Už loňský rok naznačil, že rostoucí trh s whisky nakonec zpomalí. Koneckonců ceny nemohly stoupat navždycky. Nenechte se ale mýlit, oblíbené značky sběratelů jako Macallan, Karuizawa, Dalmore a Yamazaki si své vysoké cenovky nadále drží. Rekordy se však nekonají.

Přesto existuje jedna japonská značka whisky, kterou zpomalení nezasáhlo. Naopak roste. A rychle.

Značku Chichibu založil v roce 2008 Ichiro Akuto. Nebyl to pro něj žádný krok do neznáma – jeho rodina dříve vlastnila palírnu na whisky Hanyu, která v roce 2000 zavřela během krize ve spotřebě whisky v Japonsku. Ale Ichiro se nevzdal. Vzal akcie Hanyu a použil je k financování svého vlastního lihovaru Chichibu.

Hned od prvního momentu byla whisky Chichibu v centru pozornosti. Malí výrobci whisky ostatně byli v Japonsku, kde výrobu vždy vedly Suntory a Nikka, velmi trendy. A sám Ichiro Akuto byl v branži dobře známou a oblíbenou postavou, takže měl slušnou základnu fanoušků.

Cesta Chichibu k úspěchu byla rychlá. Za značkou stojí mladý a nadšený tým, ingredience a výrobní techniky, které používají, si chválí všichni znalci a výsledná chuť produktu je vyvážená a komplexní. Když k tomu připočítáte skvělou marketingovou strategii, máte kompletní recept na úspěch. Růst cen v roce 2019 posunul značku na zcela novou úroveň, protože oddaní milovníci Chichibu udělají téměř cokoli, aby mohli otevřít (nebo schovat do sejfu) aspoň jednu lahev.

Asi nejlépe celé šílenství okolo Chichibu dokáže popsat Maurice van Vliet, generální ředitel společnosti Vienna Distribution, která značku distribuuje na několika evropských trzích. Ten ve spolupráci s Werrym van Leeuwenem, nizozemským barmanem a fanouškem Chichibu, přišel s limitovanou edicí Chichibu Intergalactic. Všech 416 lahví se vyprodalo během pěti sekund. A to se jednalo o online předprodej. Do běžného prodeje budou limitované lahve uvedeny až od července.

„Hodně lahví nakonec končí v aukcích, kterým jsme se ale chtěli vyhnout, proto jsme na každou vložili speciální kód. Díky tomu můžeme sledovat, komu jsme lahev prodali a zda to byl pouze překupník. Chichibu si jednoduše zaslouží být otevřena a vychutnána, ne draze přeprodána,“ říká o produktu van Vliet.

Edice Intergalactic je jasným příkladem toho, jak rychle se lahve Chichibu prodávají. Pouhé hodiny po vydání jsou prodávány na online aukcích za dvojnásobek či trojnásobek maloobchodní ceny. Starší verze se pak často prodávají za pětinásobek původní ceny.

Chichibu je přitom stále velmi mladá značka, na dortu má zatím 11 svíček. Místo toho, aby takto mladé vzorky byly ochutnávány a diskutovány, kupují se do soukromých sbírek a archivují. To znamená, že mnoho kupců whisky Chichibu nikdy neochutná. Ichiro Akuto a jeho tým se tak z velké části zaměřují právě na to, aby své lahve dostali do co největšího počtu barů a spolupracovali s japonskými barmany i mezinárodními distributory.

Yumi Yoshikawa, světový velvyslanec značky Chichibu, ale zcela jasně dodává, že by celý tým raději zůstal mimo aukce a viděl obsah lahví rozlitý ve sklenkách. Proto můžete Chichibu vystopovat na různých festivalech destilátů. Šanci máte třeba ve Vídni a v Amsterodamu 8. a 9. července.