skip to main content
Rozhovor

To nejhorší teprve přijde, akcie najdou své dno, říká šéf fondu miliardáře Dědka

3 minuty čtení

Václav Podzimek je hybatel a investiční stratég fondu Alethes, jehož klíčovým investorem je miliardář Dalibor Dědek. V jeho portfoliu nechyběla například už dlouho před vznikem koronavirové krize firma Gilead Sciences, jejíž lék Remdesivir by mohl na nemoc covid-19 zabrat.

Zároveň se fond zaměřuje na dlouhodobé stabilní investice do akcií. Podle Václava Podzimka se krize do jejich cen teprve propíše, s nakupováním je proto stále obezřetný.

Oblíbené investorské dilema? „Short Tesla, long BMW,“ říká neochvějně Podzimek. Tesle nevěří a sází na tradiční německou automobilku.

Co říkáte jako investor na záporné ceny ropy? Dá se na nich vydělat?
My se soustřeďujeme spíše na akcie firem, které ropný průmysl obsluhují. Tam vidíme dlouhodobý potenciál, a to přes všechny krátkodobé a dosud nepředstavitelné výkyvy, kterými ropa prochází. Jako investici jsme si tak vybrali například společnost Schlumberger, jež dodává těžařům technologie, a je tak pro ně nepostradatelná bez ohledu na to, jak moc bude do budoucna trh s ropou růst, či spíše klesat.

Předpovídat ropu totiž opravdu nikdo neumí. Ještě si možná vzpomenete, že před 10 lety se mluvilo o její ceně za 200 dolarů a ropném vrcholu, po němž už bude těžba jen klesat, a ropy tedy bude nedostatek. Dnes jsme na úplně jiném konci.

Jaká je tedy vaše investiční strategie?
Nesázíme na trendy a nenalháváme si, že je umíme odhadnout. Jsme dlouhodobý investor, držíme akcie klidně několik let a hledáme podhodnocené firmy s dobrým základem. Z tohoto pohledu vypadá dnešní situace na trzích jako dobrá, když se ale podíváte podrobněji, zjistíte, že zase tolik neklesly.

Ceny byly dole v polovině března, ale od té doby například index S&P opět hodně rostl a je jen nějakých minus 15 procent od začátku roku. De facto jsme se jen vrátili v cenách zhruba o jeden rok zpět. Takže nás spíše překvapuje, jak teď trhy rostou.

Nesázíme na trendy a nenalháváme si, že je umíme odhadnout.

Skončila na nich krize?
Podle nás určitě ne a to nejhorší teprve přijde. Spíše proto s nákupy vyčkáváme. Takto dramatický výpadek celosvětového výkonu v reálné ekonomice se propíše do akcií a ocenění firem. Byly narušeny celé dodavatelské řetězce a některé firmy to neustojí a jiné určitě zlevní. Trhy své dno teprve najdou.

Jak a kdo bude zasažen, se ale definitivně ukáže až tak za rok. Možná za rok a půl. Počkejme, až se začnou reportovat výsledky firem za druhý kvartál, až se jejich ztráty propíší do rozvah bank a až se ukáže skutečné zadlužení států. To všechno bude mít vliv na ceny akcií.

Reklama

Dá se už říci, kdo budou vítězové a poražení koronavirové krize?
Poražené je vše, co se týká cestování a řekněme hospitality. Hotely a restaurace. Jasně vítězí technologické firmy, například Amazon. Jenže u něj je zase z hlediska investora problém, že jeho ceny byly vysoko už před krizí a teď jdou zase nahoru. Určitě je to skvělá firma, ale jaký má potenciál zhodnocení, je otázkou.

Jak tedy vybíráte firmy do fondu?
Hledáme to, co je levné a zároveň kvalitní. A díváme se do odvětví, která jsou krizí zasažena nejvíce. V nich hledáme firmy, které to přežijí, protože mají solidní byznysmodel a finanční situaci.

Dejte příklad.
Nekupujeme přímo aerolinky, jejichž osud je nejistý, ale výrobce leteckých motorů. Líbí se nám firma Safran, která úzce spolupracuje také s GE a je dodavatelem například Airbusu. Motory prodává prakticky bez marží, ale zisk je na následném servisu turbín. To znamená jistý příjem dalších 20 či 30 let životnosti motoru.

Sázíme na to, že letadla se dál nakupovat budou, a i když bude načas třeba menší poptávka, příjmy Safranu to díky dlouhodobému servisu tolik nezasáhne. Tato firma je teď samozřejmě z hlediska cen akcií postižena sentimentem na celé letecké odvětví. Trh vylije vaničku i s dítětem. Takto uvažujeme.

V portfoliu máte dlouho i firmu Gilead Sciences, která může přijít s lékem na covid-19. Proč jste ji nakoupili?
Líbí se nám dlouhodobě. A hlavně cenou. Vyklesala kvůli obavám o lék na žloutenku typu C, který byl tak úspěšný, že nemoc hodně potlačil, a tím si podřízl prodeje. Vedle toho má ale firma hodně slibných antivirotik a prakticky dominantní jsou v léčbě HIV.

Související vydání

Jak to dopadne s Remdesivirem, to se uvidí, ale je sympatické, že má firma českou stopu. Nejen v současném šéfovi vývoje Tomáši Cihlářovi, ale prapůvod je vlastně ještě u profesora Antonína Holého, od něhož společnost nakupovala patenty. Remdesivir a současnou situaci jsme samozřejmě nečekali, ale kupovali jsme akcii, když podle našeho pohledu neměla důvod jít více dolů, ale zároveň zahrnovala hodně nadějných projektů.

Vy teď obhospodařujete nižší stovky milionů korun, přičemž hlavním investorem je zakladatel Jablotronu Dalibor Dědek. Cílíte na další investory?
Ano, a myslíme si, že je teď dobrá doba. Celková nákladovost je zhruba 1,5 procenta z objemu spravovaných aktiv a potom bereme performance fee 20 procent z vytvořeného zisku. Loni jsme vydělali zhruba 18 procent, za první čtvrtletí letoška je ztráta asi desetina. To je lepší, než se vyvíjel trh.

Václav Podzimek, investiční stratég fondu Alethes

Fond jste zakládali v roce 2017, prakticky na vrcholu ekonomického boomu. Jak byste popsal svou strategii do budoucna?
Naším základem je dlouhodobost a to se nemění. Investiční horizont máme v řádu let, což je na trhu celkem vzácné. Když jsou akciové trhy vysoko, což ještě pořád jsou, je trochu složitější hledat vhodné firmy do takového portfolia. Ale naše příležitost ještě přijde. Byť nepřeju ekonomice nic špatného.

Klasická otázka na konec – věříte v akcie automobilky Tesla?
Long BMW, short Tesla. (smích) Akcie Tesly byly drahé už před krizí a teď vše vygradovalo do naprostého šílenství v poměru výnos/riziko. Přes uzavřené továrny a očekávaný pokles poptávky její akcie stále rostou. Naproti tomu jsou kvalitní tradiční automobilky, jako například BMW, jejichž ceny šly dolů až na směšné ceny.

My z principu neshortujeme, tedy nesázíme na pokles ceny, ale BMW dlouhodobě věříme a nakupujeme.

Reklama
Reklama
Reklama