skip to main content
Byznys

Tesla se drží v černých číslech. Kvůli viru ale musela zavřít novou továrnu v Šanghaji

3 minuty čtení

Divoká jízda Tesly nebere konce. Automobilka Elona Muska je v zisku už dva kvartály za sebou, především díky neutuchající poptávce po sedanech Modelu 3, a deklaruje, že bodem zlomu pro ni byl loňský rok. Výhled ročního zisku je zatím mlhavý, nicméně od loňského října, kdy se konečně odrazila ode dna, ceny akcií Tesly soustavně rostou, naposledy teď o plných 11 procent.

Výrobce elektromobilů utržil v uplynulém kvartálu 7,38 miliardy dolarů, zisk činí 105 milionů dolarů. Pro akcionáře to aktuálně znamená zisk na akcii ve výši 2,14 dolaru, což překonává všechna očekávání analytiků. Ti podle bleskového průzkumu agentury Reuters počítali se ziskem maximálně 7,02 miliardy dolarů a se ziskem na akcii ve výši 1,72 dolaru. Tesla opět slušně vydělala i na prodeji kreditů za výrobu bez emisí ostatním automobilkám, a to 133 milionů dolarů.

Hodnota akcií Tesly vzrostla bleskově hned po oznámení čtvrtletních výsledků, a to o už zmiňovaných 11 procent na 644,99 dolaru za kus, což je dvojnásobek toho, zač se akcie obchodovaly loni v říjnu.

„Loňský rok byl pro Teslu zlomový,“ konstatuje Musk v prohlášení pro investory. „Potvrdil se velký zájem o náš Model 3, dostali jsme se díky tomu ve druhé polovině roku do zisku a vytvořili si v cash flow rezervu 1,1 miliardy dolarů. Vygenerovali jsme značný objem hotovosti, a to hlavně díky soustavné kontrole nákladů napříč celým naším byznysem.“

Po letech problémů s financemi, divokého kolísání cen akcií, nesplněných příslibů a v neposlední řadě i Muskových přešlapů v podobě slovních přestřelek s úřady, kritiky a regulátory se firma, zdá se, konečně stabilizovala. Jejím cílem je zůstat v zisku i v následujících kvartálech, a to s pomocí neustálého nárůstu produkce a generování další hotovosti.

„Tenhle kvartál se může jevit jako okamžik, na který všichni investoři dlouho toužebně čekali. Tesla se konečně stala ziskovou a hotovost generující technologickou firmou, která má čím dál větší podíl na trhu,“ shrnul Adam Jonas, analytik banky Morgan Stanley.

Tesla loni na trh dodala 367 500 aut, letos by ráda překročila hranici půl milionu, z toho více než 295 tisíc by mělo být už zmiňovaných vozů Model 3 s cenou kolem 40 tisíc dolarů.

Automobilka v lednu překvapila oznámením, že začala v kalifornském Freemontu s výrobou crossoveru Model Y, jehož první kusy měly původně z výrobních linek začít sjíždět později. Její fabrika v čínské Šanghaji otevřela v rekordně krátké době rovněž teď v lednu a podle všech zpráv v ní výroba naběhla hladce a bez problémů, jak uvedla Tesla, „podle všech předpokladů“.

Později ovšem nastaly komplikace. Tento týden byla firma kvůli hrozbě koronaviru nucena svoji šanghajskou továrnu zavřít. „Čínská vláda nám přikázala zastavit práci v továrně, která vyrábí Model 3,“ řekl Elon Musk. Podle finančního ředitele Zacha Kirkhorna se dá čekat, že továrna bude zavřená zhruba dva týdny. „Mohlo by to lehce ovlivnit naše výsledky z prvního kvartálu roku 2020,“ dodal Kirkhorn.

V plném proudu jsou naopak přípravné práce na stavbu třetí fabriky, která má vyrůst nedaleko Berlína. Z ní by podle plánu měla první auta vyjet už během příštího roku.

To se ale ještě uvidí. Tesla chce totiž kvůli stavbě fabriky pokácet velký kus lesa, proti čemuž se v Německu zvedla vlna nevole. Němci mají rovněž obavy z toho, kolik Muskova velkovýroba spolyká vody, jíž je v současnosti obecně nedostatek.