skip to main content
Sdílená ekonomika

Komfortní s jedním velkým ale… Testovali jsme elektrokoloběžky Lime

4 minuty čtení

Kalifornský startup Lime přivezl do Prahy své elektrokoloběžky. Chce ji učinit zelenější a chce s nimi také změnit způsob přepravy Pražanů po metropoli. Jaká je na nich jízda a jak se s nimi dá pohybovat v reálném provozu? Vyzkoušeli jsme za vás.

Čtěte také: Do Prahy vstupují elektrokoloběžky miliardového startupu Lime

Kalifornský startup rozmístil v pilotní fázi po širším centru Prahy nižší stovky (do 500 kusů) koloběžek. Každý den jsou k dispozici v pražských částech 1 (kromě centra, kde platí zákaz jízdy cyklistů), 2, 3 a v Karlíně. Na rozšíření do dalších koutů si zatím musíme počkat.

Elektrokoloběžky Lime jsou určeny pro silniční provoz. Mají proto přední světlo i zadní světlo včetně brzdového.

Lime totiž jde ve šlépějích ostatních sdílených služeb, jako jsou kola Rekola nebo elektroauta Re.volt, která svůj start také otestovala nejdříve v centru Prahy, kde se koncentruje nejvíce lidí.

Samotné zapůjčení elektrokoloběžek není žádná věda, obzvlášť pokud jste zvyklí třeba na zmiňovaná růžová Rekola. Základní prvek je totiž stejný – mobilní aplikace.

Poté, co si ji nainstalujete do svého chytrého telefonu (iOS, Android) a zaregistrujete se, se vám zobrazí mapa s volnými koloběžkami. Díky tomu naleznete přesnou polohu koloběžky a pak už stačí jen odemknout a vyrazit na jízdu. Odemknutí vás vyjde na 25 korun, každá minuta pak na další dvě koruny.

Odemknutí koloběžky probíhá taktéž pomocí aplikace. Když jste přímo u koloběžky, stisknete jen příkaz „Skenuj a jeď“ a na obrazovce telefonu se vám objeví políčko, do kterého byste měli zamířit QR kód, jenž slouží jako identifikátor každé koloběžky. Naleznete jej uprostřed řídítek mezi madly.

Ještě než vyrazíte, určitě si koloběžku nejdříve trochu osahejte. Je totiž krapet robustnější než ty, na které můžete být zvyklí. A je i poměrně těžká, za což může i charakteristicky zelená baterie, která pohání elektromotor.

Její kapacita vydrží na ujetí 37 kilometrů jízdy při rychlosti až 25 kilometrů za hodinu, o aktuálním stavu baterie každé koloběžky jste informováni zase pomocí aplikace.

Čtěte také: Spoluzakladatel e-koloběžek Lime: Chceme i do ulic dalších českých měst

Ještě předtím, než vyrazíte na jízdu, musíte v aplikaci vyplnit údaje o své platební kartě (pouze při první jízdě, poté už si ji aplikace pamatuje), ze které se vám budou strhávat peníze dle doby jízdy. A také musíte odsouhlasit podmínky.

Nesmíte například jezdit po chodníku (což je při současném stavu infrastruktury docela problematické, ale o tom až za chvíli) a měli byste mít na sobě helmu. Buď vlastní, nebo si ji můžete od Limu vypůjčit za 200 korun.

Po odsouhlasení podmínek se vám koloběžka odemkne a začne se počítat celkový čas zápůjčky.

Samotná jízda není také vůbec nic složitého. Stačí jen jednou nohou nastoupit, druhou se odrazit a pak už jen pomocí pravého palce přidávat „plyn“ umístěný na řídítkách.

Koloběžka se tedy z nulové rychlosti nerozjede sama. Tah elektromotoru ucítíte až po dostatečném odražení se, poté už ale na zem šlapat nemusíte.

Jízda po rovném povrchu je velmi komfortní a pocitově vám přijde, že svištíte ulicemi stejně rychle jako tramvaj. Akcelerace je plynulá, což je určitě dobrá zpráva pro začátečníky, kteří se nemusí bát rychlých „cuknutí“. Na druhou stranu, pokud se s koloběžkami má jezdit po silnici, při kličkování mezi vozy nebo při potřebě akcelerace například na křižovatce by jistě zasloužily více hbitosti.

Stejně tak pokud by vaše cesta mířila například z Karlína na Žižkov, do kopce si budete muset pomáhat nohou. Elektromotor prostě nezvládne vše. Nepříjemné jsou pak ulice, kde asfalt střídají dlažební kostky. Koloběžky totiž nejsou vybaveny tlumiči a drncavá jízda po kostkách vás nepříjemně rozklepe.

Koloběžky Lime jsou bezstanicové, to znamená, že až dojedete na místo určení, zanechat je můžete přímo přede dveřmi vašeho domova nebo budovy vaší kanceláře. Pak už stačí jen vytáhnout mobil s aplikací, kliknout na „Uzamknout“ a tím vaše zápůjčka končí. Do mailu vám poté přijde vyúčtování.

Desetiminutová jízda z Karlína do centra nás vyšla i s odemčením na necelých 50 korun, což není v porovnání s ostatními službami málo. Za MHD byste na této trase dali 24 korun (a to bez Lítačky), Rekola mají prvních 15 minut zadarmo, poté platíte 24 korun za 45 minut.

Suma sumárum, elektrické koloběžky jsou rozhodně komfortnější než kola už jen z toho důvodu, že nemusíte šlapat – jen se postavíte a jedete. Problémem je ale nedostatečná infrastruktura, která vás od jízdy na nich spíše odradí, než k nim přitáhne.

V ulicích Prahy často chybějí cyklopruhy a pohybovat se v provozu (nejen) v ranní špičce není nic příjemného, a hlavně bezpečného. Už jen z toho důvodu vás to bude nutit využívat spíše ty chodníky.

Lime ale věří, že když se zde jeho koloběžky objeví, bude to motivovat úředníky k tomu, aby rozvoj sdílené mobility a navazující infrastruktury brali opravdu vážně.

Pravdou ale je, že Praha v posledních letech v tomto směru spíše zakazuje, než aby podpořila rozvoj cyklo- a jí podobné dopravy. Čest výjimkám.

Foto: Jan Strouhal