V úterý přišel zaměstnancům firmy Twitter zásadní e-mail. Jejich šéf Jack Dorsey jim vzkázal, že už navždy mohou pracovat z domova, budou-li chtít.

„Budeme se rozhodovat, kdy otevřeme naše kanceláře. A kdy a jestli se do nich zaměstnanci vrátí, to bude na nich,“ uvedla Jennifer Christie, vedoucí HR v Twitteru, na blogu společnosti.

Dlouho to byl vzácný benefit. Mimořádný režim, který se mnoha šéfům nelíbil a bral se jako slabší náhražka běžného chození do kanceláře. Jenže koronavirová krize změnila a stále mění pohled na práci z domova.

Twitter vyhlásil povinný home office od 11. března – a nepočítá s tím, že by se kanceláře otevřely dříve než v září. Sanfranciská společnost si pochvaluje, že i při práci z domova šlape, a tak kromě nutných výjimek, jako jsou lidé zajišťující správu kanceláří či serverů, nechce nikoho nutit k návratu do kanceláře.

„Pokud jsou naši zaměstnanci v roli a v situaci, kdy si mohou dovolit pracovat z domova, a chtějí to tak dělat už napořád, umožníme jim to. A když nebudou chtít, naše kanceláře budou hřejivým a příjemným přístřeším, kde zavedeme nezbytná opatření, až budeme cítit, že je bezpečné se vrátit,“ píše se dále v blogovém příspěvku.

Společnosti po celém světě přehodnocují svůj přístup k využívání kanceláří tím spíš, že není jisté, jak dlouho koronavirová krize potrvá a zdali nepřijdou další vlny epidemie v budoucnu. Objevují se navíc průzkumy, podle nichž ani dodržování odstupů v kancelářích nestačí na to, aby se zabránilo šíření infekce.

Lidé mohou být při práci z domova produktivnější a zvládat více věcí.

A když se k odvážnému kroku odhodlá tak velká společnost, jakou je populární sociální síť Twitter, zaměstnávající ve svých pobočkách zhruba čtyři tisíce lidí, může jít ostatním příkladem.

„Někteří to možná nevezmou tak vážně jako Twitter, ale z přístupu k pracovní flexibilitě v Silicon Valley se můžeme mnohé naučit,“ řekl BBC Sree Sreenivasan, expert v oboru digitálních inovací.

„Dlouho tady fungovala mentalita, podle níž byla práce z domova okrádáním firmy a mnohem důležitější byla přítomnost v kancelářích. Ale lidé ukazují, že mohou být mnohem produktivnější a zvládat více věcí při práci z domova. Hodně lidí mi říká, že teď pracují více a jsou vyčerpaní,“ prohlásil.

Další velké společnosti jako Facebook nebo Google zatím oznámily, že umožní zaměstnancům home office do konce letošního roku. Amazon ho povolí minimálně do začátku října. A je jisté, že nad využíváním kanceláří se zamyslí i další.

„Časy, kdy usadíte sedm tisíc lidí do jedné budovy, už mohou být minulostí,“ připustil Jes Staley, šéf velké bankovní společnosti Barclays. Analytická společnost Nielsen zase zvažuje, že by přeměnila tradiční kanceláře na prostory k firemním mítinkům.

Pokud by se firmy uchýlily ve velkém k zavedení home officů a opuštění či redukování kanceláří, mohlo by to mít nedozírné důsledky i pro další přidružené byznysy. Majitelé budov by přišli o řadu nájmů a tratily by i restaurace a obchody v kancelářských oblastech, zvyklé na každodenní nápor zákazníků. Ubylo by také lidí využívajících hromadnou dopravu.

Kancelářský svět bude každopádně po pandemii koronaviru jiný a krok Twitteru může být jenom začátkem.