Myslel na to od sedmi let, v prosinci to bylo jeho vánoční přání a aktuálně i novoroční předsevzetí. Plán Libora Hinčici je zkrátka dlouhodobý a dost neobvyklý. Šéfredaktor časopisu Československý Dopravák a obchodní ředitel společnosti Cegelec totiž prahne po trolejbusu.

A navíc ne jen tak obyčejném. Přeje si český trolejbus 14TrE, který jezdil přes 20 let na americkém Středozápadě. Přesněji ve městě Dayton v Ohiu. Tamní dopravní podnik vysloužilé vozy české provenience v prosinci 2019 vyřadil a Hinčica si řekl, že chce jeden z nich dostat do Česka, aby u nás posloužil muzejním účelům a připomněl velmi úspěšnou štaci českého strojírenství za oceánem.

Opravdu to byl tehdy docela výjimečný obchod. Po desetiletích, kdy se československý dopravní průmysl kvůli diktátu RVHP orientoval téměř výlučně na východní trhy, podepsala v roce 1994 dnes už zaniklá firma Škoda Ostrov dohodu s americkou společností AAI na dodávku trolejbusů do Spojených států.

Sdružení uspělo ve dvou tendrech, 57 trolejbusů dodalo do zmíněného stotisícového Daytonu a celkem 273 do kopcovitého San Franciska. Češi vozy kompletně vyvinuli, skelety převezli do USA, kde se trolejbusy s českou elektrickou výzbrojí seskládaly dohromady.

„Byl to obrovský úspěch, kdy se firma z bývalé socialistické země prosadila v mekce kapitalismu. Škodovka se trefila do díry na trhu, kdy se americkým dodavatelům, chrlícím ve velkém autobusy, nevyplatilo vyrábět malé množství trolejbusů,“ zdůvodňuje škodovácký sukces Hinčica. Trolejbus má navíc delší životnost než autobus, dopravní podniky ho nemusí tak často obměňovat, a pro výrobce autobusů proto není zrovna lákavým artiklem.

Trolejbusy, jejichž prototypy vyjely v Československu už v 70. letech a celkem se jich u nás i ve světě prodalo přes tři a půl tisíce, měly v USA velký úspěch. Spolehlivé stroje jezdily v obou městech přes 20 let a končí až nyní. V San Francisku dojezdily „čtrnáctky“ letos v září, v Daytonu skončily 7. prosince. Jeden trolejbus z Ohia ale na vrakovišti neskončí. Daytonský dopravní podnik totiž vyhověl Hinčicovu přání a vysloužilý (i když stále funkční) trolejbus jeho časopisu Československý Dopravák zdarma daroval.

„Posledních 22 let to byl tažný kůň našeho trolejbusového systému na nejvytíženějších linkách. Každý rok přepravil miliony pasažérů a jsem velmi rád, že nyní můžeme jeden z těchto vozů věnovat zpátky do České republiky jako připomínku přátelství mezi našimi zeměmi,“ řekl Mark Donaghy, ředitel daytonského dopravního podniku RTA.

„Dohodli jsme se na podmínkách, připravili smlouvu a při návštěvě v Daytonu ji podepsali. Trolejbus tedy máme, teď jej chceme dostat zpět domů do České republiky, aby tu připomněl česko-americkou dopravní spolupráci. V USA totiž jezdí i moderní české tramvaje. Na druhou stranu v minulosti se díky americké licenci v Československu vyráběly tramvaje typu T1, T2 i veleúspěšný a legendární model T3,“ zmiňuje Hinčica.

Vrátit do Česka čechoamerický trolejbus, který by toto sepětí symbolizoval, ale není tak jednoduché. Vždyť z Daytonu do Prahy je to vzdušnou čarou přesně 7266 kilometrů.

Peníze potřebné na náročný přesun třináctitunového drobečka zpět do Česka se Hinčica a spol. rozhodli sehnat prostřednictvím crowdfundingové kampaně na webu Startovač. Pod heslem „Dostaňme Čechoameričana zpět domů“ tu organizátoři akce žádají 700 tisíc korun a šest dní před ukončením sbírky už mají splněno.

Aktuálně vybrali dokonce více, než chtěli, přesně 760 tisíc. Jak už je u crowdfundingu běžné, přispěvatelům slibují drobné i větší odměny, podle výše příspěvku. Ti nejštědřejší si mohou v trolejbusu adoptovat jedno ze čtyřiceti míst. Zaplatí od deseti tisíc za plaketku se jménem na běžném sedadle až po 150 tisíc za čestné místo řidiče.

A jelikož je už jen otázkou času, kdy se zajímavý záměr podaří zrealizovat, nezbývá než dodat, kde by měl trolejbus po návratu skončit. Naplánovány jsou dvě jeho štace, nejprve pobude nějaký čas v Muzeu městské hromadné dopravy v pražských Střešovicích a následně se přestěhuje do muzea dopravy ve Strašicích u Plzně, kde se na autobusy a trolejbusy specializují.

No a protože bude nový přírůstek plně funkční, chtějí s ním jeho noví vlastníci také při zvláštních příležitostech jezdit. Tedy za předpokladu, že se podaří oběhnout povolovací kolečko, získat svolení a vyrazit.