Ladislav Brázdil a jeho dva synové, kteří řídí rodinnou firmu ZLKL zaměřenou hlavně na výrobu pro autoprůmysl, začali hledat nového majitele pro projekt Elbee, což je unikátní české vozidlo, jež více než 10 let vyvíjejí. Ojedinělé je v tom, že vozíčkáři do něj mohou najíždět bez nutnosti přesedat z vozíku. Dálkovým ovládáním totiž otevřou jeho přední část, ze které se vysunou ližiny, po nichž do kabiny přímo najedou.

Čtěte také: Auta vyrábí i půjčuje. Škoda Auto posiluje svou službu na sdílení vozů

Ve firmě řešení říkají „lunochod“. Vůz je papírově těžká čtyřkolka, je homologovaný na provoz po evropských silnicích a loni vznikla také jeho elektrická verze s dojezdem až 215 kilometrů. „Elbee je naše srdeční záležitost, ale cítíme, že jsme ho dostali do fáze, kdy potřebuje silného majitele, jenž bude moci naplno využít jeho globální potenciál,“ uvedl Ladislav Brázdil mladší pro Forbes.

Ladislav Brázdil a jeho synové Ladislav a Jiří 

Na prodej je tak veškerá technologie, výrobní zařízení, dokumentace, skladové zásoby, know-how či právní ochrana. Nabídková cena byla stanovena na 1,4 milionu eur, v přepočtu 36 milionů korun. Jde o takzvaný asset deal, neprodává se tedy firma Elbee Mobility, pod níž vývoj a výroba probíhaly, ale samotný projekt.

Zatím vznikla zhruba padesátka „elbíček“, která nesou jméno podle iniciál Ladislava Brázdila staršího a místo našla na trhu v Česku a v dalších evropských zemích. Rozjezd jde z Loštic u Mohelnice, které jsou jinak známé pro své tvarůžky, ale pomalu a Brázdilovi připouštějí, že teď potřebují věnovat svůj čas a peníze hlavně core byznysu pod společností ZLKL. Ta získala nové zakázky z autoprůmyslu, například výrobu částí převodovek pro Mercedes-Benz, loni měla obrat 450 milionů korun a zaměstnává 190 lidí.

Projekt Elbee je podle Brázdilových ve fázi připravenosti na malosériovou výrobu 250 kusů vozidel ročně, je nutné využít jeho marketingový potenciál a zajistit větší výrobu, která by znamenala také snížení ceny. Majitelé říkají, že nabízejí jediné homologované řešení tohoto typu na světě.

Konkurence? Poslední dobou se začaly více rozšiřovat přestavby běžných vozů (například VW Caddy) tak, aby do nich mohli vozíčkáři najíždět přímo. Jde ale o výrazně dražší řešení. K ceně nového auta je nutné připočítat prakticky jednou tolik za jeho úpravu. Pro pořádek, cena Elbee také není zanedbatelná, na českém trhu je kolem 600 tisíc korun, v některých zemích je na něj ale možné čerpat výrazné státní podpory nebo plnění pojišťoven.

V rodinném rozhodnutí Brázdilových projekt prodat hrála roli také určitá frustrace z přístupu státu k podpoře vědy a výzkumu. Berní úředníci v poslední době začali tvrdě kontrolovat odpočty daní na výzkum a vývoj a také majitelé projektu Elbee museli za roky 2013 až 2015 dodanit a včetně penále zaplatit zhruba sedm milionů korun. Pochopitelně s tím nesouhlasí a naznačují, že pokud nevyjde odvolání, budou se muset bránit soudní cestou.

„Dodali jsme přitom veškeré dokumenty, vývoj jsme realizovali a není sporu o světové unikátnosti Elbee. Taková věc vás po letech snažení opravdu zklame,“ říká Ladislav Brázdil mladší. Přesto v potenciál Elbee dál věří. A dodává trochu smutná čísla. Jen v Česku je asi 30 tisíc vozíčkářů, v Evropě jich je pět milionů a na celém světě tvoří podle WHO 1 procento populace. Cukrovky, kvůli které část pacientů končí na vozíku, přitom za poslední generaci přibylo šestinásobně.

Elbee se spalovacím motorem

Kategorie
LE (těžká čtyřkolka), možno řídit od 17 let
Konstrukční rychlost 80 km/h
Motor
Piaggio 300 GTS, objem 300 ccm
Výkon 12,5 kW
Délka 2,5 metru
Počet pasažérů 2
Spotřeba 4,5 l / 100 km