skip to main content
Jak být lepší

Umíte se ráno správně nastartovat? Zkuste minutové rituály

2 minuty čtení

Asi nemusíme opakovat, že začátek dne určuje, jak bude vypadat jeho zbytek. Proto je dobré ranní přípravu nepodceňovat. Ať už jste ranní ptáčata, nerváci, nebo milovníci dlouhých vstávání, máme pro vás několik tipů, jak z často nejnáročnější části dne vykřesat co nejvíc.

Zkuste sedm minutových rituálů ušitých na míru každému z vás.

Pro ty, kdo jsou ve stresu už ráno

Jestli jste hned po probuzení nervózní z toho, co vás ten den čeká, vyzkoušejte dechové cvičení s názvem 4–7–8. Jak na to?

Zhluboka se čtyři vteřiny nadechujte, vzduch na sedm vteřin zadržte a pak ho osm vteřin vydechujte. Celé cvičení opakujte alespoň třikrát. Hluboké dýchání je jedna z praktik mnoha meditačních a relaxačních cvičení a pomůže vám uvolnit se a alespoň na chvíli na stres zapomenout.

Pro ty, kdo nesnáší vstávání

Nesnášíte opouštění vyhřáté postele? Nebojte, zachránit vás může playlist profesora Davida M. Greenberga z univerzity v Cambridgi, který se zabývá psychologií hudby.

Seznam obsahuje 20 písniček, které vás podle Greenberga zaručeně proberou. A aby ne. Výběr byl přísný – do finální dvacítky se dostaly jen ty hity, díky jejichž pomalému rozjezdu toho na vás nebude příliš moc příliš brzy. Dalším faktorem byl pozitivní text a třetí proměnnou silný beat a rozmezí mezi 100 a 130 BPM (beats per minute).

Tak co, už playlist posloucháte?

Pro ty, kdo neustále zamačkávají budík

Pokud se vám tento zlozvyk nedaří překonat, zvažte metodu s názvem budík-voda: Mějte vedle postele připravenou sklenici nebo lahev s vodou, ze které se ihned po zazvonění budíku napijete. Jde o to, abyste si zvykli na spojení budík + voda. Výhoda? Abyste se mohli v klidu napít, budete se muset v posteli posadit, čímž se nepřímo donutíte k probuzení.

Jednoduché, že?

Pro ty, kdo se budí bez chuti cokoli dělat

I když to třeba nemusí být zrovna váš styl, zkuste si ráno zopakovat, za co jste v životě vděční. Stačí jedna věc. Že se třeba probouzíte vedle někoho, koho máte rádi, že máte práci nebo že se vám vůbec podařilo probudit. Ptáte se, proč tohle všechno? Vyjadřování vděčnosti má pozitivní dopady na vaše psychické zdraví a ráno vám pomůže překonat pocity, že nic nemá smysl.

Další možností je, že své ráno projasníte něčím dobrým, třeba kouskem dortu a skvělou kávou. Pozitivní start dne, během kterého si plně vychutnáte dobrou snídani a zamyslíte se nad tím, co děláte dobře, vás totiž zaručeně nakopne.

Jen tak mimochodem, pokud se budete radou řídit doslova a dáte si k snídani dort, možná ještě zhubnete. Studie Telavivské univerzity naznačuje, že pokud si dáte k snídani kousek čokoládového dortu, pomůže vám to překonat touhu sníst něco sladkého během zbytku dne.

Pro ty, kdo se budí bez denního plánu

Pokud nemáte z předešlého dne udělaný to-do list, nebojte se, nic není ztraceno. Místo něj si zkuste ještě v posteli představit, jak by takový ideální den měl asi vypadat. Promyslete si, co všechno musíte stihnout a co vás během dne čeká. Pokuste se vymyslet co nejpozitivnější a nejvíce motivující scénář.

Technika vizualizace není novinkou, používají ji například i sportovci, pro které je stejně důležitá jako samotný fyzický trénink.

Pro ty, kdo jsou po probuzení bez energie

Možná vás to zmožené ranním vstáváním překvapí, ale dejte si krátké, třeba půlminutové, cvičení – kliky, angličáky, dřepy, prostě cokoli, během čeho zapojíte celé tělo. Cvičením se nakopnete a zároveň si neseberete tolik síly, kterou budete potřebovat během zbytku dne. Na první pohled paradoxní fakt, že cvičení snižuje pocity únavy, podporují výsledky třeba této studie.

Nebojte, dřepy a vyjadřování vděčnosti nemusíte dělat každý den. Jen se snažte o to, aby bylo vaše ráno plné pozitivní nálady a energie. Věřte, že odpoledne si poděkujete.

Čím se ráno nakopáváte vy? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.