skip to main content
Uber

Time to say goodbye? Co znamená, když Uber v Londýně přijde o licenci

3 minuty čtení

Je to stále stejná písnička. Technologická firma přicházející s jistou inovací se dříve či později dostane do střetu s regulatorními orgány. Opakuje se to v případě zajetých velikánů, jakým je například Google, ale i u mladších a dravějších společností typu Airbnb či Uberu.

A právě Uber nyní zápasí o to, aby dál mohl působit v Londýně, což je pro jeho budoucnost důležitější, než se na první pohled může zdát.

Britské a později i zahraniční deníky v pondělí informovaly, že Transport of London (správní orgán zodpovědný za dopravu) Uberu neprodloužil licenci, a to z bezpečnostních důvodů. Miliardová přepravní aplikace údajně nedokázala zajistit, aby se do její platformy nedostali neautorizovaní řidiči. Ti během konce loňského a začátku letošního roku uskutečnili na 14 tisíc jízd, během nichž prý došlo k ohrožení pasažérů.

Nepojištění, případně jinak požadavky nesplňující řidiči měli využívat registrace a fotografie těch registrovaných, čímž pravidla platformy obcházeli. Dopravní úřad Uber trestá právě za to, že takové řidiče nedokázal odhalit. Kalifornská firma má nyní necelé tři týdny na odvolání a během dalších osmi měsíců, kdy bude proces trvat, může v Londýně fungovat.

Zasaďme ale věci do kontextu. Londýn s více než 45 tisíci řidiči a 3,5 milionu zákazníků pro Uber představuje největší evropský trh. A ztráta tamní licence bolí. Je to podobné, jako kdyby luxusní značka dostala zákaz na Bond Street. Není to sice dobré pro byznys v dané lokalitě, ale hlavně to není dobrý signál pro trh.

Uber už dostal kompletní stopku na území Dánska nebo Bulharska a mezi významnými městy, z nichž byl nucen zmizet, najdeme Barcelonu či Budapešť. Jistá omezení jej pak provází v řadě dalších lokalit po světě. Jenže Londýn je zkrátka největší „sound bite“.

V létě do Londýna znovu vstoupila i konkurenční služba Bolt Markuse Villiga, která má údajně v metropoli na 20 tisíc řidičů. Foto: Bolt

„Rozumíme, že máme držet laťku vysoko, což je správně. Rozhodnutí úřadu je zkrátka ale špatné. Za poslední dva roky jsme zásadně změnili způsob, jakým v Londýně operujeme. Došli jsme velmi daleko a budeme v tom pokračovat kvůli milionům řidičů a pasažérů, kteří na nás spoléhají,“ uvedl v pondělí na svém Twitteru CEO Uberu Dara Khosrowshahi (na úvodní fotografii).

O tom, že poslední část citace nejsou prázdná slova, jsme se přesvědčili již před dvěma lety, kdy Transport of London sebral Uberu licenci poprvé. Tehdy, během necelých 24 hodin, podepsalo půl milionu lidí petici, kterou s rozhodnutím úřadu vyjádřili nesouhlas. Během pár dní pak počet podpisů přesáhl 750 tisíc. Londýňanům tehdy hrozilo, že se budou mačkat v tamní věčně přeplněné hromadné dopravě nebo budou muset využívat relativně drahé tradiční taxi. Licence Uberu byla nakonec od té doby dvakrát prodloužena.

Zákaz působení v jednom z nejdůležitějších měst světa neohrožuje byznys Uberu přímo – přece jen se bavíme o firmě, která má okolo stovky milionů aktivních zákazníků napříč šesti kontinenty. Ztráta londýnské licence však může vytvořit nebezpečný precedent a regulatorní orgány brousící si na přepravní aplikaci zuby v jiných metropolích to mohou použít jako opěrný bod své argumentace.

Uber nyní potřebuje ukázat, že se nejen očistil od „toxické“ firemní kultury, která se firmou šířila za vlády bývalého CEO Travise Kalanicka, ale že je legitimním a bezpečným způsobem přepravy. Od doby, kdy firma vstoupila na burzu, se navíc její akcie propadly o čtvrtinu a poslední kvartály se nesou v rytmu rekordních ztrát. Nějakou dobrou zprávu tak Dara Khosrowshahi a spol. už naléhavě potřebují.