Zatímco jeho vrstevníci tou dobou pozvolna vylétali z rodinných hnízd, Alex Koníček už měl polámaná křídla. Ve 20 letech byl na dně. Zadlužil se natolik, až nabyl dojmu, že jinak než podnikáním se z finanční pasti nedostane. Zkusil vsadit na výrobu oříškových másel, s nimiž si nyní podmaňuje Česko.

Stačily čtyři roky na trhu a ze společnosti Arachis, kterou založil a stále vede s Tomášem Burešem, předním českým kulturistou, se stal největší prodejce tohoto sortimentu u nás. Loni firma utržila 45 milionů korun s čistým ziskem sedm milionů – to je přes jeden milion prodaných skleniček.

„Cílem bylo vytvořit produkt, jemuž by nikdo nemohl nic vytknout,“ přibližuje osmadvacetiletý podnikatel. Pro výrobu ořechových či luštěninových pomazánek a proteinových tyčinek, na které se specializuje, proto používá výhradně kvalitní suroviny dovážené z nejlepších destinací, jako jsou Argentina, Indie nebo Itálie. „Žádný palmový olej,“ tvrdí.

Zhruba 65 procent loňského zisku připadlo na výrobky, které Koníček s Burešem prodávají pod vlastní značkou Big Boy. Zbylou část produkují pro 27 klientů ze šesti zemí.

Pár let nazpět si přitom Alex Koníček, rodák z ukrajinské Jalty, který od svých osmi let vyrůstal ve středočeských Milovicích, takový úspěch nedovedl představit. Coby finanční poradce nejmenované pochybné společnosti utrácel peníze, které neměl, jen aby přesvědčil potenciální klienty o výhodnosti nabízeného produktu. „Ojebávání“ lidí, jak sám expresivně vzpomíná na svou byznysovou zkušenost z mládí, se mu ale vrátilo jako bumerang.

„Strašně jsem dlužil. Věděl jsem, že se z toho nevymotám jinak než podnikáním. Zároveň jsem si uvědomoval, že strašně důležitá je rychloobrátkovost zboží, a tak musím vymyslet něco, co lidi snědí a budou chtít další,“ přibližuje svůj tehdejší myšlenkový proces.

Příležitost ucítil právě ve výrobě arašídových másel, která tehdy v Česku nikdo – alespoň dle Koníčkova mínění – nedělal kvalitně. Při práci v posilovně a ekonomických studiích (která v důsledku podnikání později nedokončil) si tak za peníze z brigády v roce 2016 koupil mlýnek a ve sklepě po směně až do noci mlel máslo.

Jeho entuziasmu si brzy všiml zmíněný kulturista Tomáš Bureš. Doplnil jej o zkušenosti a vědomosti v oblasti zdravého životního stylu a oba muži, kteří se znali z fitka, do toho šlápli pořádně. Klíčem k úspěchu firmy ovšem nebyly jen poctivé pomazánky.

Big Boy je názorným příkladem toho, jakou obchodní sílu mají v dnešní době staršími generacemi nepochopitelní a opomíjení influenceři. Poté, co společnost předloni dosáhla téměř osmimilionového obratu, domluvila se v červnu následujícího roku na dlouhodobé spolupráci s online blogerkou Mama Domishou.

Ta se dokonce zapojila do výroby vybraných produktů (včetně toho s populární příchutí slaný karamel), které posléze propagovala na sociálních sítích. A začaly se dít věci.

„Čuměli jsme jako blázni. Na takový zájem jsme nebyli připraveni. Naše výroba tehdy měla 180 metrů čtverečních, nebylo dost místa, takže jsme balíky kompletovali venku,“ ohlíží se Alex Koníček za dobou, kdy firmu o šesti lidech zaskočil nápor objednávek.

Od listopadu se tenhle veletoč ještě znásobil. Do projektu se zapojil i Erik Meldik, partner Mama Domishy, a zejména jeden z nejvlivnějších českých influencerů, jehož příspěvky si běžně zobrazí statisíce lidí. Měsíční obrat Big Boye se po Meldikově vstupu rázem zvýšil desetkrát.

„To byl teprve mazec. Za celý loňský rok jsme sice dosáhli obratu 45 milionů, ale z toho 23 milionů jsme udělali jen za listopad a půlku prosince,“ popisuje Koníček.

„Alexovy produkty podle mě nemají konkurenci. Dává do toho srdce a to se mi na něm začalo nejvíce líbit,“ vysvětluje Erik Meldik, proč tehdy přistoupil na uzavření partnerství. Podle svých slov navíc tou dobou již nechtěl dělat klasické instagramové spolupráce a toužil po projektu, do něhož se bude moct položit naplno. Tohle u Big Boye cítil.

Firma sídlící v pražských Štěrboholech zaměstnává 30 pracovníků, vábí další a letos očekává příjmy ve výši 100 milionů korun. Základ už má položený. Zatímco valná část podniků během koronavirové krize strádala, Big Boy měl v květnu nejsilnější měsíc s tržbami kolem devíti milionů.

Navzdory prudkému růstu Koníček nemá dost. Chce víc, věří v miliardový potenciál. Dopomoct by mu k tomu měla expanze do zahraničí, nejprve na Slovensko, i rozšíření sortimentu, například o personalizované krémy a vlastní zmrzliny.

Z rukávu chce ale vytáhnout ještě jedno eso, respektive hned dvě: Leoše Mareše, instagramového krále Česka s více než milionem sledujících, a jeho ženu Moniku, od nichž si slibuje příval nových zákazníků.

„Chci dál budovat, abych po sobě mohl něco zanechat,“ vzkazuje investorským supům, kteří kolem společnosti krouží. „Chci, aby na mě rodina, mé okolí a spolupracovníci mohli být pyšní.“