skip to main content
Český byznys

Učí firmy, jak cenou neodradit zákazníky. Teď Yieldigo míří do Silicon Valley pro velkou ránu

3 minuty čtení

Tři roky z Prahy pilují službu, která světovým obchodním řetězcům pomáhá rozumně nastavit ceny zboží tak, aby se jim zvýšil profit, ale zároveň jimi nenaštvaly své zákazníky. Teď rozjetý startup Yieldigo míří pro další část svého příběhu daleko za oceán, do globálního technologického hnízda v San Francisku.

S prestižním Alchemist akcelerátorem v zádech a několika referencemi od americké výzkumné společnosti Gartner, která firmu zařadila do několika globálních studií, jede projekt, za kterým stojí tři mladí matematici David Klečka, Radim Dudek a Jiří Psota, oslovit nejzajímavější investory v Silicon Valley. Cíl je jediný – získat od nich dostatek peněz a zkušeností, aby se z projektu Yieldigo stal světový hráč.

Aktuální vydání magazínu

„Přichází doba, kdy firma bude muset rychle vyrůst. A my víme, že budoucnost patří velkým. Jsou dvě možnosti – buď se velkým stanete, nebo se spojíte s nějakým industry partnerem. To, co děláme, má globální ambici. Kdyby to mělo být jen lokální, tak by to nikoho z nás nebavilo. A na globální úroveň vám pomohou buď silní partneři z oboru, nebo zajímaví investoři se západním přesahem. Není to ani tak o dolarech, jako spíš o zkušenostech a vztazích,“ popisuje osmadvacetiletý David Klečka, jeden ze zakladatelů a dnes také hlavní tvář společnosti. 

Absolventa jaderné fakulty pražského ČVUT čeká dobrodružný závěr léta. V Praze stihl zajít na první dva domácí zápasy fotbalové Sparty, které odmalička fandí, a začátkem srpna se sbalil a odstěhoval do Spojených států. 

Zakladatel a šéf firmy Yieldigo David Klečka

„Uvidíme, jestli to bude na půl roku, rok, nebo na neurčito. Je to jistě krok do neznáma a mám z toho respekt. Ale věřím, že tam nebudeme za otloukánky z Prahy. Víme, že máme produkt, že funguje, že víme, jak ho naškálovat. Jedu tam potkat zajímavé investory a ideálně tam také najít prvního zákazníka v USA,“ shrnuje Klečka. Nový domov si našel na pobřeží nedaleko slavného Golden Bridge a pracovat bude jezdit na východ města do obchodního centra Financial District.

Firma prý cílí na investiční injekce od renomovaných společností ve výši Series-A investičních kol, kde už se často hraje o miliony dolarů. David Klečka ale své představy o výši investic konkretizovat nechce. Bylo by to netaktické a příliš zavazující. 

Už před lety Yieldigo podpořili miliony korun dva tuzemští investoři – logisticko-technologická skupina Logio (dnes Patero) a Bohemia Venture Capital průmyslníka Tomáše Krska. Společně ve firmě Yieldigo drží 35 procent, každý po 17,5 procenta. Zbytek firmy kontrolují tři zakladatelé.

Společnost má dnes i díky prvním investorům v Česku kolem 20 lidí. Další lidé s ní ale spolupracují externě. Menší tým může vzniknout také v San Francisku. „V první fázi tam letím sám, ale očekávám, že brzy se může hodit pomoc. Hlavně od někoho, kdo mi bude pomáhat s tamními vztahy, místního,“ naznačuje Klečka. 

„A také už sháním permici na San Jose Sharks. Hokej miluju. Táta ze mě chtěl mít hokejistu, ale moc to nevyšlo,“ odlehčí téma mladý matematik, který se už na vysoké škole spolu s druhým společníkem Radkem Dudkem zabýval výzkumem nákupního chování a cenotvorby u leteckých společností. Právě aplikovaný výzkum na toto téma se později stal základem pro vznik Yieldiga, jemuž pak technologickou architekturu vtiskl třetí do party, nejstarší z trojice Jiří Psota.

„Když kupujete letenku, platíte nějakou cenu, která platí pro daný okamžik. Ta je daná docela složitým sofistikovaným matematickým modelem. Velice pokročilý model má třeba Lufthansa, to je na celou knížku. A bylo zajímavé přemýšlet, zda tento výzkum není v nějaké přenesené podobě aplikovatelný i do jiných oblastí. I díky vstupu Logia se nám ukázal obrovský potenciál retailu,“ popisuje Klečka.  

Maloobchodník si od Yieldiga koupí software, který funguje v cloudu. V softwaru nastavuje svou aktuální cenovou politiku, kterou může kdykoli korigovat, a nástroj pomocí nejrůznějších vstupních dat o prodejích začne „plivat“ ideální ceny pro jednotlivé produkty.  „Náš algoritmus zohledňuje dva základní atributy – jak naplnit nastavenou cenovou politiku a neodradit zákazníky. Dokáže zpracovat jakákoli data. Je to univerzální stroj, který může pomoci různým obchodníkům naceňovat efektivně a smysluplně,“ popisuje službu ve zkratce Klečka.

Na začátku se na kódu podíleli všichni tři. Postupem času si ale role oddělili. Rozvoj samotného kódu si vzal na starosti Klečkův spolužák Radim Dudek, budování komplexního softwaru obstarává Jiří Psota a sám Klečka je hlavou firmy navenek, která řeší budoucí strategii a nyní potenciální vstup nových investorů. Aktuálně firma uvádí tržby v nižších desítkách milionů korun a ziskový provoz. Už brzy se ale chce posunout směrem k technologickým velikánům.

Doporučujeme