Tahle zpráva mnohé fanoušky nepotěší, naproti tomu leckteří klasičtí taxikáři s ní mohou být spokojení. Jejich společný rival (a je jedno, jestli jde o taxikáře z Prahy, Londýna, nebo Paříže), americká platforma pro poskytování mobility Uber, totiž na začátku týdne přišel s poněkud překvapivým prohlášením.

V rámci své dlouhodobé strategie odkloní svůj důraz od aut směrem k elektrokolům a elektrokoloběžkám vhodným pro dopravu na kratší vzdálenosti zejména v centrech měst.

Čtěte také: Interaktivní mapa Uberu. V jakém evropském městě pro vás (ne)přijede?

„V době dopravní špičky je velmi neefektivní, aby tuna kovu převážela jednu osobu 10 bloků,“ uvedl v pondělí pro The Financial Times šéf Uberu Dara Khosrowshahi. Ten zároveň přiznal, že to firmě, která v současnosti hospodaří se ztrátou 4,5 miliardy dolarů, může z krátkodobého hlediska uškodit finančně.

Dara Khosrowshahi

„Jsme schopni změnit chování tak, aby to bylo vítězstvím pro uživatele. Vítězstvím pro město. Krátkodobě to finančně nemusí být vítězstvím pro nás, ale je to přesně to, kam chceme dlouhodobě strategicky mířit,“ řekl mimo jiné.

Trh se sdílením elektrokol a elektrokoloběžek je v poslední době z pohledu investorů hodně žádaným zbožím. Nedávno jsme například psali o startupu Bird, který rozjel bývalý viceprezident Uberu a který se stal nejrychlejším „jednorožcem“ na světě.

Americká platforma do tohoto segmentu poprvé naskočila v letošním únoru, kdy ve Státech uvedla appku pro sdílení kol, a v dubnu koupila startup Jump. Na červených kolech se můžete projet v devíti amerických městech včetně New Yorku, Denveru nebo Washingtonu, brzy by se ale měla objevit třeba i v ulicích Berlína.

Dara Khosrowshahi, který do pozice nejvýše postaveného muže Uberu nastoupil minulý rok, už také stihl dojednat partnerství s aplikací pro sdílení koloběžek Lime a zároveň do ní s Googlem a dalšími investoval 335 milionů dolarů. A netají se tím, že chce z Uberu vytvořit platformu pro komplexní městskou mobilitu.

„Žádný produkt sám o sobě nemůže obsloužit trh v objemu šesti bilionů dolarů,“ uvedl Khosrowshahi s tím, že doposud k hlavní rivalitě Uberu patřilo jen vlastnictví vozů.

Americká firma si je vědoma toho, že příjmy ze sdílení kol jsou nižší než v případě poskytnutí taxislužby, ale šéf nejhodnotnějšího startupu světa podle zkušenosti ze San Franciska očekává, že uživatelé budou kola využívat pravidelněji a častěji, než je tomu v případě taxi.

A odpověď má i pro řidiče, kteří se bojí nižšího zájmu z důvodu přesunu lidí z aut na kola. „Když jsem se o tom bavil s našimi partnerskými řidiči, ptali se mě, proč jim přivádím dalšího konkurenta v podobě kol. Druhá reakce po konverzaci byla: Že budu jezdit delší trasy, na kterých můžu vydělat více peněz?“

Americká platforma s aktuální hodnotou 72 miliard dolarů je před zvažovaným vstupem na burzu pod tlakem nejen kvůli své ztrátě, kterou generuje zejména kvůli rychlému růstu mnoha svých dalších služeb (jako je třeba Uber Eats, který minulý týden spustil provoz i v Praze), ale i kvůli častým sporům s regulátory, které také brzdí její rozvoj.

Čtěte také: ▶ Nejsme jen taxi, vizí je řešit celkovou mobilitu, říká šéf českého Taxify

Posledním takovým příkladem je New York, který před pár týdny, aby zamezil přeplnění trhu, uvalil limity na počty licencí pro mobilní platformy v čele s Uberem, londýnský starosta už se nechal slyšet, že o podobném nařízení uvažuje taktéž.

Praha zatím k žádným tvrdším regulacím nepřistoupila, s řidiči Uberu podepsala v dubnu memorandum a v červenci dojednala, že všichni noví řidiči od října letošního roku budou muset využívat EET. Hlavní spory ohledně povinnosti řidičů mít licenci a označené taxi ale stále přetrvávají.

Uber také se změnou strategie přišel shodou okolností poté, co byla zveřejněna studie ze Seattlu, která podobným službám dává za vinu růst najetých kilometrů auty ve městě.

Nutno však dodat, že kola i koloběžky se také čím dál častěji dostávají do hledáčku úřadů, jelikož místní si stěžují na ulice přeplněné odloženými vehikly.

Foto: Uber.com, Forbes.com