisku. Vyrábí téměř třicetkrát méně aut než Volkswagen, a ke všemu ještě čelí vyšetřování kvůli vznícení baterií a nekontrolovatelnému zrychlování svých aut.

Přesto Tesla díky ceně svých akcií, které v posledních týdnech rostou bláznivou rychlostí, nejprve vystřídala svého německého konkurenta na pozici druhé nejhodnotnější automobilky na světě a teď svůj náskok v tržní kapitalizaci ještě zvyšuje – aktuálně je to víc než 70 miliard dolarů.

Buďme konkrétní: hodnota Tesly se dnes pohybuje kolem 160 miliard dolarů, zatímco valuace Volkswagenu, který je mimochodem s 11 miliony vyrobenými automobily ročně největším producentem aut na světě (Tesla loni vyrobila 376 tisíc aut), je na úrovni jen 86 miliard.

Jak je to možné? Předně, neznamená to, že Tesla je větší automobilka než Volkswagen. Pokud při stanovování hodnoty vezmeme v potaz i dluhy a hotovost, je kalifornská značka pořád o třetinu menší. Ale zpátky k tomu, proč jsou nyní akcie Tesly pětkrát dražší než ty Volkswagenu.

Důvodů je několik. Jejich cena začala růst na podzim, kdy Tesla po ztrátovém pololetí překvapivě ohlásila zisk ve třetím kvartálu, pozitivní efekt pak mělo i zprovoznění fabriky v Šanghaji, tedy první továrny Tesly mimo území Spojených států, která navíc vyrostla za pouhý jeden rok.

Investoři také u Tesly oceňují, že je na rozdíl od Volkswagenu lépe připravena na zelenou budoucnost, která bude díky přísné regulaci emisí v Evropě a Číně evidentně elektrická.

Automobilka, za kterou stojí Elon Musk, nemá navzdory všem svým problémům tolik zaměstnanců, které by bylo potřeba při přechodu na mnohem automatizovanější výrobu elektrických aut propustit, nemá ani tolik továren jako Volkswagen, které by bylo potřeba zavřít.

A zatímco tradiční automobilky se do elektrického pohonu pustily se zpožděním a paralelně s ním musí dál financovat i výrobu „špinavých“ aut, Tesla oproti nim nemá co ztratit.

Výsledkem je rekordní růst akcií, které od loňského června posílily o 400 procent a dál rostou. Na konci loňského října se tržní kapitalizace Tesly vyšplhala na 54 miliard dolarů, čímž vystřídala General Motors na pozici nejhodnotnější americké automobilky.

O tři měsíce později předběhla už i Volkswagen, do té doby druhou nejhodnotnější automobilku na světě, a prolomila hranici 100 miliard dolarů. Nyní je s hodnotou 160 miliard už téměř dvakrát tak velká jako Ford a General Motors dohromady a dohání i první Toyotu (valuace 200 miliard).

Musk, který dlouho čelí kritice za ztrátový provoz Tesly, si může spokojeně mnout ruce. Aniž by si od své firmy nechal vyplácet mzdu, zbohatl díky ní jen od začátku roku o 16 miliard dolarů. Musk drží v Tesle podíl 19 procent, který má nyní hodnotu kolem 30 miliard dolarů.

Jenže to nejlepší je teprve před ním. Když se Tesla předloni topila v problémech, zisk byl v nedohlednu, tržní kapitalizace byla oproti současnosti sotva třetinová a Musk se vzdal platu výměnou za ambiciózní dohodu s akcionáři o výplatě obřích bonusů, na které bude mít nárok, pokud hodnota Tesly do roku 2028 vzroste na 650 miliard dolarů, všichni si klepali na čelo.

Překvapivý risk se ale Muskovi začíná vyplácet. Díky dobrým ekonomickým výsledkům a překročené stomiliardové hranici už splnil první podmínky dohody, a pokud tržní kapitalizace Tesly pod tuto hranici neklesne ani v příštích šesti měsících, bude mít nárok na odkup dalších 1,69 milionu akcií za zvýhodněnou cenu. A jen na tom by nyní vydělal přes 800 milionů dolarů.

Pokud by pak Tesla do osmi let splnila svůj ambiciózní plán, přišel by si podle některých odhadů v kombinaci se zhodnocením svého stávajícího podílu až na 176 miliard dolarů, což by z Muska udělalo bez ohledu na jeho podíly v dalších firmách suverénně nejbohatšího muže planety.

Bláznivé? Ne tak docela. Podle některých investorů má totiž Tesla dokonce na to, aby se v příštím desetiletí stala jako první automobilka společností s tržní kapitalizací přes jeden bilion dolarů. 

Největší automobilky světa z pohledu tržní kapitalizace

  1. Toyota 200 miliard dolarů
  2. Tesla         160 miliard dolarů
  3. Volkswagen     86 miliard dolarů
  4. General Motors      49 miliard dolarů
  5. Daimler     46 miliard dolarů
  6. Honda      45 miliard dolarů
  7. BMW        42 miliard dolarů
  8. Ford         36 miliard dolarů
  9. FCA         26 miliard dolarů
  10. Nissan       21 miliard dolarů

(Pozn.: Aktuální data k 5. únoru 2020)