Notový zápis jste jistě někdy viděli. Čtou v něm hudebníci a hudebnice, píšou skladatelé a skladatelky. Jeho provedení ale může vypadat i docela jinak, než jsme zvyklí z koncertních sálů nebo třeba zpěvníků na základních školách.

A tím teď nemyslíme svérázné zápisy hudebních pionýrů typu Karlheinze Stockhausena nebo spektralistů, hledajících pro své nové zvuky nové způsoby jejich zachycení na papír. A ani slavné grafické partitury českého výtvarníka Milana Grygara.

Notový zápis může totiž vypadat třeba i následovně:

Takhle si ho totiž zapsala autorka, která si říká AIVA.

Jde o zkratku slov Artificial Intelligence Virtual Artist, tedy virtuální umělec s umělou inteligencí. A výsledkem její práce je skladba, u které autorství sdílí s Antonínem Dvořákem. Právě za něj po 115 letech od jeho smrti dopsala náčrt díla, které legendární skladatel nestihl dokončit.

Zadavatelé mu dali název From the Future World, odkazující k Dvořákově poslední symfonii, slavné „devítce“ Z Nového světa. Vzdálená budoucnost to ale není. AIVA už třetím rokem studuje, aby se naučila, co hudba vlastně je.

Umělé neurony svým způsobem pochopily její matematické zákonitosti. Programátoři své digitální skladatelce nachystali model, podle kterého komponuje a umí splynout s jakýmkoli žánrem: kromě vážné hudby už AIVA složila rock či pop, ale třeba i lidovou čínskou hudbu.

„Myslíme, že umělá inteligence má na to, aby doplnila skladatele a rozšířila jeho tvůrčí působení. Nás i část týmu kolem překvapilo, jak emocionální taková hudba může být,“ říká Richard Stiebitz, kreativní ředitel agentury Wunderman, který spolu s kolegou Filipem Humplem a Komerční bankou za zády projekt připravil.

Zvláště působivá je podle Stiebitze třetí věta, která dnes večer premiérově zazní v pražském Rudolfinu, kde ji provede PKF – Prague Philharmonia, orchestr složený z mladých absolventů hudebních škol. Jak zněly předchozí dvě věty? Tu první si můžete v provedení klavíristy Ivo Kahánka poslechnout na YouTube: