skip to main content
Český byznys

Tužka a papír už nestačí. Podnikatel chce z topenářství udělat digitální službu

4 minuty čtení

Daniel Helcl se každých pět let stěhuje do jiného domu. Občas do hotového, občas si ho postaví, jindy zrekonstruuje. „Je to takový můj koníček, udržuju se tím mladý,“ usmívá se třiačtyřicetiletý podnikatel. Během let přesouvání ale narážel na stále stejný problém – nespolehlivost a špatnou dostupnost mnohých řemeslníků.

„Když už jsem na vyhledávačích někoho našel a dovolal se, často jen řekl, že nemá čas. Pokud už opravdu přijel, nebylo výjimkou, že ho na místě něco překvapilo, chybělo mu určité vybavení, tak se pro něj vracel a tak dále. Celá ta služba byla z hlediska zákaznické zkušenosti slabá,“ rekapituluje Helcl, který se to nyní snaží změnit.

Jeho firma Topíte.cz se pokouší k řemeslu přidat kvalitu servisu, na jakou jsou zákazníci zvyklí z prostředí e-commerce. Od vždy dostupného call centra přes přesnou kalkulaci předem až po informování o průběžném stavu zakázky. Než se navíc k zákazníkovi dostaví topenáři, celou situaci zdokumentuje jeden z obchodníků a fotografie nahraje do interní aplikace, aby celý proces běžel bez problémů. „Rád říkám, že i řemeslo má mít správný UX a CX, tedy uživatelskou i zákaznickou zkušenost,“ dodává Helcl.

Pražský rodák se do topenářství pustil teprve loni v březnu. Po svém angažmá v O2, kde působil jako regionální manažer, založil dvě agentury na výrobu reklamních předmětů, které v roli CEO vedl. „Řemeslo jsem znal jen jako zákazník, a tak jsem věděl, že potřebuju parťáka,“ říká Helcl. Nakonec našel hned dva – zkušené topenáře Karla Náprstka a Jiřího Švédu, s nimiž Topíte.cz založil.

Na začátku do projektu Helcl vložil přibližně dva miliony korun z vlastní kapsy, aby si obor osahal a zjistil, jak funguje ekonomika jednotlivých zakázek. „V Česku se instaluje asi 60 tisíc plynových kotlů ročně a 20 tisíc tepelných čerpadel. Dále je tady asi 600 tisíc již nainstalovaných topných jednotek, takže ideální možnost pro servisní práce,“ popisuje Helcl velikost příležitosti.

O svém začínajícím byznysu se zmínil partnerovi investičního fondu Enern Pavlu Muchovi. „Myšlenka ho okamžitě zaujala a nakonec do nás společně s dalšími partnery Enernu investovali, každý jako fyzická osoba. Všichni totiž stavěli nebo rekonstruovali domy, a tak tomu problému rozumí,“ vypráví Helcl, který tak má ve svém investorském poolu jména jako Tomáš Čupr nebo Petr Šmída.

Za loňských devět měsíců firma Topíte.cz realizovala 70 zakázek, za něž utržila necelých 7 milionů korun. Helcl to nazývá pilotním provozem a zdůrazňuje, že většinu „kšeftů“ v té době získali na doporučení. „Jsem s výsledkem spokojený, protože jsme ještě ani neměli hotovou online kalkulačku, ani jsme nedělali výkonnostní marketing. Když dnes šlápneme do PPC, vidím, jak z toho začnou lítat stovky leadů a my uděláme stovky cenových nabídek,“ pochvaluje si zájem zákazníků. Webové stránky má podle něj asi jen patnáct procent řemeslníků a malých firem zabývajících se topenářstvím, takže už jen svou online prezentací získává Topíte.cz náskok.

Helclův tým momentálně čítá asi 30 lidí – polovina jsou řemeslníci v terénu a polovina tvoří back office. Topíte.cz zahrnuje vlastní call centrum, obchodníky i tým programátorů. Nedávno se firmě dokonce podařilo najmout bývalého šéfa vývoje ze Seznamu. „Byli jsme v Česku první, kdo si uvědomil, že s tužkou a papírem se velký počet lidí a zakázek řídit nedá,“ glosuje Helcl svůj byznys.

Co se týče samotných řemeslníků, firma využívá několika druhů úvazků: „První kluky máme všechny jako zaměstnance, abychom si ohlídali kvalitu a nikam nám neodešli, takové silné jádro. V poslední náborové vlně před měsícem už jsme brali lidi na IČO, kteří kombinují své zakázky s těmi v rámci našeho projektu.“

Aktuální vydání magazínu
H20. Jak nedostatek vody promění Česko
Forbes NEXT léto 2019

Pro zákazníky, kteří si nechtějí nebo nemohou dovolit platit desítky tisíc korun za nový kotel nebo jiný topný zdroj, zase plánuje spustit službu podobnou operativnímu leasingu. Platit se bude fixní měsíční částka, jejíž součástí bude i údržba. „Tvrdím, že by měl zákazník mít stejné možnosti, jako když si kupuje dražší elektroniku nebo auto,“ upozorňuje Helcl.

Jeho ambice nicméně sahají daleko za hranice topenářských prací. Jeho vizí je vytvořit digitální řemeslnickou platformu, která pokryje vše od elektrikářských prací po ty kominické. Už nyní podnikatel otevřeně mluví o tom, že bude nabírat dalšího (tentokrát už institucionálního) investora, který by firmě pomohl růst. Jedná prý s několika známými českými fondy a dohodnout by se měli ještě během léta.