skip to main content
Auta

Tichá monstra přijíždějí. Najdou si elektrické pick-up trucky své zákazníky?

4 minuty čtení

Zkuste si představit, že přesvědčení ochránci životního prostředí si houfně pořizují nařvané pick-up trucky. Že se vám to nezdá pravděpodobné? Automobiloví výrobci – a to nejen startupoví nováčci, ale i velké, zavedené značky – přesto pilně pracují na čistě elektrických verzích americké klasiky, která bude mít nulové emise, ale neztratí nic ze své síly.

Ford a General Motors už letos potvrdily, že vyvíjejí elektrické pick-upy pro nadcházející modelový rok. Rozjíždějící se malé společnosti Rivian a Bollinger své bateriemi poháněné svalovce už představily, Tesla by se k nim měla brzo přidat.

Otázkou je, jestli si je někdo koupí.

Majitelé pick-up trucků totiž patří mezi nejvíc loajální zákazníky v automobilovém průmyslu. Dá se předpokládat, že jejich tvrdé jádro by o výměně spalovacího motoru za elektrický neuvažovalo ani na okamžik, i kdyby ceny benzinu zásadně stouply. Řada z nich pravděpodobně také považuje elektrická auta za snobskou vymoženost vyšších vrstev.

I když nejnovější elektrické vozy na jedno nabití urazí víc než 300 kilometrů (některé dokonce až skoro 500), pořád mají omezený dojezd. To může být velké minus pro jejich uživatele ve venkovských oblastech, kteří obvykle potřebují překonávat nadprůměrné vzdálenosti a zatím nemají přístup k veřejným nabíjecím stanicím.

Související vydání
Elektromobily a Elon Musk
Forbes NEXT jaro 2019

Na druhou stranu mají elektrické pick-upy i několik praktických výhod. Na jejich masivní podvozky se například snadno vejdou i velké baterie potřebné pro jízdu na delší vzdálenosti, výsledné nízké těžiště pak dokonce zlepšuje jízdní vlastnosti těchto vozů. Elektromotor navíc obecně produkuje velký točivý moment, který poskytuje značnou tažnou sílu i okamžité zrychlení.

Elektrické pick-up trucky tak mohou oslovit i movitější obyvatele amerických předměstí, kterým už v garáži mnohdy stojí tesly. Často si totiž pořizují právě i tato silná vozidla kvůli svým sportovním a volnočasovým aktivitám – potřebují za ně zapřáhnout obytné přívěsy, přemisťovat větší sportovní vybavení jako čluny nebo terénní motorky.

Základní modely elektrických trucků mohou být navíc vítanou posilou firemních flotil. Nabízejí ekonomický provoz a firemní vozy se také zpravidla pohybují na trasách, které se vejdou do dojezdové vzdálenosti jednoho nabití, garáže v centrálách firem můžou pohodlně řešit nabíjení přes noc.

Tady je přehled elektrických pick-up trucků, které by měl přinést nadcházející modelový rok.

Rivian R1T

Elegantní futuristický design modelu R1T osloví spíš fanoušky Tesly než majitele Fordu F-150. Automobilový startup plánuje svůj pick-up vybavit čtyřmotorovým pohonem všech kol, který umožní jak manévrování ve vysoké rychlosti, tak pomalé šplhání terénem. Společnost tvrdí, že R1T zrychlí z nuly na stovku za tři sekundy a utáhne až pět tun. V nabídce mají být tři různé velikosti baterií, ta největší by měla podle výrobce stačit na dojezd přes 600 kilometrů. Rivian dokonce slibuje zcela autonomní řízení na dálnici. Ceny by měly začínat na 69 tisících dolarů.

Bollinger B2

Detroitský začínající výrobce elektromobilů chce pick-upem B2 v roce 2021 nebo 2022 navázat na SUV B1, které je ve výrobě na příští rok. B2 bude velmi hranatý a maskulinní vůz s odstranitelným čelním sklem, dveřmi, střechou a zadními sedadly. V celé délce kabiny má být i podélný prostor pro ukládání dlouhých nákladů. Jeho dvoumotorový pohon všech kol má podle Bollingeru vyvinout 614 koní, zrychlit z nuly na stovku za čtyři vteřiny, utáhnout tři a půl tuny a urazit přes 300 kilometrů na jedno nabití.

Tesla Pick-up

Elon Musk tvrdí, že pick-up truck od Tesly je ve vývoji a bude představen veřejnosti ještě toto léto. Podle šéfa společnosti se prý můžeme těšit na „kyberpunkový“ vzhled, ať už to znamená cokoli. Prostřednictvím série tweetů se Musk pochlubil, že šestimístný truck bude mít dvoumotorový pohon všech kol, urazí 650 až 800 kilometrů na jedno nabití, bude mít 240V zásuvku pro těžké nástroje a utáhne prý neuvěřitelných 130 tun. Cena by měla začít na 49 tisících dolarů. Musk dobře ví, že slibem nezarmoutí, nicméně splnění těchto opravdu velkorysých plánů bude předcházet ještě uvedení modelů Roadster a Y, takže dočkejme času.

Ford F-150 Electric

Také Ford oznámil, že na hybridní i plně elektrické verzi jeho oblíbeného trucku už se pracuje. Elektrický silák by měl zřejmě přijít na řadu po příštím plánovaném redesignu F-150, tedy někdy během příštího roku. Výrobce zatím nezveřejnil další informace, každopádně odborníci z branže předpokládají, že truck by měl využívat některé komponenty chystaného fordovského elektrického SUV crossoveru.

General Motors Electric Pick-up

Koncern GM se zatím nechal slyšet, že jeho elektrický pick-up truck, na kterém se pracuje, by se měl prodávat za „velmi průměrnou“ cenu. Podobně jako řada dalších chystaných elektrických vozů GM by měl využít třetí generaci podvozku BEV3. Další detaily nejsou známy, ale vzhledem k tomu, že výrobce vyčlenil Cadillac jako svou průkopnickou divizi pro segment elektromobilů, dá se očekávat, že sjede z výrobní linky právě této značky.