Ignorovat reklamy nebylo nikdy jednodušší. Programy pro jejich filtrování zvané ad blockers pomohly tomu, že tvůrci reklam už nemají záruku, že se na jejich výtvory vůbec někdo podívá. V důsledku změn ve sledování televize, přijímání zpráv a surfování na webu navíc rychle vymírá i publikum, které dřív reklamy hltalo z pohodlí obýváků. Naštěstí ale panika, která zavalila reklamky, vzbudila vlnu kreativity ve snaze vyčlenit se z davu a zaujmout.

A nejinak tomu bylo letos, kdy nejinovativnější reklamy předčily klasické triky a vyumělkované virální senzace chytrými, silnými inspiracemi a někdy dobře vypointovanými videi. Podívejte se na deset nejkreativnějších reklam roku 2015, které představil server Mashable.


 Státy spojené k odvrácení násilí se zbraněmi

V nejprovokativnější guerillové marketingové kampani poslední doby zřídila reklamka Grey na Mannhatanu reálně vypadající obchod se zbraněmi, který byl otevřený veřejnosti. Zvrat v ději: každá zbraň byla označena případy střílení, nehod, vražd nebo sebevražd, v nichž tyto konkrétní zbraně sehrály roli. Šokované a zmatené pohledy na tvářích zákazníků daly kampani autentickou emotivní sílu.

Hyundai – Vzkaz do vesmíru

Jak dopřejete třináctileté holčičce kontakt s tátou, který si poletuje ve vesmíru? Jednoduše navezete flotilu luxusních sedanů na poušť a řídíte je po trasách ve formě obrovských, mílových písmen čitelných ze stratosféry. Způsob to není sice praktický, ale zato je okázalý. Hyundai zabodoval s virálním hitem, při jehož natáčení dokonce pokořil Guinnessův rekord.

 Ad Council – Láska nemá nálepky

Tříminutové video neziskové organizace Ad Council natočené na Valentýna zachycuje dav, který sleduje, jak si páry, kamarádi a rodiny navzájem projevují lásku za rentgenem. Ten je vykresluje jako tancující, objímající se a líbající se kostry. Když se vynoří zpoza rentgenu, ukáže se, že někteří z nich jsou gayové a lesby, že jsou různých ras a různých náboženství. Skryté sdělení je jasné: Odložte své předsudky o rysech, které jsou povrchní, a vnímejte lidstvo jako celek.

 Geico – Nepřeskočitelné

https://www.youtube.com/watch?v=pvcj9xptNOQ

Tvůrci reklam umisťovaných před začátek videí na YouTube mají těžký úkol – podle výzkumů je dokouká do konce jen malý zlomek lidí. To se ale společnosti Geico podařilo zlomit chytrými a zábavnými reklamami, které vás stihnou zaujmout už v prvních vteřinách.

Kampaň „Unskippable“ vytvořená agenturou Martin Agency narvala veškerou akci do prvních pěti vteřin a divákovi nedala šanci reklamu odepsat. Následuje 30 vteřin, během nichž se herci snaží zůstat zmrazení na místě, zatímco scéna kolem nich nabírá úplně jiný směr.

Atlantic Group – 37 dní

Atlantic připravil pro svůj produkt jednu z pravděpodobně nejextrémnějších zkoušek, kterými může projít elektrické topení. Umístili skleněnou kostku na vrchol izolované hory v Britské Kolumbii a vybavili ji dvěma elektrickými ohřívači.

V teplotách, které klesaly až k -30 °C, vyrobily spotřebiče dostatek tepla na to, aby se na nepřívětivém místě i po 37 dnech udržela svěží zahrada. Vlastně je to elegantnější verze teleshoppingových scén, v nichž se moderátor pokouší prorvat nůž botou, aby prokázal její odolnost – díky vizuální kvalitě je nicméně tahle reklama daleko před nimi.

Comcast Xfinity – Země Oz podle Emily

Představa sedmileté slepé dívky o zemi Oz se promění v krásný, propracovaný snový svět díky týmu talentovaných loutkářů, kulisáků a make-up artistů v reklamě od Comcast Xfinity. Společnost požádala Emily, aby se rozpovídala o tom, co viděla v místě za duhou, a tým kreativců reagoval na každou její větu. Místo vyrobené agenturou Goodby Silverstein & Partners propaguje „průvodce mluvením“ od Comcastu pro lidi s poruchami zraku.

Talwar Bindi – Oděv, co vám zachrání život 

Nedostatek jódu, který může vést k řadě nemocí, představuje problém pro miliony žen na indickém venkově. Filantropická reklamka Grey Singapore přišla na způsob, jak ženy mohou užívat prevence každý den. Vymyslela totiž „Life-Saving Dot“ bindi (život zachraňující indický oděv zvaný bindi), který poskytuje denní dávku jódu, a pak je rozdávala v lékařských centrech po celé zemi. Skvělá ukázka, jak může promyšlená a kreativní kampaň pomoct k řešení závažného problému.

Volvo – Barva života

Volvo si dalo za cíl snížit počty cyklistických nočních nehod pomocí vodního spreje, který září ve tmě a kterým si mohou cyklisté pomalovat oblečení a kola. Sice se vzápětí ozvali cyklističtí aktivisté, kterým se nelíbilo, že video klade vinu za nehody na cyklisty a chodce místo na motoristy, ale po spreji se jen zaprášilo a reklama vzbudila velké ohlasy.

MTV – Parta bílých

„Drží vás barva vaší kůže při zemi? Jste už otrávení z toho, jak vám předsudky kazí den?“ Tak začíná vyprávění jako z teleshoppingu: v provokativní kampani MTV proti předsudkům „Look different“ mluví upřímně působící bílý muž, který se tváří, že by stejně tak dobře mohl prodávat Viagru nebo Cialis. Reklama satiricky zpochybňuje příčiny toho, proč mají běloši privilegia, tím, že je uvádí do „rasově nevyrovnaných situací“.

Reakce na kampaň nebyly jen pozitivní, někteří ji vinili z toho, že zlehčuje závažný problém, faktem ale je, že MTV aspoň kreativně přistoupilo k tématu, jemuž se ostatní vyhýbali.

Chevy – Super Bowl

https://www.youtube.com/watch?v=gG4zodfpfw8

Další způsob, jak zaujmout televizního diváka. Společnost Chevy si vystřelila z milionů těch, kteří sledovali Super Bowl. Reklama po pár vteřinách začala šumět a diváci si mohli myslet, že vypadnul signál. Cílem bylo ilustrovat efekt špatného wi-fi a propagovat bezdrátové připojení do aut od Chevy.